Nemcsak a tengerentúlra érdemes telefonálni az internetes technológiával, hanem a szomszéd szobába is – ez a jövő irodájának koncepciója, ahol az adathálózati infrastruktúra már a hangátvitelt is szolgálja. Az ebben az irodában működő internet protokoll (IP) alapú – készülékek olyan speciális telefonok, amelyek már nem a hagyományos központon, hanem a helyi számítógépes hálózaton keresztül kapcsolódnak egymáshoz. A felhasználók így – azon kívül, hogy beszélgethetnek – egységesített rendszerben férhetnek hozzá az e-mailhez, a faxhoz, vagy akár az intranetes információkhoz is.
IP-telefónia 1997 óta létezik, amikor a hangtömörítési technológiák, a hang valós idejű továbbítása és a készülékgyártás nívója már lehetővé tette, hogy az internetes infrastruktúrát beszélgetésre is lehessen használni. “Míg a fejlesztők célja néhány éve még az volt, hogy az IP-szolgáltatások színvonala utolérje a hagyományos telefóniát, mára egyértelműen az IP-telefonok nyújtanak többet a felhasználóknak” – magyarázza Montvai Tamás, az egyebek mellett IP-telefonrendszerek telepítésével is foglalkozó Synergon Informatika Rt. hálózati üzletág igazgatója.
A vezetékes telefóniában megszokott konferenciabeszélgetés, hívásátirányítás, vagy hangposta szolgáltatás az új technológiában egységes üzenetkezeléssel és személyre szabott beállításokkal egészül ki. Az egységes üzenetkezelés lehetővé teszi, hogy a beérkező üzenetek – legyen szó akár e-mail, fax vagy hangposta üzenetről – mind a telefon képernyőjén, mind a számítógépes levelező program postafiókjában elérhetők legyenek. A telefonok nyitott architektúrájú fejlesztőfelülete megengedi, hogy az ügyfelek igényeinek megfelelően programozzák őket: az IP-telefonok nagyméretű LCD kijelzőjén kívánságra internetes tartalmak, például a telefonkönyv, a vasúti menetrend vagy akár a felhasználó számítógépes naptára jeleníthetők meg, de a Synergon megrendelői között akadt, aki komplett szavazórendszert kért, hogy egy bizonyos konferenciabeszélgetés résztvevői az év menedzserére voksolhassanak.
Mindezen szolgáltatások lehetővé teszik, hogy a telefonrendszer és az irodák fenntartási költségei alaposan csökkenjenek. Az IP-telefonrendszereit öt partnercéggel forgalmazó Cisco Systems számításai szerint egy e téren végrehajtott, néhány milliós beruházás költségei átlagosan 9-16 hónap alatt megtérülnek. A befektetés különösen a több telephellyel rendelkező vállalatok számára éri meg, mert ezek akár távközlési szolgáltató közbeiktatása nélkül, belső hálózatukon keresztül oldhatják meg kommunikációjukat. A megtakarítások tovább növelhetők az úgynevezett virtuális irodák bevezetésével. Az IP-telefonok ugyanis lehetővé teszik, hogy az adott cég kiküldetésen vagy külső munkán részt vevő munkatársai csak akkor foglaljanak íróasztalt maguknak, amikor valóban az irodában tartózkodnak. A “mellékállomás mobilitás” funkciót használva készülékeket saját igényeik szerint állíthatják be, hogy a hívások bárhol – a cég bármelyik telephelyén – elérjék őket, így az aktuális feladatoknak megfelelően rugalmasan alakíthatnak projektcsoportokat, teameket. Mindez azt eredményezi, hogy – a Cisco becslései alapján – a munkáltatónak elég a teljes létszámnál akár 30 százalékkal is kevesebb íróasztalt fenntartania.
Budafoki Róbert, a Cisco Systems Magyarország ügyvezető igazgatója szerint a technológia rohamosan terjed nálunk is. Negyedévente nagyjából megduplázódik a telepített készülékek száma; míg két évvel ezelőtt százas nagyságrendben helyeztek üzembe ilyeneket, az idén már több ezerre lesz igény. A növekedés mértékére jellemző, hogy a Synergon a Démász számára kialakítandó IP-hálózatában 2 ezer telefont telepít majd. A több mint 250 millió forintos rendszer a szerződés szerint 2003-ra készül el; ebben az évben a Cisco Systems előrejelzései szerint az IP-telefon megoldások már megelőzik a hagyományos telefóniát a hangátviteli piacon.