Belföld

Százhúsz éves a HÉV

1887. augusztus 7-én, azaz 120 éve indult el a HÉV-forgalom az első, Közvágóhíd–Soroksár vonalszakaszon. Ma a BKV Zrt. HÉV-járműállománya 98 kocsis motorvonatból áll, munkanapokon 857 vonat közlekedik, a felszálló utasok száma 219 ezer fő – közölte a közlekedési társaság.

Az első helyiérdekű vonal építéséről a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1882. április 4-ei közgyűlésén született döntés. Ennek értelmében a Közvágóhíd–Soroksár vonalszakaszon 1887. augusztus 7-én indult el a forgalom. A vonal meghosszabbításaként még november 24-én a Soroksár–Dunaharaszti vonal is megnyílt.



Százhúsz éves a HÉV 1

Az első szerelvény: BHÉV Haraszti 4 (forrás: BKV)



A vonatokat kürtjelzéssel indították: 1888-ban, az első teljes üzletévben átlagosan 8 mozdony és 18 személykocsi bonyolította le a forgalmat a vonalon. Még ugyanebben az évben átadták a Kerepesi út–Cinkota vonalszakaszt, majd a Filatorigát–Szentendre vonalat. A következő évben, 1889. december 28-án a BKVT leányvállalataként létrejött a Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Részvénytársaság (BHÉV).

Az I. világháború előtt folytatódott a helyi érdekű vasúti vonalak fejlesztése és kiépítése: 1905. tavaszán engedélyezték a villamos vontatás bevezetését a Közvágóhíd és Erzsébetfalva között. 1913-ban vágánykapcsolatot hoztak létre a Budapest-Újpest-Rákospalotai Közúti Vasút (BURV) hálózatával is. A századfordulón megépült a Gellért tértől a Fehérvári út felől Budafokon átvezető, és Budafok-Háros MÁV-állomásig vezető új vonal is. A szállított utasok száma 1910-ben már a 8,5 milliót is meghaladta.

Az első világháborút követő gazdasági nehézségek nem tettek lehetővé látványos vonalépítéseket, de megkezdődött a pályák, járművek, valamint az áramellátás korszerűsítése. A második világháború alatt keletkezett óriási károk helyreállítása nagy nehézségek árán és csak fokozatosan valósulhatott meg. A BSZKRT államosítása révén az 1949. október 1-jén alakult Fővárosi Helyi Érdekű Vasút Községi Vállalat látta el a helyi érdekű vasutak üzemeltetését. A vállalatot 1952. január 1-jén beolvasztották a MÁV-ba. 1958-ban a szerelvények a Budapesti Helyi Érdekű Vasút tulajdonába mentek át.

Budapest Főváros tanácsa 1968. január 1-jével, a Fővárosi Villamosvasút, a Fővárosi Autóbuszüzem, a Fővárosi Hajózási Vállalat, valamint a BHÉV összevonásával létrehozta a Budapesti Közlekedési Vállalatot (BKV). A BKV Zrt. idei HÉV-járműállománya 98 kocsis motorvonatból áll. Munkanapokon 857 db vonat közlekedik, a felszálló utasok száma 219 ezer fő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik