Belföld

Az ügyfél lesz az úr a hivatalokban

Szemléletet vált a közigazgatás. Az ügyfelek helyett ezentúl a hivatalok feladata lesz a szakhatósági vélemények beszerzése a november 1-jén hatályba lépő Közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény (Ket.) értelmében - mondta a Belügyminisztérium (BM) önkormányzati ügyekért felelős helyettes államtitkára az MTI-nek.

“A hatóság ugrál, és nem ugráltatja az ügyfelet a főszabály szerint” – közölte Bujdosó Sándor, utalva a közel fél évszázados jogszabályt felváltó Ket. új szellemiségére. Úgy fogalmazott: a különböző szakvélemények és hozzájárulások megszerzése már nem az ügyfelet terheli, így “nem neki kell járni hivatalról hivatalra”, ezt helyette a hivatali ügyintézők végzik. Az ügyféltől nem kérhető olyan adat igazolása, ami az államigazgatási szerveknél fellelhető – hívta fel a figyelmet.

Tájékoztatása szerint a tavaly elfogadott új törvény az ügyfelet helyezi a középpontba, azaz az államigazgatási szerveket kötelezi az ügyfél által kezdeményezett egyes hatósági ügyekben az egymás közötti együttműködésre. Az új eljárási kódex átfogóan szabályozza valamennyi önkormányzat, illetve államigazgatási szerv tevékenységét.

A helyettes államtitkár a jogszabály részleteit ismertetve a többi közt elmondta, hogy a hatóságnak a hivatalból indított eljárás megkezdéséről tájékoztatnia kell az ügyfelet. Ha ügyfél kérelmére indul az eljárás, akkor az ellenérdekű ügyfelet erről tájékoztatni kell – tette hozzá. Arra is felhívta a figyelmet, hogy valamennyi ügykörben a kérelem beérkezésétől számított öt napon belül kell értesíteni az ügyfelet az eljárás megindításáról. Helyénvaló, hogy az állampolgár tudja, ha vele szemben eljárás indul – szögezte le.

Bujdosó Sándor elmondta, hogy az új törvény értelmében lehetőség van új jogintézmények alkalmazására is. Példaként említette, hogy nagyszámú ügyfél esetén hatósági közvetítő vehető igénybe, aki a nevükben eljárhat, tárgyalhat és közvetíthet a hatóság felé. A cél az, hogy kevesebb időt kelljen a hivatalokban tölteniük az állampolgároknak – hangsúlyozta a helyettes államtitkár, aki ugyanakkor utalt arra, hogy ez többletmunkát ró a hivatali dolgozókra. Szólt arról is, hogy a törvény egyebek között az elektronikus ügyintézés elterjesztését tűzi ki célul. Mint mondta, az elektronikusan intézhető ügyfajták köre folyamatosan bővül majd. Hozzáfűzte: jelenleg az önkormányzatok rendeletben zárhatják ki az elektronikus ügyintézést meghatározott ügyfajtákban.

Az új jogszabályra való átállást a köztisztviselők felkészítése és a jegyzők szakértői szintű képzése előzte meg. Utóbbiak feladata egyébként, hogy folyamatosan gondoskodjanak saját apparátusuk felkészítéséről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik