Mit tehet az úrvezetõ, ha ivott? Kicsit vagy sokat, egyre megy, mert a tolerancia zéró. Taxiba ülhet vagy bérelhet sofõrt, s akkor vele együtt az autója is hazaér. Rendelés elõtt érdemes nemcsak az árról tájékozódni, hanem arról is, van-e biztosítása a sofõrcégnek, és ha igen, mekkora összegre és mire szól. De hogy amit válaszolnak, valóban úgy van-e, azt nem lehet kideríteni.
Az fn.hu találomra nyolc sofõrcég honlapján nézte meg, közlik-e, hogy van biztosításuk, és ha igen, akkor az mire szól. A nyolcból két cég nem tett említést a biztosításról, öt azt is részletezte, hogy mire és mennyi kártérítést ad a biztosítója (mindnyájan a Generalinál vannak), egy cég pedig csak annyit közölt, hogy van biztosítása (az Allianznál).
Elkent tájékoztatás
Hogy melyik cégnél milyen kárra, mennyit fizet a biztosító, abban jelentõs eltéréseket találtunk.
Az egyik sofõrcégnél 300 ezer forintos önrész mellett a „nagyobb károkig” terjedt a biztosítás mértéke. Ennél a cégnél azt is megjegyezték, hogy ittas vezetés esetén nem fizet a biztosító. Kérdeztük, mit kell ezen érteni, de nem jött válasz. Csak reméljük, nem azt, hogy a bérelt sofõr is lehet ittas. Ha pedig a megrendelõnél kizárt az ittasság, akkor a bulizóknál ez a szolgáltató nem jöhet szóba.
Azt sem sikerült kideríteni, mit jelent a „nagyobb kár”. Két cég káresetenként (2, illetve 5 millió forintban) és évente (5, illetve 30 millió forintban) határozta meg, hogy maximum mennyit fizetne a biztosító, ha a sofõrjük kárt okozna.
Nincs teljes körû biztosítás
Mind a nyolc céget megkerestük, de kérdéseinkre csak ketten válaszoltak. Az SOS Sofõrszolgálat honlapján az olvasható, hogy az igazolhatóan a cég vagy az alkalmazottai és megbízottai hibájából keletkezõ károkért 250 ezer forintig vállalnak felelõsséget, biztosítójuk (a Generali) pedig 4 millió forint értékben biztosítja az általuk szállított személygépkocsikat. Takács Mihály ügyvezetõ válaszában annyiban korrigált ehhez képest, hogy idõközben 15 millióra nõtt a biztosítási keret.
A Blue Devil Sofõrszolgálat honlapján azt írja, “teljes körû” biztosítást nyújt. Biztosítójuknál, a Generálinál viszont azt mondták, a felelõsségbiztosításoknál (mert itt ilyen biztosításról van szó) nincs “all risk” jellegû biztosítás. Hogy ez mit is jelent akkor ennél a sofõrszolgáltatónál, arra Dobos Zoltán ügyvezetõtõl kaptunk választ. Káronként maximum 2 millió, évente maximum 5 millió forintig térít a biztosítójuk (Generali). Százezer forintos az önrészük. A cég biztosítása kiterjed az autóban és a megbízó utas ruházatában keletkezõ károkra is, ezért írták azt, hogy teljes körû. Dobos Zoltán szerint a 2 millió forint elég nagy összeg, úgy véli, nagy figyelmetlenség kell ahhoz, hogy ekkora kár keletkezzen egy autóban. Persze ha nagy értékû az autó, akkor könnyebben lehet ekkora összegû a számla – tette hozzá.
Ködösítenek?
A honlapokon talált biztosítási összegek szórása miatt arra a következtetésre jutottunk, hogy nemcsak arról érdemes elõre érdeklõdni a sofõrszolgálatoknál, van-e biztosításuk, hanem hogy például az fedezi-e, ha az autónk ne adj’ isten totálkáros lesz. S hogy mennyire biztonságos sofõrt bérelni? Honlapján mind a nyolc vizsgált cég jelezte, hogy a sofõröket gondosan választják ki. Több cég írja azt a weboldalán, hogy eddig kármentesen vezettek, és a két nyilatkozó is errõl számolt be. A Generálihoz viszont érkezett már kárbejelentés ilyen ügyben.
A deviles Dobos Zoltán nincs túl jó véleménnyel a versenytársairól, ennek többször is hangot adott. Kijelentette például, hogy javarészt nincs biztosításuk azoknak a cégeknek sem, amik ezt kiírják a honlapjukra. Úgy véli, könnyen zavarba lehet õket hozni azzal, ha az ügyfél megkéri, mutassanak papírt a biztosításról vagy adják meg a kötvényszámot. Az õ cégük azért is írja a honlapon a kötvényszámot, hogy ezzel is demonstrálja, nekik valóban van biztosításuk, és be is tudják mutatni.
Biztosat nem tudhatunk
Jó lenne, ha azt mondhatnánk olvasóinknak, hogy teljes bizonyossággal meggyõzõdhetnek róla, valóban van-e érvényes biztosítása (például befizette-e a díjat) a kiválasztott sofõrcégnek, de ez sajnos nem így van.
Érdeklõdésünkre, hogy vajon a biztosító ad-e (adhat-e) felvilágosítást (pl. a sofõrszolgálat neve vagy biztosítása kötvényszáma alapján) arról a sofõrszolgálat ügyfelének, hogy valóban biztosított-e náluk, ha igen, milyen kárra, és milyen összegre (pl. ez az összeg fedezi-e az autója árát) a Generálitól nemleges választ kaptunk. Ezek az információk biztosítási titoknak minõsülnek, ezért nem adhatják ki õket a sofõrszolgálat ügyfeleinek – szögezték le.
A szolgáltatás és a piac
A megrendelés telefonon történik, ezért van, amelyik cég jelzi, hogy rögzítik a hívásokat.
A díjmentes lemondásra nem minden cég tér ki, de akad, ahol jelzik, erre maximum 5 perc van, mert aztán már elindul a helyszínre a sofõr és fizetni kell. A Blue Devilnél ebbõl nem csinálnak nagy ügyet, lemondást a helyszínen is elfogadnak, s díj csak akkor van, ha az ügyfél megkérdezi, mennyivel tartozik. Ekkor ezer forint kiállási díjat kérnek.
A sofõrszolgálati piac fiatalnak számít, meglehetõsen szabályozatlan és egyelõre nincsenek kialakult minõségi standardjai. Sok mikrovállalkozás versenyez egymással, nem ritkán emellett más tevékenységgel is foglalkoznak – tudtuk meg Takács Mihálytól. Dobos Zoltán a piacot úgy jellemezte, hogy a sofõrcégek nagy része pocsék szolgáltatást nyújt. Alig 5-6 olyan cég van, amely biztosítással, hivatalosan, bejelentve, legálisan, adózva dolgozik – összegzett.
A sofõrpótlók biztosítása felelõsségbiztosítás, általánosságban a biztosított sofõrszolgálat által harmadik személynek okozott személyi sérüléses és dologi károkra terjed ki. Az “idegen casco” elnevezés (amit például Takács Mihály használt válaszában) rossz, és félre is vezetheti a szolgáltatást igénybe vevõ ügyfeleket – tudtuk meg a Generálitól. Kár esetén a sofõrszolgálat által vezetett autóban keletkezõ kárért a sofõrszolgálat (és annak biztosítója) felel, a más autót érintõ károkat pedig, ahogy rendesen, a vezetett autó tulajdonosának kötelezõ felelõsségbiztosítása fizeti.