Tarlós István a hvg.hu-nak adott interjúban beszélt erről. Álláspontja szerint jelenleg “a tartós megoldás perspektíváját magában hordozó” ad hoc lépéseket kell tenni. A városvezető kijelentette: a főváros arra is hajlandó, hogy az összes maradék likvid forrását “összekaparja”, ami 9 milliárd forint körül van. Ezt betennék a BKV-ba, de csak akkor, ha az állam legalább a zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatást felszabadítja, és megadja ezen felül a korábban a hitelek törlesztésére kért 24 milliárd forintos támogatást.
A főpolgármester azt mondta: “intézményeink működését a végsőkig megfeszítve, népszerűtlen drágításokat bevezetve mi is összekaparunk 21 milliárdot. Enélkül el nem képzelhető semmilyen megoldás, mert abban a pillanatban esedékessé válik a lejárt hitelek visszafizetése, és a cég fizetésképtelenné válik.” Ez azt jelentené, hogy “három nappal később már gázolaj sem lesz a buszokba” – hangsúlyozta Tarlós.
A városvezető azt mondta, napokon belül leül Orbán Viktorral beszélni a kérdésről, mert határozottan tőle várja a megoldást. Tarlós szerint ugyanis a Fideszen belül sokan nem értik a problémát, ezért “kilátástalan velük vitázni.”
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter december 21-én Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkárt jelölte ki maga helyett, hogy egyeztessen a BKV gazdasági és pénzügyi helyzetének stabilizálásáról Tarlós Istvánnal. A főpolgármester viszont a döntést méltánytalannak tartotta, ezért ő is helyettest jelelölt ki – Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatóját nevezte ki tárgyalópartnernek. Ezzel kapcsolatban Tarlós a hvg-nek azt mondta: “Én azt az egyeztetést nem tekintem érdeminek, hiszen sem Vitézy Dávidnak, sem Matolcsy György kinevezettjének nincs döntési kompetenciája. Beszélgetéseknek is nevezhetjük ezeket.”
Márpedig a megoldás nagyon is sürgető. Mint arról beszámoltunk, január végén, de legkésőbb február elején leáll a BKV, ami egyet jelent a fővárosi tömegközlekedés összeomlásával, ha a cég nem jut hozzá a normatív támogatáshoz. Ezt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) erősítette meg a csütörtöki Népszabadságnak.
Háromoldalú egyeztetést sürget az MSZP
“Úgy tűnik, Matolcsy Györgynek továbbra sincs fogalma arról, mi a tét. Ha továbbra is az elmúlt másfél éves gyakorlatot követi a kormány a fővárossal szemben, a BKV csődbe fog menni” – írja MTI-hez eljuttatott közleményében Horváth Csaba, a Fővárosi Közgyűlés MSZP-frakciójának vezetője. Az összeomlásnak pedig beláthatatlan pénzügyi hatásai lesznek. A szocialista politikus szerint a válságot egy fenntartható, megalapozott központi költségvetés is nagyon nehezen bírná ki, de a ma életben lévő 2012. évi költségvetés mellett kiszámíthatatlan időszak következhet.
“Nem az a célunk, hogy riogassunk, hogy minél sötétebb képet fessünk, hogy úgymond politikai haszonra vadásszunk a kormány támadásával. (…) Továbbra is fenntartjuk, hogy legyen háromoldalú egyeztetés a miniszterelnök, a főpolgármester és a korábbi eredményes megállapodást létrehozó szocialisták között a BKV, Budapest és ezen keresztül Magyarország érdekében” – írja Horváth Csaba.