Egy év sem kellett hozzá, hogy az utóbbi idők legtehetségesebb magyar teniszezője közel 300 helyet javítson a világranglistán, ennek köszönhetően pedig a legjobbak között, lapzártánkkor a 23. helyen tartsák nyilván. Képességei alapján vélhetően ennél is többre viszi majd. A párosban egykor a wimbledoni bajnoki címet is elnyerő Taróczy Balázs úgy véli, Szávaynak ott a helye a világranglista első tíz helyezettje között, a játékos pedig azt ígéri, hogy az év végéig bejut a legjobb 16-ba.
Magas labda
Az amerikai Grand Slam-tornán elért kimagasló eredményét követően a vezető hazai vállalkozások azonnal érdeklődni kezdtek a lehetséges szponzori együttműködések iránt, a további sikerek pedig minden bizonnyal újabb támogatókat késztetnek arra, hogy partnerségre lépjenek a 19 éves klasszissal.
Szávay Ágnest eddig három vállalkozás támogatta: az építőiparból ismert Kész Kft. három éve szponzora a teniszezőnek, a kontraktus év végén jár le. Mellettük a Wilson sportszergyár és a Gaz de France áll a játékos mögött. A Grand Slam- tornán való kiváló szereplés után a T-Mobile-lal azonnal bővült a szponzorok tábora. A mobilcég a jövőben Szávay Ágnes mobil-multimédiás partnereként segíti a sportolót, a megállapodás részleteiről a felek nem nyilatkoztak. A társaság jelenleg olyan hazai sportolókat támogat, mint az öttusázó Vörös Zsuzsa, Balogh Gábor, a kajakozó Janics Natasa vagy az úszó Cseh László. Rajtuk kívül többek között a Domino-Honvéd vízipólócsapatát, a MiZo Pécs női kosáregyüttest, valamint több sportági szövetséget támogatnak.
Szávay Ágnes menedzsere, Lányi András szerint a fiatal teniszezőnek eddig is szerencséje volt a támogatókkal, mert a család mellett mindig akadtak olyanok, akik segítették hazai és külföldi szerepléseit. A menedzser úgy véli, nincs olyan sportoló ma Magyarországon, akinek jelenleg ilyen magas lenne a piaci értéke, mint Ágié. Jelezte azt is, a siker óta több céggel is tárgyalnak a lehetséges kapcsolatról. A Kész Kft. is szeretné folytatni az együttműködést – mondta el lapunk érdeklődésére Árvai István, a társaság PR-igazgatója. A vállalat elégedett a játékos teljesítményével. Az is lehet, hiszen az idei év végére kitűzött célt, a legjobb 50-be kerülést Ági igencsak túlszárnyalta azzal, hogy a US Openen a legjobb nyolc közé verekedte be magát. A felek közötti sajátos – teljesítményorientált – megállapodás értelmében az elérni kívánt eredményeket mindig maga a versenyző állapította meg. A Kész Kft. szponzori koncepciója korábban is a fiatal tehetségek felkarolására épült. A társaság Lékó Pétert is szponzorálta, egészen addig, amíg a sakkozó bekerült a világranglista legjobb tíz játékosa közé. A teniszező Szávay Ágnes mellett annak ellenére kitartanak, hogy túl sok megjelenési felületet nem kapnak, az WTA szigorú szponzorálási szabályzata értelmében általában csak egy logóval jelenhetnek meg a versenyző öltözékén, ellenben több millió forinttal támogatják a játékos felkészülését és a versenyeken való részvételét.
Megtérülő befektetés
Azonos pénzdíjak
A SonyEricsson hat évre 88 millió dollár értékű névadó szponzori megállapodást kötött 2005-ben a WTA-val. Az együttműködésnél a márka azt várja, hogy sikerül fenntartani a női tenisz vonzerejét. A Roodmap 2010 elnevezéssel egy olyan versenyprogramot alakítottak ki, hogy a 48 eseményből álló sorozat minden egyes állomásán sztárok sora indul, így a globális márka egy kiszámítható látogatottságú és nézettségű versenysorozatot támogat, a játékosok pedig 30 százalékkal megemelt, összesen 72 millió dolláros pénzdíjazású rendszerben mérkőznek a pontokért. Ez utóbbinak azért is nagy a jelentősége, mert a pénzdíjak azonos nagyságrendűvé váltak a férfiak jutalmazásával.
Eddigi pályafutása során Szávay Ági 580 ezer dollárt keresett (a SonyEricsson WTA Tour szeptember 10-i összesítése alapján), ebből 485 443 dollárt (107,3 millió forintot) az elmúlt egy évben tehetett zsebre. Csak azzal, hogy bejutott a legjobb nyolc közé a US Openen, 150 ezer dollárt kapott. Ha terveinek megfelelően sikerül bekerülnie a legjobb 10-be, az azt is jelentheti, hogy évente egymillió dollár felett fog keresni. A mostani top 10-et vezető Justine Henin több mint négymillió dollárt kasszírozott egy év alatt. A hivatásos teniszezők világa egyébként jelentősen eltér, más – különösen a hazai – sportvállalkozásoktól, hiszen olyan iparággá nőtte ki magát kiforrott szabály- és értékrendszerével, amelyben a pénz nem tabutéma, hanem a teljesítmény egyik értékmérője.
Rögös út
Az anyagiak és a presztízs tekintetében is csúcsot jelentő Grand Slam-tornákig hosszú út vezetett. „A kis pénzdíjazású future és challenger tornákon azért küzdenek pénzt, időt és energiát nem kímélve tehetségek ezrei, hogy a lépcsőfokokat minél gyorsabban végigjárva résztvevői lehessenek az év négy legrangosabb megmérettetésének. Csak azoknak van esélyük a selejtezőbe jutásra, akik a WTA ranglistáján legalább az első 250-ben vannak, és a száz között kell lenni ahhoz, hogy valaki a 128 fős főtábláról indulhasson.
Márpedig a Grand Slam-torna nem egyszerűen nagyobb esemény, mint egy átlagos WTA Tour-verseny, hanem egészen más rendezvény is. „Ezeken a csúcstornákon roppant erősnek kell lenni fizikálisan, technikailag és mentálisan is, hogy valaki sikert tudjon elérni” – mutat rá Szávay teljesítményének kimagasló sportértékére Kynsburg Zoltán sportközgazdász.
A támogatók számára fontos szempont lehet, hogy a tenisz „fehér” sportként kiváló együttműködési lehetőséget kínál az imázsformálásra, a márkaértékek hangsúlyozására. Nem elhanyagolható az sem, hogy a sportág közönsége hagyományosan a jobb anyagi lehetőségekkel megáldottak közül kerül ki. Ám mivel ezek a versenyek az országhatáron kívül zajlanak, a nagy tradíciójú tornák mellett csupán néhány igazán nagy eseményt közvetítenek a magyar adók. „Kiszámíthatatlan, hogy egy magyar játékos milyen hazai tornákon indul, és hány mérkőzést játszik majd” – érzékelteti a helyzet fonákját Kynsburg Zoltán ezzel kapcsolatban. A sportközgazdász hangsúlyozta azt is: a szponzor számára nem a játékos által közvetlenül biztosítható megjelenési lehetőségek és a felületek meghatározók, az igazán döntő elem egy esetleges együttműködésnél az, hogy miképpen szerepeltetné a márka Szávay Ágnest a saját kommunikációjában.
A teniszezők sok országban sztároknak számítanak, ismertek és teljesítményüket széles körben elismerik. A sportágnak számtalan olyan érte van – megbízható, dinamikus, hiteles, versenyző, kitartó –, amely lehetővé teszi az együttműködést a vállalat számára. Akár országhatáron belül, jelentősebb hazai versenyek nélkül is. „Persze a médiát okosan kell használni, láttatni kell a játékost, a sikereket és ismertté kell tenni a sportágat kevésbé ismerők körében is” – érvel a sportközgazdász. Szávay esetében ezzel úgy tűnik, nincs gond, a tehetség és kitartó munka hozza az eredményeket, a média immár sztárként emlegeti, és a játékos menedzselése is olajozottan működik. Nem véletlen, hogy ilyen szintű szponzori vonzerőt korábban egyetlen tehetséges teniszezőnek sem sikerült elérnie, pedig többen is eljutottak a siker kapujáig az elmúlt másfél évtizedben. Mandula Petra negyeddöntős volt a Roland Garroson, Kuti Kis Rita kétszer is legyőzte a pályafutása csúcsán lévő Jennifer Capriatit, Gubacsi Zsófia WTA Tour-versenyt nyert Casblancában, Kapros Anikót és Czink Melindát pedig a világranglista legjobb száz játékosa között jegyezték.