Kultúra

Nepo baby-ügy: miért kezdtünk el haragudni a hírességek gyerekeire?

Csóti Rebeka / 24.hu
Csóti Rebeka / 24.hu
Hópehely-generáció – ezt mondják azokra a mai fiatal felnőttekre, akik készek megsértődni, kiakadni bármin. Akik miatt a gyűlöletbeszéd ellen kitalált politikai korrektség mára a szavak jelentését felszámoló, fojtogató lufivá duzzadt, akik miatt a komikusok minden poénjukkal botrányt kockáztatnak, akik az elnyomottak hangjaként született cancel culture-ből lincselést csináltak. 2022-ben a hópelyhek hangadói találtak egy új bűnbakcsoportot: a híres emberek gyerekeit. E sötét konspiráció haszonélvezőinek csúfneve is lett hamar: nepo baby. Viselt dolgaik, az általuk képviselt igazságtalanság, általában a létezésük az internet legkedvesebb 2022-es gumicsontja volt. Lássuk, mivel van dolgunk.

Az egész a TikTokon kezdődött. Naná, hogy ott: a TikTok – amint azt a RuPaul’s Drag Race közösségimédia-rusicalje oly pontosan egyetlen dalsorba foglalta: „tánc a társadalmi igazságosságért” – a társadalmilag tudatosok és a magukat annak vélők közösségi platformja. No meg azoké, akik emellett rajonganak a popkultúráért, a moziért, a sorozatokért, a hírességekért. E két érdeklődés ért össze, amikor a tiktokerek igazságosságért folytatott táncos-mutogatós háborúja ráakadt a nepo baby témára. És minthogy a TikTok lényege a felhasználók által kedvelt trendek gyors felfutása és csúcsra járatása, a platformot hamar sokrészes videósorozatok lepték el a témában. A platform gyorsan eljutott odáig, hogy a nepo babyk sikereit a társadalomban jelen lévő strukturális elnyomás egyik ékes bizonyítékának tekintse – olyannyira, hogy már az érintettek is kényszert éreztek a reagálásra, a mainstream sajtó pedig gyorsan maga is felkapaszkodott a vonatra.

Jó, de mi az isten az a nepo baby?

A hírességek azon gyermekeit nevezik így, akik maguk is sikeresek és híresek lettek a filmiparban, esetleg a zenében vagy a divatszakmában. A teljes forma a nepotism baby, de akár hosszú, akár rövid, afféle csúfnév, melynek hivatalos magyar fordítása egyelőre nincs, de olyan nagyon nem nehéz kitalálni: nepotizmusgyermek, nepobébi, nepobaba, de a magam részéről a nepo-poronty, esetleg a neporonty kifejezéseket is örömmel becsempészném a köznyelvbe, hadd fájjon. A szóösszetétel idegen, fellengzős eleme, a nepotizmus szó jelentése a Wikipédia szerint a következő: a hatalmi pozíciók és a vele járó előnyök (vagyon, befolyás stb.) olyan elosztása, mikor a döntéshozók a rokonaikat, barátaikat részesítik előnyben a szakmai szempontok szerint alkalmasabb, felkészültebb, kompetensebb jelentkezőkkel szemben. És épp ezért csúfnév a szó: nemcsak annyit üzen ugyanis, hogy a címke viselője sztárcsemete, hanem azt is, hogy nála jobbaktól veszi el a helyet a reflektorfényben.

A témát mára komoly szórakoztatóipari médiumok nagy cikkei is feldolgozták – hát persze, Amerikában, e lapok hazájában az egész Hollywood-sztárvilág lényegesen közelebb van, mint minálunk –, de a trend indulásakor nem másról volt szó, mint olyan tartalmakról, amelyek „lelepleztek” feltörekvő vagy frissen berobbant fiatal színészeket (rendezőket, modelleket, zenészeket), miszerint ők hírességek gyerekei – ami pedig korábban sem volt titok. Emellett a nepo baby címkét mindig olyan céllal ütik rá valakire, hogy „helyre tegyék” az illetőt: hé, te ott, te nepo baby vagy, a sikereid a származásodnak köszönhetők. Legyenek bár ezek az emberek akármilyen tehetségesek, amint átminősülnek nepo babykké, az addig ünnepelt teljesítményük megkérdőjeleződik, illetve ezzel egy időben a strukturális elnyomás és a társadalmi igazságtalanság szimbólumává is válnak. A témában készült számos videó egyenesen a híres szülőket célozta meg, mondván, lesznek szívesek elkezdeni ekézni a saját gyerekeiket nyilvánosan, hadd tanuljanak némi alázatot.

A nepotizmus-vita eredetét a Vulture – amely a téma legnagyobb ívű, legnagyobb hatású cikkét jegyzi – két fontos botrányból eredezteti: az egyik a Csajok című sorozat körül kirobbant 2012-es ügy, a másik pedig a 2019-es úgynevezett Varsity Blues-botrány. Előbbi amiatt tört ki, mert valaki észrevette, hogy a Csajok mind a négy főszereplőjének a szülei olyan emberek, akik erősen beágyazottak az álomgyár szövetébe: művészek, drámaírók, tévébemondók, zenészek. Utóbbi ügyben pedig leginkább a Született feleségekből Felicity Huffmann neve szolgálhat emlékeztetőül, Huffmann ugyanis, több más hírességgel együtt része volt annak a dollártízmilliós megvesztegetési-csalási konspirációnak, melynek célja az volt, hogy a résztvevők gyerekei bejussanak valamelyik topegyetemre (akkor is, ha nem is akartak).

HBO Max A Csajok című sorozat szereplői.

A vita tavalyi, újbóli fellángolása pedig néhány frissen berobbant fiatalnak – főleg Maya Hawke-nak, Maude Apatow-nak és Destry Spielbergnek – és persze a TikToknak köszönhető, ahonnan aztán minden korábbinál erősebben terjedt szét. Hogy miért most? Egyfelől alighanem azért, mert egyszerűen mostanra lett olyan idős az álomgyár, hogy már szemet szúrt a sokadik generációs sztárok aránya. Ráadásul a streamingforradalommal a mozgóképes tartalmak közelebbiek, elérhetőbbek és számosabbak lettek, mint valaha, így súlyuk is nagyobb. És mivel a streamerek előszeretettel adnak esélyt feltörekvő ifjaknak, így ezek a fiatalok szem előtt is vannak – sorozataikról szólnak a hírek és a közbeszéd.

Nepobaby-rendszertan

A nepo baby címkét nemcsak azok kaphatják meg, akiknek a szó szoros értelmében híres szüleik vannak: bárkinek jár, akinek van valami iparági kötődése a kulturális szektorban, legyen szó irodalomról, zenéről, filmművészetről, képzőművészetről, színházról. A témán lovagló tartalomgyártó amatőrök és profik ugyanakkor súlyozzák és csoportosítják a nepo babyket az alapján, hogy felmenőik közül hányan és mennyire sikeresek és/vagy híresek a szektorban, valamint hogy a gyerekek a szüleik szakmájában lettek híresek, avagy a kulturális szektor egy másik részén. Az abszolút 100 százalék nepo babyk azok, akiknek mindkét szülője vagy több generációnyi felmenője is híres, és még a fizikai hasonlóságuk is tagadhatatlan, ráadásul a gyerek ugyanabban a szakmában maradt, amiben a szülei sikeresek lettek. Ilyen abszolút nepo baby például Ethan Hawke és Uma Thurman lánya, a Stranger Thingsszel berobbant Maya Hawke vagy Dakota Johnson, Melanie Griffith és Don Johnson lánya, Tippi Hedren unokája.

Taylor Hill / FilmMagic / Getty Images Maya Hawke

Eggyel alattuk állnak azok, akik nem léptek teljesen híres szüleik nyomdokaiba, de azért reflektorfényben maradtak, a legtipikusabb váltás a filmipar és a zeneipar között van, mindkét irányban: filmsztárok gyerekei zenei hírnevet szereznek vagy fordítva. Ide sorolható például Eve Hewson színésznő: ő Bono lánya. De Zoë Kravitz is, aki színészi karrierjével csak félig merészkedett idegen terepre: apja, Lenny Kravitz ugyan rocksztár, de anyja, Lisa Bonet színésznő, ráadásul fizikai hasonlóságuk tagadhatatlan. (Fun fact, hogy Lisa Bonet aztán Jason Momoa felesége és gyerekei anyja lett, tehát abból a kapcsolatból is számolhatunk majd néhány nepo-poronttyal.) Utánuk jönnek azok a nepo babyk, akik fontos kapcsolatokat, iparági ismereteket, lehetőségeket köszönhetnek nem annyira híres, de a szakmában tevékenykedő szüleiknek, mint az említett Csajok-botrányban érintett Lena Dunham, akinek mindkét szülője művész vagy Kristen Stewart, akinek szülei a filmszakmában dolgoznak. Őket azok követik, akik egyszerűen a felmenőik vagyona miatt lettek híresek vagy hírhedtek, lásd például Paris Hiltont.

Még néhány példa: az Eufória például sokszorosan „bűnös”: hogy csak a leglátványosabbat említsük, a sorozat első számú embere, Sam Levinson is nepo baby – az Esőemberrel Oscar-díjas Barry Levinson már nem olyan kicsi fia –, a sorozat egyik fontos szereplője, a Lexit alakító Maude Apatow-nak pedig édesanyja (Leslie Mann színésznő) és édesapja is (Judd Apatow filmrendező-producer) is híres. Hailey Biebernek szintén jár a címke, minthogy mielőtt Justin Bieber neje lett, Baldwin volt a vezetékneve, ő ugyanis Stephen Baldwin lánya és Alec Baldwin unokahúga. Duplán nepo baby Lily-Rose Depp, akinek édesapja kilétét eléggé elárulja a neve, de édesanyja is híres: Vanessa Paradis színésznő-modell – a leány ráadásul anyja egykori munkaadójánál, a Chanelnél húzta be első komoly modellmunkáját, színészkarrierje pedig az apjával közös filmben, az Agyarban indult el. Vagy ott van például az említett Destry Spielberg, a nepobaby-botrány egyik fontos kiváltója: nem elég, hogy Steven Spielberg lányaként szintén filmrendezésre adta a fejét, de egy olyan kisfilmmel merészelt előállni, amelyet Stephen King fia írt, és Sean Penn fia szerepelt benne.

JP Yim / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images / AFP Lily-Rose Depp

A sort Amerikában maradva még nagyon hosszan folytathatnánk: a hírességek gyerekei sokan vannak és nagyon sikeresek. De a teljesség igénye helyett inkább emeljük ki, hogy természetesen nekünk, magyaroknak is megvannak a saját nepo babyjeink, ráadásul nem is csak a szórakoztatóiparban, hanem politikai fronton is. De nem csak úgy: nem csupán Fásy Zsüliettünk, Gáspár Evelynünk és Zámbó-klánunk van, de Orbán Ráhelünk és Tiborcz Istvánunk is. Ráadásul a bulvárlapok hasábjain megjelenő gólyahírek és celebbaba képek alapján a trend aligha változhat egyhamar.

Persze az ügyben érintett hírességek – akár szülők, akár gyerekek – sem hagyták szó nélkül a témát. A nepo babyk közül néhányan nem féltek belemenni a diskurzusba, elismerni a privilégiumaikat, mások egyszerű irigységnek minősítették a jelenséget, megint mások humorral közelítettek, és nepo baby feliratos pólókat húztak, Bono lánya pedig azzal viccelődött, hogy rátetováltatja a kifejezést a seggére. A legizgalmasabb reakciót Lily Allen jegyzi, aki – szintén érintettként – arról írt, hogy nem a szórakoztatóiparban tevékenykedő nepo babyk miatt kéne aggódnunk, hiszen sokkal inkább az ügyvédek, a bankárok és a politikusok gyerekei azok, akik valóban megfosztanak másokat a lehetőségektől, és akiknek valóban komoly hatásuk van a világra. Illetve kiemelt még egy, nagyon fontos, nagyon pontos tényezőt:

Gyerekkorban stabilitásra, szeretetre és gondoskodásra éhezünk, és még nem érdekel minket a pénz vagy a hatalom. A legtöbb nepo baby ezeket az alapvető dolgokat nélkülözte gyerekként, minthogy a szüleik jó eséllyel nárcisztikusak

– fogalmazott. A híres szülők hasonlóan sokféleképp reagáltak, a leggyakoribb érv mind a gyerek, mind a szülő részéről az volt, hogy a híres szülők legfeljebb az elindulásban tudnak segíteni a gyerekeiknek, utána már magukra vannak utalva. Ami egyébként hihető ugyan, ám a kritikusokat nem nyugtatja meg. A legjózanabb választ alighanem mindenki kedvence, Tom Hanks hozta: azzal utasította vissza a vádakat, hogy ez náluk pont olyan családi vállalkozás, mintha, teszem azt, virágboltjuk vagy vízvezeték-szerelő cégük lenne: egy ponton mindenki bedolgozna a cégbe valahogyan.

Frazer Harrison / Getty Images Samantha Bryant, Colin Hanks, Rita Wilson, Tom Hanks, Elizabeth Ann Hanks, Chet Hanks, és Truman Theodore Hanks a 77. Golden Globe díjátadó gálán 2020. január 5-én.

Az első esély súlya

Amit senki nem tagad, hogy a jelenség valós: a popszakma és a filmipar valóban tele van sztárcsemetékkel. És, amint azt pár sorral ezelőtt említettük, azt sem tagadja a legtöbb híres szülő, hogyha másban nem is, az első esélyben besegítenek. Igen ám, de egy első esély Hollywoodban sokszor, mint a reklámszlogen tartja, a legtöbb, mi adható. Ugyanis a híres szülők híján feltörekvő színészpalánták százezrei járnak éveken keresztül modell- és szereplőválogatások százaira abban a reményben, hogy megcsípnek akár csak egy egészen aprócska melót. Egy pici, szöveg nélküli epizódszerep, valami munka a háttérben sokszor elég ahhoz, hogy egy fiatal megvethesse a lábát az áhított szakmában. Ráadásul ebben a világban az első esély relatív súlya lényegesen nagyobb, mint egy polgári foglalkozás esetén: nem mindegy, hogy a dollártízmilliókkal kecsegtető filmszakma ajtaján tudja szülői segítséggel bedugni a lábát egy fiatal vagy egy gyári munkába, ahol a kilátásai a karrierje csúcsán is lényegesen szerényebbek, mint egy celebgyereknek.

Színészaspiránsoknál a leggyakoribb ilyen első esély – micsoda meglepetés – egy olyan produkcióban adódik, ahol a híres anyu-apu szerepel épp: hosszan sorolhatnánk azokat a színészeket, akiket édesapjuk-édesanyjuk oldalán talált meg az első szerep, akár még gyerekként, de ezt részletesen megtették az ügyön pörgő tiktokerek. De azért vannak emlékezetes esetek: Maya Hawke a Volt egyszer egy… Hollywood szereplőválogatására küldött casting-videójában például szerepelt édesapja, Ethan Hawke is, finom utalásféleképpen. A két híres színésztől, Reese Witherspoontól és Ryan Philippe-től származó dupla nepo baby, Deacon Philippe úgy kapott szerepet az Én még sosem című sorozatban Mindy Kalingtől, hogy anyukája említette Kalingnek – aki régi barátnője volt –, hogy a fiát érdekli a színészet. Hátszél? Naná. Rajtuk múlik, hogy mit kezdenek vele.

Netflix Deacon Phillippe, Anirudh Pisharody, Maitreyi Ramakrishnan és Jaren Lewison az Én még sosem című sorozatban.

A másik oldalon ugyanakkor szintén akad néhány érv: a „kilépni híres szülei árnyékából” fordulat nem véletlenül olyan gyakori, és az sem ritka, hogy épp azért vesznek félvállról egy feltörekvő celebgyereket, mert „biztosan csak a protekció miatt jutott be a castingra”, vagy került döntéshozó elé egy forgatókönyve. A Vulture-nak nyilatkozó iparági szakemberek is megerősítik, hogy sokszor kapnak olyan jelzést, miszerint XY nepo babyt mindenképp hívják be, mondjuk, egy szereplőválogatásra, de már a konzervválaszok is készen állnak az ilyen jelentkezők elutasítására: „Csodálatos vagy, tényleg, de nem ilyen karaktert képzeltünk el a szerepre.”

Érdek fenntartani

A nepo babyk aranykora alighanem annak is köszönhető, hogy nemcsak a nepo babyknek jó, hogy híres szüleik hatására lehetőségekhez jutnak, hanem azoknak is, akik nekik ezeket a lehetőségeket biztosítják: a filmstúdióknak és -forgalmazóknak, hiszen az ismerősen csengő név elég pontosan beárazható marketingerőt képvisel. Az IP, azaz intellectual property, avagy szellemi tulajdon az utóbbi néhány évtized alighanem legfontosabb hívószava a kultúrában – ezért készül minden bestseller regényből film- vagy sorozatfeldolgozás, minden nagy sikerű blockbusterből sequel, prequel, reboot és remake, esetleg teljes franchise –, és ma már a kedves szülők jól ismert vezetékneve is ilyen IP. Marketingeszköz, mellyel a szóban forgó nepo baby neve az őt foglalkoztató produkció promóciójához használható, hol ügyesen diszkrét portrécikkekben, melyek a szülei tehetségét láthatólag öröklött fiatalról mesélnek, hol a celebgyermek követőit moziba, képernyő elő hívogató Insta/Twitter/TikTok-posztokban.

És van még egy fontos szereplője a képletnek: a bulvármédia – és az azt működtető sztárkultusz. A bulvárlapok felhasználói és „előállítói” is a nepo babyknek: a hírességek várandóssága, gyermekáldása, gyerekeik cseperedése, szüleikhez való hasonlatossága kihagyhatatlan, olcsó és kifizetődő cikktéma. Nem ritka, hogy ezek a lapok fizetnek a családi fotók publikálásának lehetőségéért, így már magzatkorukban elkezdik médiaszereplővé tenni a híres utódokat. Akik így, ha akarnak, ha nem, celebstátuszba kerülnek már bébiként – nem meglepő, hogy a felkínált hírnév nehézkedési ereje aztán többségüket felnőve is magával vonzza ezeket a fiatalokat. Amikortól pedig elég idősek a saját jogú közösségimédia-jelenléthez, ez az erő csak fokozódik, amelynek kevesen állnak ellen. Ráadásul a trendre egy ponton nem csak a bulvármédia, hanem a menő magazinok és a szaklapok is felülnek.

A kivételek

Vannak azért celebgyerekek, akiket nem vonzott a rivaldafény, és teljesen polgári állást választottak, vagy ha a nyilvánosság előtti szakmában is kezdtek dolgozni, szándékosan nem szüleik szektorában. Bruce Springsteen fia tűzoltó lett (de katona nem), Willem Dafoe-é pedig jogász. Tom Selleck lánya műlovagolt és lovakat tenyészt (bár kacérkodik a modellkarrierrel), Lauren Bacall és Humphrey Bogart lánya ápolónő (bár ő szintén modellkedett egy ideig), és a sor még hosszan folytatódhatna. És nyilván arra is van példa, hogy a híres emberek gyerekeinek, hiába a hátszél, nem annyira sikerül az élet – karrierbukdácsolás, szerhasználat, rendőrségi ügyek adnak további témákat a bulvárlapoknak.

Se velük, se nélkülük

A vita tehát tart – de kinek van igaza? Ezt megítélni gyakorlatilag lehetetlen, legfeljebb véleményeket lehet megfogalmazni. A legélesebb kritikusok az árnyalatokról feledkeznek el, és látszólag azt várják, hogy a nepo babyk hátszele teljesen megszűnjön. Irreális elvárás ez: túl sok társadalmi-lélektani szabályszerűséget hagy figyelmen kívül.

  • Egyrészt, bár kétségkívül romantikus film a Sztárom a párom, de azért a filmcsillagok a legritkább esetben házasodnak könyvesboltosokkal, azaz iparágon, szocio-ökonómiai clusteren kívül.
  • Másrészt a gyerekeknek természetes hajlama szüleik szakmáját tovább vinni.
  • Harmadrészt pedig a szülők nemcsak a felső tízezerben, hanem minden társadalmi csoportban jellemzően arra törekednek, hogy a gyerekeik boldoguljanak.

Igazságtalanságot kiáltani a celebgyerekek előnyeire persze lehet, nem is alaptalan, de a jelenség egy ponton elkezd hasonlítani a szalon-antiszemitizmusra: az egyes szektorokban felülreprezentált népességcsoportok miatt puffogni erősen emlékeztet a Hollywoodot érintő zsidózásra, emberek felmenőit hírnevük alapján súlyozni, leszármazottaikat ez alapján különböző nepotizmus-szintekre sorolni szintén régi, rossz emlékeket hív elő.

A jelenség ugyanakkor messze nem fekete-fehér: miközben tagadhatatlanul van egy gumicsont-műbalhé-hiszti jellege, azért a nepobébizés mélyén tetten érhető az a generációs csalódottság, miszerint a fiatalabb generációknak kétségkívül nehezebb a boldogulás az élet számos területén – például az otthonteremtésben –, mint az előttük járóknak. Innen nézve az ellenérzések azok iránt, akiknek ilyen látványos hátszél könnyíti a dolgát nemcsak érthetők, de fontos társadalmi feszültségekre hívják fel a figyelmet – ugyanarra a feszültségre, amiből az egyre gyakoribb a „gazdagok megkapják a magukét” típusú filmek is táplálkoznak.

Ugyanakkor a viszony messze nem egyértelműen negatív: a celebgyerekeket hol imádja, hol irigyli-gyűlöli, hol újra imádja a közvélemény, és a vitát általában az idő zárja le.

Amint elég régóta a szakmában vagy, és elég ikonikus dolgot mutattál fel saját jogon is, a világon senkit nem érdekel, kik voltak a szüleid

– foglalja össze a Vulture a jelenség feloldását. Az évtizedeken keresztül üzembiztosan működő tehetségtől a vita okafogyottá válik: hiába született hírességektől, hiába predesztinálta minden arra, hogy ebben a szakmában álljon helyt, Anjelica Huston, Josh Brolin, Laura Dern, George Clooney, Judy Garland, Michael Douglas, Angelina Jolie, Ben Stiller, Jane Fonda vagy Jamie-Lee Curtis életművét már aligha kérdőjelezi meg bárki is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik