Belföld

Késve, de befutott a személyszállítási törvény

Új rendszert építene a közösségi közlekedésben a kormány. Németh Lászlóné törvényjavaslatot alkotott.

„A motorizációs folyamatok és az egyéni közlekedés gyors növekedése az EU egészét tekintve problémát jelent, mivel ez jelentős externális költségeket ró a társadalomra, veszélyt jelent a közlekedésbiztonságra és a környezetre” – ezzel az erős felütéssel kezdi a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslata indokolását Németh Lászlóné.

A nemzeti fejlesztési miniszter egyebek mellett megállapítja, hogy az „új személyszállítási törvény megteremti annak szabályozási kereteit, hogy a személyszállítási szolgáltatások teljesítése során a közforrások hatékony hasznosulása, valamint a társadalom és a gazdaság által generált, reális mobilitási igények a lehetőségek szerinti legjobb kiszolgálása egyszerre érvényesüljön”.

A javaslat egységes intézményi és vagyonkezelési modellt alakít ki, különös figyelmet fordít a Budapesti Közlekedési Központ hatékony működésének támogatására. A javaslat az országos, elővárosi, regionális közlekedésért a minisztert, míg a helyi közlekedési ellátás felelőseként a települési (fővárosi) önkormányzatot jelöli ki. A törvényjavaslat alapvető elvárásnak nevezi, hogy a „gyakorlatban kialakult közlekedési vonzásközpont átszállás nélkül legyen elérhető, míg az átszállások száma a megyeszékhelyre legfeljebb egy, a fővárosba történő utazáskor legfeljebb kettő lehet.

Az előterjesztés alapján a jövőben nem lenne hatósági áras a személyszállítási közszolgáltatás. A miniszter szerint ennek indoka, hogy a közösségi közlekedés versenyképességének növeléséhez a jelenleginél lényegesen differenciáltabb tarifa- és kedvezményrendszert kell kialakítani, ami túlmutat a hatósági árrendszer körén. „Az új díjmeghatározási rendszer a teljes hálózaton egységes díjszintek helyett a valós minőségi és keresleti mutatókhoz igazodó díjrendszer kialakítását és működtetését teszi lehetővé.”

Az új törvényt egyébként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium már egy éve, még Fellegi Tamás irányítása alatt összeállította, de laphírek szerint az akkori tervek nem tetszettek Matolcsy Györgynek, aki sokallotta, hogy a költségvetés évente mintegy 400 milliárd forintot költ a közösségi közlekedésre. A spórolásra utalhat, hogy Németh Lászlóné javaslata a társadalom és a költségvetés teherbíró képességére is ügyel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik