Családi reality = egykor aranybánya
A Kardashian család régi motorosa a műfajnak, a Stallone família viszont csak 2023-ban jutott el odáig, hogy családi realityt készítsen magáról. Hogy ennek örülni kell, netán bánkódni miatta, mindenki maga döntse el.
Ami biztos: a családi reality mint reality-alformátum több mint húsz évvel ezelőtt indult el Ozzy Osbourne-ék családi valóságshow-jával. Utóbbi valóban referenciaértékű a tévés realityk – főként amerikai – történelmében: 2002-es indulása után mindössze négy évadot élt meg, de megnyitotta az utat több képernyőre kívánkozó celebfamíliának, akik konstruált mindennapjaikat mozgóképen is szerették volna megmutatni.
Ozzy volt az, aki először kiállt így a nyilvánosság elé: kockázatot vállalt, nélküle nem lennének Kardashianok
– mondta a műsorról korábban egy amerikai újságíró.
A műfajteremtésen túl más pozitív aspektusa is volt a műsornak, leginkább az Osbourne névre nézve: a show megismertette a legendás énekest egy másik generációval, akik már nem feltétlenül a Black Sabbathből ismerték – egyúttal segített Osbourne-nak abban is, hogy akkorra már igencsak halványuló csillagát újra fényessé tegye. A műsor sztárt csinált az énekes gyerekeiből, Kellyből és Jackből is – közülük előbbi épített fel értelmezhető médiakarriert. Jack Osbourne viszont megsínylette a fiatalon jött hírnevet: drog- és alkoholfüggővé vált, 17 évesen rehabra került.
A család utólagos elmondása szerint a műsor forgatása igazi pokol volt számukra, de a nézettségi verseny azt igényelte, hogy újabb és újabb álkonfliktusokkal hozakodhassanak elő a műsorkészítők. Így esett meg, hogy Ozzy Osbourne szájából – miután kutyája telepiszkította a házat – olyan mondatok jöttek ki:
Én nem fogok kutyaszart szedni, rocksztár vagyok!
A show (vagy doku-soap, azaz reality-szerű szappanopera) az amerikai kábeles piac csúcsáig tört: átlag 5,3 millió nézőt vonzott az első évad, a csúcson pedig 7,2 millió embert ültettek a képernyő elé.
Dicsak, Buksi!
Gáspár Győző médiaszereplése még a TV2-n kezdődött: a Big Brother VIP villájába költözött be több celebbel együtt, itt ragadt rá a Győzike név is Bochkor Gábor jóvoltából. Ezután került az RTL-es Herman Pierre kreatív producer – aki Ozzy Osbourne-ék valóságshow-ját akarta a magyar piacra átültetni – látóterébe a Romantic frontembere.
Mondtam, hogy gyerekek, ki fogja nézni? Ki lesz erre kíváncsi?! Én nem nézném meg senkinek az életét.
– nyilatkozta a show kezdeti időszakáról a Partizánban.
2005. február 7. – ekkor tűzte először képernyőjére a Győzike Show című műsort az RTL Klub. Eredetileg mindössze nyolc epizódot akartak leforgatni a Gáspárék életéből készült realityből, ám miután a nézettség az egekbe szökött, a producerek zöld lámpát adtak a folytatásnak. 102 részt élt meg, 2005 áprilisában már közel 2,3 millió ember volt kíváncsi a műsorra. Összehasonlításképp: a 2023-as év legnézettebb kereskedelmi tévén futó műsora a Zsákbamacska volt, aminek nyitóadása 1,2 millió embert ültetett a képernyők elé.
Persze, fontos azt is leszögezni, hogy közel húsz évvel ezelőtt Gáspárék realityje újdonságként hatott az akkori magyar tévés piacon (ahol nem volt annyi műsor, mint ma, és annyi celeb sem forgott, vándorolt adóról adóra), merőben mást kínált, mint amit addig tapasztalhattak a tévénézők. A Romantic frontemberéből – ahogy ő is aposztrofálja magát számtalanszor – showman vált a kameráknak, Herman kreatív producernek és Bagi Márta főszerkesztőnek köszönhetően.
Gáspár akkoriban úgy nyilatkozott a műsorról, „példát akar mutatni a cigány gyerekeknek, hogy lássák, az ő álmaik is teljesülhetnek”.
A show-t magam miatt nem kellett volna bevállalnom, mert eddig is sikeres voltam, a célom az, hogy az emberek megismerjék a roma kultúrát és szokásokat.
Állítása szerint ebből később elege lett, le akart számolni a Győzike karakterrel, de anyagi megfontolásból tovább folytatta a műsort.
A Győzike Show iránti számottevő érdeklődést több dolog indukálta: részint Gáspárék hangos, szórakoztató mindennapjai, részint pedig az, hogy ilyen típusú műsor akkor még nem futott a magyar kereskedelmi tévében. Nézzük meg, mivel tudott előállni 2005-ben az RTL Klub:
- A rettegés foka,
- Benne leszek a TV-ben!,
- és a ValóVilág, amely inkább kitermelte, mintsem foglalkoztatta a celebeket.
Nagyon más típusú, celebeket középpontba helyező műsorok voltak ezek, mint Gáspárék realityje. Soós Tamás Családi köd (Bekamerázott famíliák) című 2008-as írásában arról elmélkedett a Győzike Show-val kapcsolatban, hogy rejtélyes módon
egyúttal kritikával illette azt a zilált családmodellt, amit bemutattak a műsorszerkesztők. „A Győzike Show olyan családot mutat, amelyben az anarchia a normális alapállapot. Mintha a katasztrofális következményekkel járó laissez-faire nevelési modell oktatófilmjét látnánk. A szülők szemmel láthatóan semmilyen ideával nem rendelkeznek arról, milyen is lenne egy működőképes család, az időről időre vad veszekedésekben fellángoló hisztéria mögött ez a sokk áll: a reality show szereplői nem tudják, mihez is kezdjenek az életükkel. Kinevethetjük őket, szörnyülködhetünk rajtuk, de hasznunkra egyik sem válik. Leskelődünk, de elképesztően »sekély e kéj«.”
No nem Soós kritikájára reflektálva, de Gáspár Bea korábban azt nyilatkozta a reality időszakáról, hogy a műsorkészítők célja az volt, hogy görbe tükröt mutassanak a társadalomnak, ezért ők is mindent forgatókönyv alapján csináltak.
Soha, senki nem tudta, hogy mi volt az igaz, és mi nem. Ezt senki nem bírja utánunk csinálni. Bohócok voltunk egy olyan színpadon, ahol Győző volt a cirkuszigazgató.
„Én mindig azt szoktam mondani, hogy baromi jó színésznő volt a feleségem, baromi jó színész voltam én. Volt egy adott szituáció, és mi tettük, amit kellett. Amikor például a Bea fejen vágott, és én elköltöztem öt napra, és beadtam a válópert, életem legszebb része volt. Imádtam azt a részt” – emlékezett vissza a családfő a forgatási időkre.
Gyerekeik – Evelin és Virág, akik azóta is médiaszereplők – többször elmondták, rendes, egészséges gyerekkoruk nem nagyon volt a műsor miatt, és nem is kaptak olyan pszichológiai segítséget, aminek hála könnyebben túl tudtak volna jutni a nehézségeken, amiket a reflektorfény okozott.
Reményi József Tamás Nem bámulni nem lehet című esszéjében azt ecseteli, a Győzike Show-féle, első mondattól az utolsó jelenetig megkreált műsorokra azért volt szüksége a kereskedelmi tévének, mert a néző nemcsak engedi magát becsapni a valóság hamisításával, de igényli is azt.
„A nézettségi verseny nem azért nivellálja lefelé a színvonalat, mert úgymond, a tudatlan tömegek létszámfölényben vannak. A hivatalok ebédlőiben, az irodákban, tanári szobákban ugyanúgy Győzikéről és a Megasztárról folyik a társalgás, mint egyebütt, csak a képernyő nyújtotta élményt a megvető kritika is édesíti. Nem tudják nem bámulni a hamisítást, holott Győzike is, a szerencsepróbáló énekesek is forgatókönyv szerint válnak „spontánul” sztárrá, nyilvánvalóan szerény képességekkel. Minél szerényebbek azok a képességek, annál nagyobb élvezetet jelent, ahogy óriás lufikként fölfújják őket. Nevetünk, gúnyolódunk, drukkolunk, szánakozunk – a katartikus hatásért a kisujjunkat sem kell nyújtanunk” – írta 2006-ban a néhai kritikus.
Ezek a műsorok ma már egészen más céllal készülnek, mint évekkel ezelőtt: Sylvester Stallone-ék tavaly megjelent családi sorozata egyértelműen a főszereplőt emeli újabb piedesztálra, teszi még emberközelibbé, egyúttal megismerteti a közönséggel a gyerekeit, akik évek óta próbálnak betörni a hollywoodi körforgásba a nepo babykre vetülő kritikus tekintetek közepette. Ám nincsenek már Osbourne-ék, és Kardashianék műsorában is lecsökkentették az unalomig elcsépelt drámai vitákat.
Mi változott 2024-re, amiben bízik a TV2?
Gáspár Győző neve napjainkban kevésbé a Romantic zenekarral, mindinkább a celebkedő, politizáló, Fideszbe belépő showman-szereppel köthető össze. Emellett gyakorta ad hangot Ferencváros-szimpátiájának is, hétvégente gyakori vendég a Groupama lelátóin, amikor otthon játszik a Fradi.
A TV2-n – talán pont e megosztó személyisége miatt – ismét fantáziát láttak abban, hogy Gáspárékat napi realitybe szuszakolják. A családot évek óta foglalkoztatja a csatorna, jobban, mint elsőre gondolnánk: Drágám, add az életed!, Város vs Vidék, Pénzt vagy éveket!, Párharc, Ázsia Expressz – csak néhány TV2-s műsor, amiben Gáspárék felbukkantak az elmúlt években, alaposan építve az imázst, amivel kimondatlanul is a csatorna arcai lettek. Nem beszélve arról, hogy Gáspár Evelin a TV2 médiaakadémiáján végzett, a szülők továbbra is gyakori vendégei a Mokka/Tények műsoroknak, Gáspár Bea pedig a Hal a tortán gasztroműsor háziasszonya, amely szintén TV2-s produkció.
Gáspár Bea szerint megkerülhetetlen alakjai a médiának:
Olyan szinten tudunk új szintre hozni dolgokat, ami az elején az emberekből idegenkedést, sőt ellenérzést vált ki, de mindenféleképpen van egy olyan dolog ebben a »Gáspár család-szindrómában«, ami értékelendő. És soha senki nem értékelte azt, hogy felnőtt mellettünk kettő gyerek, épen, egészségesen.
Fischer Gábor, a TV2 programigazgatója úgy nyilatkozott a műsor bejelentésekor, folyamatosan monitorozzák, mit érdemes képernyőre tűzni a TV2-n, így voltak korábban a Zsákbamacskával is, és most a Gáspárék címre hallgató műsorral is, mely ezek szerint alapos elemzés után juthatott el a munkacímig.
Megpróbáljuk ezt a műsort úgy megvalósítani, hogy ismét nagy közönség kedvenc legyen.
Ennél többet azonban nem árultak el a készülőben lévő műsorról, sőt, még azt sem tudni, hogy Gáspár Evelin és Gáspár Virág adják-e majd nevüket a show-hoz.
A TV2-t kerestük kérdéseinkkel, ám közölték lapunkkal, jelenleg a show előkészületei zajlanak, így Fischer nyilatkozatánál és a bejelentésről érkező közleménynél többet egyelőre nem tudnak elmondani a Gáspárék szinopszisáról.