Üzleti tippek

Kajakosból ezermester

Nyomdaipari vállalkozást, reklámügynökséget
és filmkészítő céget is irányít Pusztai Ferenc, aki
szeretné megreformálni a belterjes hazai reklámfilmgyártást.

Váratlanul rendőrök szállták meg kora tavasszal az Ark Group reklámügynökség irodáját. Az ügynökségen dolgozók megrökönyödése csak fokozódott, amikor kiderült, hogy emberrablási ügy miatt vegzálják őket a hatóság emberei. A rendőröknek csak lassan esett le, hogy felesleges bárkit is letartóztatniuk, hiszen az emberrablási sztori valójában csak egy gerillakampány része volt.

Az akcióval az Ark Group stílszerűen a márciusi gerillamarketingről szóló konferenciáját harangozta be. Első körben – a tévéreklámdömpingre célozva – összetört távirányítókat postáztak a célcsoportnak, majd SMS-eket és hangüzeneteket küldtek arról, hogy elraboltak egy marketingest. Valaki azonban ezt olvasva a telefonszám alapján visszakereste az üzenet küldőjét, és értesítette a rendőrséget. A reklámügynökség vezetői mindenesetre a rendőri akciót látva inkább leállították a promóciót.

A kampányhoz még egy videómegosztóra feltöltött film is kapcsolódott, amelyen egy túszul ejtett marketingest azzal kínoztak a „Gondolatfelszabadító Front” tagjai, hogy 24 órán keresztül az általa megrendelt unalmas reklámfilmeket nézze. Pusztai Ferenc, az Ark Group társtulajdonosa és produkciós igazgatója szerint sikeres volt a kampány, mert elérték a célcsoportot. „A gerillamarketing-konferenciával a célunk a szakma figyelmének felhívása volt arra, hogy az ilyen megoldásokat is be kell építeni a marketing eszköztárába” – magyarázza Pusztai Ferenc, aki szerint ez megoldás lehet arra a problémára, miszerint egyre több fogyasztó fordul el a hirdetésektől, a meghökkentő gerillamarketinges fogásokkal viszont az ő figyelmük is felkelthető. A rendőrség megjelenése ugyanakkor azt is jelzi, hogy óvatosan kell bánni a gerillaeszközökkel.

Kiadós kitérő

Pusztai Ferenc életét 11 éves korától tíz éven át a kajakozás töltötte ki, nem is eredménytelenül, hiszen a korosztályos válogatottságig jutott. Pályafutása befejeztével jelentkezett a Színművészeti Főiskola szcenikus szakára (a szcenikus a díszlet műszaki, technikai kidolgozásában vesz részt – a szerk.) és a Madách Színházban helyezkedett el. A főiskola befejezése után azonban szembesülnie kellett azzal, hogy a színházi fizetésből nehéz lesz megélnie, ezért egy kajakos ismerősével közös vállalkozásba fogott. A tíz éve alapított nyomdaipari vállalkozásuk, a Print KMH Kft. mára 650 millió forintos éves árbevételű vállalattá nőtte ki magát.

Egy időben próbálkoztak a lapkiadással is, a 90-es évek végén ugyanis egy új kiadványtípus jelent meg Magyarországon, a partwork. Az elnevezés az újságárusoknál megvásárolható és mappába gyűjthető, lefűzhető tematikus kiadványokat takarta. Az egyik első ilyen kiadvány, az Easy PC annak idején óriási sikert aratott, ezen felbuzdulva Pusztaiék előálltak az Easy Internettel. A vállalkozás azonban nem hozta az elvárt eredményeket, kicsit talán megelőzték a korukat, akkoriban ugyanis még rendkívül alacsony volt az internetes penetráció, ezért az olvasókat hidegen hagyta a kiadvány.

Nyomdai vállalkozásuk elsősorban marketinganyagok nyomtatására szakosodott, emiatt marketinges és ügynökségi szakemberekkel is jó kapcsolatot ápoltak. A megrendelői körükből megismert Maros Róberttel, aki korábban a Sziget Kft.-t erősítette, illetve Debreczenyi Attilával, a Human Telex egykori ügyvezetőjével és két kreatív szakemberrel – utóbbiak már nincsenek a cégben – elhatározták, hogy reklámügynökség alapításába fognak, ez lett az Ark Group.

A tíz év alatt megteremtett biztos anyagi háttérrel már a színházi és filmes világba is visszamerészkedett Pusztai. Először főiskolások vizsgafilmjeiben vállalt színészi szerepeket, majd az egyetem rendező szakos diákjai felvetették, hogy mint sikeres üzletember akár producerként is segíthetné a fiatalok munkáját. Tetszett neki az ötlet, viszont szembesülnie kellett azzal a problémával, hogy Magyarországon nem képeznek producereket, ezért egy franciaországi tanfolyamra iratkozott be. A párizsi produceriskolában nagyon megörültek az érkezésének, mert bár sok híres magyar rendezőt és operatőrt ismertek személyesen is az oktatók, producereknek még a hírét sem hallották.

A szokásjog vége


Pusztai Ferenc érdekeltségébe tartozik a KMH Film Production is, amely reklámfilmek készítésével foglalkozik. A cég gyártotta például a nyáron futott Soproni Sörbarátok reklámszpotokat. Pusztai elmondása szerint a reklámfilmes piac különös szokásjogok alapján működik hazánkban, hiszen nagyjából egy tucat rendező készíti szinte az öszszes hazai reklámot, s szinte lehetetlen ebbe a körbe kívülről bekerülni.

„ A reklámfilmes rendezők készítenek játékfilmeket is, fordítva viszont eddig ez nem működött” – magyarázza Pusztai Ferenc. Sőt az, hogy ennyire szűk, mesterkélten védett réteg készíti a magyar reklámok többségét, unalmassá és egyhangúvá teszi őket. Pusztai ezt látva létrehozott egy kelet-európai reklámfilmkészítő hálózatot. A rendszer lényege, hogy a környező országokban szerződést kötöttek produkciós cégekkel, ennek révén a régióból fiatal rendezőket tudnak ajánlani a megrendelőknek. Akár néhány nap alatt megszerveznek egy külföldi forgatást, így nem csak ugyanazok az arcok és a megszokott helyszínek szerepelhetnek a reklámszpotokban. A nagyjátékfilmes tapasztalatokat szerzett, a feladatot nem rutinból letudó rendezők a várakozások szerint felpezsdíthetik az itthoni reklámfilmes világot, s a hazai fiatalok is külföldi munkákhoz juthatnak. Mivel hasonló fejlettségű országokról van szó, az árak sem magasabbak, mint nálunk.

Pályakép

1992–1995: Madách Színház
1996-tól
Print KHM Kft., társtulajdonos-ügyvezető
2001-től
Ark Group Kft., társtulajdonos-produkciós igazgató
2004-től KMH Film, producer
2007-től
KMH Film Production Kft. tulajdonos-ügyvezető

Tudta-e…?

A Friss levegő című filmet teljes mértékben saját erőből forgatta le Pusztai Ferenc cége. A most készülő – 150 milliós költségvetésű – Nyomozó című produkcióhoz már sikerült támogatást szerezniük a Magyar Mozgókép Közalapítványtól.


Filmes siker

A fokozatosság elve alapján először kisfilmeknél és dokumentumfilmeknél kamatoztatta a külhonban tanultakat, majd a Montecarlo című nagyjátékfilmnél már társproducerkedett. Első önálló alkotása a tavaly bemutatott Friss levegő című film volt, amit bár első filmes rendező készített, mégis 63 fesztiválra kapott meghívást, és több mint tízszer díjazták. „Nyugat-Európában sokkal kreatívabb a produceri munka, mint nálunk” – utal Pusztai Ferenc arra, hogy amíg Magyarországon a művészfilm költségeit egyes elkényelmesedett producerek egy-két, addig nyugati kollégáik 15-20 forrásból teremtik elő. Ráadásul a magyar producerek többnyire nem is tagjai olyan nemzetközi szervezeteknek, amelyek révén külföldi támogatókat lehetne bevonni társfinanszírozóként. Ezek a szervezetek a tagság feltételeként ugyanis elvárják egy nemzetközi produceri iskola elvégzését.

Pusztai legújabb filmje, a Nyomozó már magyar–svéd–ír koprodukcióban készül. „Svédek és írek még soha nem szálltak be magyar filmbe, pláne olyanba nem, amelynél első filmes a rendező” – állítja a producer. A pályakezdő rendezőknek egyébként annyiban könnyebb a helyzetük, hogy mindenki kedvezőbb mércét alkalmaz náluk. A Friss levegőt például mindössze 40 millió forintból hozták össze, s ez annak köszönhető, hogy mindenki ingyen vagy a piaci ár töredékéért vállalta a munkát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik