Üzleti tippek

A ruha teszi a műsorvezetőt

A tévéműsorok sztárjait szinte soha nem láthatjuk a képernyőn kétszer ugyanabban az öltözékben, igaz, nem is saját ruhatárból öltözködnek. Egy-egy megkedvelt darab azonban akár az otthoni fogasra is felkerülhet.

Ugye már mindenki eltöprengett azon, milyen jó lehet televíziós személyiségnek lenni? A celebséggel járó megpróbáltatások, a pletykalapok áskálódásai, az autogramosztogatás, a folyamatos reflektorfényben élés ugyan megerőltető, de nemcsak árnyoldala van a sztárságnak. Például irigylésre méltó, mekkora a ruhatáruk a médiaszemélyiségeknek, s milyen jól össze tudják válogatni a megfelelő ruhadarabokat, és még azon sem kell törni a fejüket, mikor vették fel utoljára csíkos nyakkendőt vagy almazöld kiskosztümöt. Ha néhány műsor végén pedig megjelenik a szereplőket „öltöztető” ruhamárkák listája, bizonyosan sokan felsóhajtanak, milyen jó lenne, ha egyszer, egy napra ők is hasonló brandekben pompázhatnának.

Átmeneti pompa

Ki kell, hogy ábrándítsunk mindenkit, aki azt hiszi, hogy a tévécsatornák hatalmas épülete leginkább egy óriási áruházhoz hasonlít, amely roskadozik a szebbnél szebb ruháktól és kiegészítőktől. A tévés világ is ugyanolyan munkahely, mint bármely másik. Igaz, producer, stylist és még megannyi segítő dolgozik azon, hogy egy-egy műsor és azok szereplői a legjobb formájukban jelenjenek meg a nézők előtt, ennek pedig elengedhetetlen kelléke a ruha és egyéb kiegészítők. De a szép darabok a legritkább esetben képezik a tévétársaság vagy a műsorvezető tulajdonát, általában kölcsönbe érkeznek, s rövidke szereplés, majd tisztítás után visszakerülnek ahhoz a ruhaházhoz, amely kollekcióival a műsort vagy a csatornát támogatja.

A különböző programokban szereplők öltöztetése jóval prózaibb feladat, mint azt kívülállóként gondolnánk. Ebből a szempontból a kereskedelmi csatornák műsorait három kategóriába érdemes sorolni. A produkciós irodák által készített műsorok kompaktnak tekinthetők, amelyben minden feladat – így az öltöztetés is – az irodára és annak stylistjára hárul. Az RTL Klub Reggelije Csonka Andrással, Ördög Nórával vagy Stohl Andrással ezt a kategóriát erősíti, de idesorolható a Balázs Show vagy Fábry Sándor műsora is. Utóbbi azonban saját stylisttal dolgozik, aki összeválogatja a karakterhez leginkább illő darabokat. Ilyen elengedhetetlen kellék például Fábry Sándor mellénye.

Erőszak kizárva

Sóvárgunk a márkák iránt



Lehet, hogy irigykedünk a műsorvezetők márkás ruhatárára, ám a magyar lakosság nagy része a GfK Piackutató 2006-os felmérése szerint nem kedveli a shoppingolást: 83 százalékuk ruhát csak praktikus okból, szükségből vesz. Ennek ellenére a márkás termékeket a közép-európai átlagnál (35 százalék) nagyobb arányban, mintegy 45 százalékuk kedveli. Az AC Nielsen internethasználók körében készített kutatásában pedig tízből hat válaszadó egyenesen utálatos tevékenységként aposztrofálta a ruhavásárlást.

Tudta-e…?

A Roland Divatház elnök-vezérigazgatója személyesen dönt arról, hogy mely márka melyik médiaszemélyiséget öltözteti.

A másik két kategóriába a tévék saját készítésű műsorai, illetve a sorozatok tartoznak. A hírműsorokban a hatályos médiaszabályok miatt nem jelenhet meg a műsorvezetőn szereplő ruhamárka neve vagy logója, de nem lehetnek felismerhetők a brandek a termékelhelyezésre vonatkozó szabályok miatt a sorozatokban sem. Ennek ellenére a műsorvezetőkhöz az avatott szemek számára köthető egy vagy több márka. Szellő István úriemberes megjelenéséhez kizárólag a Griff ruhaház kollekciói járulnak hozzá – tudtuk meg Tornyos Lindától, az RTL Klub stylistjától. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a hírműsor kedvéért „megerőszakolnák” a műsorvezető személyiségét. Senkire sem kényszerítenek olyan ruhadarabot, amelyben nem érezné jól magát, hiszen így a karakter hitelessége is sérülhet, de figyelembe kell venni a műsor jellegét (híradó, könnyedebb szórakoztató program) is az öltöztetés során. Azaz a stylist szabad kezet kap a márka kiválasztásában, s ennek csak a műsorkészítői elvárások szabnak határt.

Mivel a ruhák tisztítás után visszakerülnek az azt biztosító ruhaházhoz, így a csatornánál csak a mosás költsége jelentkezik. A kollekció gyártójának vagy forgalmazójának logója és neve pedig elhangzik, de nem a hírműsorban, hanem valamely másik produkcióban, amelyben erre a médiatörvények lehetőséget biztosítanak. Átverésről szó sincsen, mert a legtöbb ruhamárka nemcsak egy bizonyos műsorvezető vagy műsor öltöztetéséhez járul hozzá. A Roland Divatház brandjei, a Hugo Boss, a Tommy Hilfiger vagy a Max Mara szinte az összes Tv 2-es produkcióban szerepelnek. Hugo Bossban virít Sváby András az Egy a száz ellen műsorvezetőjeként, de Frei Tamás is, míg az RTL Klub Fókusz műsorának könnyedebb stílusához jobban illenek a Tommy Hilfiger kollekciók.

Meg is vehetők

A hölgyek öltöztetése nagyobb gondot jelent, jóval inkább szükség van kiegészítőkre, mint a férfiaknál – meséli Tornyos Linda. Arra is jobban kell ügyelni, hogy két egymást követő napon ne viseljen hasonló árnyalatú ruhadarabot a műsorvezető, elkerülendő a képernyő túlsó felén a „Drágám, tegnap az Erős Antónia nem ugyanezt viselte?” megjegyzéseket. Mivel a műsorvezetőkkel sűrűn találkozik a közönség, így heti öt szereplésre is készen áll 7-8 kollekció, s ebből választják ki a legmegfelelőbbet. Egy-két alkalomnál többször ugyanaz a ruhadarab nem látható, ez alól csupán a férfiöltönyök jelenthetnek kivételt. A nőknél az is ritka, hogy egyetlen ruhamárka segítségével meg tudnák oldani az öltöztetést.

Ugyan a ruhák csak kölcsönbe érkeznek, ha valakinek valami megtetszik, megvásárolhatja őket. A stylist szerint erre a férfiak hajlamosabbak, főként, ha nem kedvelik a vásárlással járó hercehurcákat, a nőknél ebben az esetben is az impulzusvásárlás jellemző: amibe beleszeretnek, azt megveszik. Tornyos Linda szerint nincs ebben semmi kivetnivaló, mivel a munkahelyi és hétköznapi személyiség nem tér el akkora mértékben, hogy furán hatna a képernyőn kívül a munkahelyi viselet. Emellett sokan el sem tudják képzelni, hogy bizonyos színek vagy formák jól állnának rajtuk.

Más véleményen van Kisprumik Ádám, a Tv 2 Jóban rosszban sorozatának stylistja, aki nem tartja szerencsésnek, ha valaki ugyanúgy öltözködik a képernyőn, mint a civil életben. Mivel ez is csak munka, így az öltözködésnek is el kell különülnie. A stylist szerint, aki a kereskedelmi csatorna sorozata mellett több reklám- és mozifilm jelmezeiért is felelős, finoman, de határozottan a szereplő tudtára lehet adni, hogy nem jó ötlet az áhított ruhadarab megszerzése.

Ruhás adomány

A filmsorozatokban szereplők öltöztetése teljesen más alapokon nyugszik, mint a műsorvezetőké. A Jóban rosszban naponta kerül adásba, csakúgy mint a híradók, viszont a karakterek életét a néző folyamatosan nyomon követi, szinte velük él, ruhatáruk sem ismeretlen számára. Ezért a csatorna megvásárolja a ruhákat a filmsorozatokhoz, s erre a stylist meghatározott ruhakeretet kap. Így a pénztárca vastagsága és a szerepbeli karakter előfordulása szab határt, hogy honnan és milyen ruhadarabokat vesz a stylist. Az, hogy a színész jól érezze magát, ugyanúgy fontos szempont, mint más programok esetében, viszont a megformált karakter miatt az öltöztetésben a producer és a stylist jóval szorosabban együttműködik. Ennek ellenére Kisprumik Ádám fontosnak tartja, hogy a szereplővel együtt válogassák össze a karakter ruhatárát, hiszen a darabokat többször is viseli a sorozat alkalmával. A stylist a közös vásárlás előtt feltérképezi a kínálatot, mivel a sorozatban a márka neve és logója nem látható, így ezt a szempontot is figyelembe kell venni a beszerzésnél. A vásárlás ugyanúgy zajlik, mint a médiavilágtól távol állók esetében, a plázák nagyobb áruházaiban és a kisebb boltokban egyaránt rá lehet akadni a szükséges darabokra. A ruhák a sorozathősök „ruhatárából” átmenetileg raktárba kerülnek, majd a televízió-csatorna adományaként a Fóti Gyerekvárosban, idősek otthonában hasznosítják őket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik