Két éve stagnáló piac, még mindig siralmas internetpenetráció és versenyképtelen e-gazdaság – ezt a pesszimista képet vázolták föl a szakértők a magyarországi netezésről a szakma október közepén megrendezett seregszemléjén, az Internet Hungary 2002 konferencián. Ebben a reménytelen helyzetben azonban erősítést kapott az internetipar, mégpedig onnan, ahonnan azt a legkevésbé várta: a valóságshow-k révén 10 százalékkal nőtt a hazai internetes forgalom. A leselkedőműsorok így nemcsak a tévé, hanem a PC-k képernyőjén is kiélezett versenyhez vezettek. Ez az RTL Klub esetében a webes megjelenés alapos megváltoztatását eredményezte.
Bár a mondás szerint minden csoda csak három napig tart, úgy tűnik, a valóságshow-k tartósan újabb és újabb internet-előfizetésekre, sőt számítógép-vásárlásra késztetik a felhasználókat. Mindez egyértelműen kiderül a Medián felméréséből, amely megmutatja: a Big Brother, a Való Világ és Farm beindulása után nőtt a leselkedőshow-kkal foglalkozó portálok látogatottsága. Hann Endre, a közvélemény-kutató intézet vezetője szerint az, aki e műsorok miatt egyszer az internetes társadalom tagjává válik, az a villák bezárása után sem fordít majd hátat az új közösségnek.
Az emelkedő látogatottság természetesen leginkább a két legnagyobb kereskedelmi televízió portálján mérhető. Jelenleg a Korridor-Vnet összefogás vezet, az RTL Klub-Origó honlapon e tekintetben egyelőre kevésbé mérhető változás (lásd a grafikont). Alaposan megváltozott azonban a második helyezett webes megjelenése, a csatorna portálja nemrégiben módosult. Béky Endre, az RTL Klub internetes osztályvezetője elmondta: nem a kiélezett verseny miatt változott a tévétársaság honlapja, hanem inkább azért, mert az kinőtte kereteit, ráadásul két éve ugyanazt az arcát mutatja. “A megújulástól azt várjuk, hogy a tévétársaság webes felületét egy éven belül az első három magyar portál egyikeként tartsa számon az ország” – mondja Béky Endre. A design alaposan megváltozott. Leszámoltak a monokróm élménnyel, s a portálok által használt három-négy szín helyett a teljes skálát bevetették, miközben a rovatok színkódolást kaptak. A java alkalmazások helyett a flash megoldások terén is erősítettek, és egyedülálló módon feloldották a tűzfaltól védett munkahelyek dolgozóinak elszigeteltségét, akik így cseveghetnek, illetve feszültséglevezetésként játszhatnak a gépen. A közösséghez tartozás élményét erősíti a portál főszerkesztője szerint az a számláló is, amely folyamatosan mutatja az éppen az RTL-en lógó felhasználók számát.
Az oldal megújulásával egy időben érdekes, hazánkban eddig ismeretlen médiakonvergencia is szárnyait bontogatja az RTL oldalain. Az alkotók ugyanis olyan irányt jelöltek ki az egy helyben toporgó internetpiac számára, amely szerintük a mai recesszió idején mások számára is követendő példa lehet. Az RTL Klub Online a portálmegújító munkálatok alatt “frigyre lépett” a Mai Nap című bulvárlappal, így az a hazai médiapiacon egyedüliként jelenik meg az interneten. Béky szerint a bulvárlapok – bármilyen népszerűek is “hard copy” formában – azért nem élnek meg online verzióban, mert a szerkesztőségeknek fogalmuk sincs, mit is lehetne kezdeni az új médiával. Félnek a komoly befektetésektől, a portálépítés óriási költségeitől, a bejáratás, a reklámozás, a promóció anyagi terheitől, és az utóbbi időben bizony nem ismeretlen bukás veszélyétől is.
A Mai Nap ugyan már korábban felismerte a virtuális jelenlét szükségességét, de elsősorban pénzügyi okok miatt nem látta értelmét saját honlap felfuttatásának. A szórakoztató portállal kötött megállapodás értelmében azonban bérbe vette az RTL Klub Online szerkesztőségi rendszerét, s ezzel egy csapásra megoldotta az üzemeltetés, a marketing, a fenntartás, a karbantartás, a fejlesztés költségeit. Az infrastruktúrát és a felületet az RTL Klub, a tartalmat azonban a napilap szolgáltatja. Az RTL látszólag csak outsource-olja infrastruktúráját, de valójában ennél többet is nyújt: felhasználóbázisát beviszi a házasságba, mert oldaláról közvetlenül elvezeti a látogatót a partner honlapjára. Cserébe hirdetési felületet kap a laptól, az online formában csakúgy, mint a nyomtatott verzióban. Ez a szemlélet a márkaépítés szempontjából mindkét fél számára gyümölcsöző lehet; talán éppen ez az az üzleti modell, amelyre Magyarországon a kevés internetező és hirdető korában szükség van.