Közélet

Leselejtezett buszait alakítja trolivá a BKV

Két forgalomból kivont autóbuszát alakította trolivá a BKV. Ha az elsőre különösnek tűnő módszer beválik, folytatják a programot, és további használaton kívüli Ikarus 412-esek születhetnek újjá trolibuszként.

A BKV első autóbuszból átalakított trolija már rója a próbaköröket Budapest utcáin. A szükséges próbafutások és az engedélyek megszerzése után az év második negyedévében áll majd forgalomba, azt azonban a BKK dönti el, melyik vonalon jár majd az újrahasznosított jármű.

ik412gt_2

A 720-as pályaszámmal közlekedő régi/új jármű elsősorban az oldalablakokat keretező fekete festésről, az első lökhárító ledes fényszóróiról és a tetején elhelyezett berendezésekről különböztethető meg a gyári Ikarus 412T trolibuszoktól.

Az átalakítást azt tette lehetővé, hogy a BKV kivonta a forgalomból több rossz állapotú Ikarus 412-es autóbuszát. A típus a kilencvenes években viszonylag korszerűnek számított a fővárosban, leginkább azért, mert alacsonypadlós. Tekintettel a jelenlegi járműállományra, alacsonypadlós járművet kidobni valóban pazarlásnak tűnik, még akkor is, ha a 412-esről kiderült: a típus sok sebből vérzik.

A németországi Eberswaldéból használtan beszerzett csuklós MAN NGE trolik forgalomba állításával a BKV leselejtezte néhány Ikarus GVM típusú járművét; a trolivá alakított 412-esek ezek áramszedőit kapták meg,

“természetesen felújított állapotban és az önjárásra alkalmas jármű funkcionális igényei szerint módosítva”

– írta a kérdésünkre a BKV.

Elsőként az autóbuszok vázszerkezeti felújítása, átalakítása és megerősítése valósult meg a hatóság által előírt és ellenőrzött mértékben. Ezután építették be az egyes alrendszereket

“a budapesti troli közlekedés igényeinek és a mindenkor elvárható technikai színvonalnak megfelelően”.

ik412gt_1

Az biztos, hogy minden egyes szóló jármű jól jön most a BKV-nak, hiszen a szovjet Ziu-9-es trolik félreállításával szóló trolibuszból kevesebb van a szükségesnél. Folyamatban van ugyan 24 darab Solaris jármű beszerzése, de a BKV szerint a régi Ikarusok átalakítása 20-25 százalékkal olcsóbb lehet, bár azt egyelőre nem tudják, pontosan mennyi be is kerül egy busz trolivá alakítása.

“Mivel folyamatban lévő projektről van szó, jelenleg a pontos bekerülési érték még nem ismert, illetve a piaci árak összehasonlítása is nehézkes az ágazatban ismert specifikumok és a gyártók által előre – a közbeszerzési eljárás lefolytatásáig – nem közölt adatok miatt”

– írta a BKV-Figyelőnek a közlekedési vállalat.

Mindeddig két prototípus készült el, a BKV az üzemeltetési tapasztalatok alapján dönti majd el, folytatja-e a forgalomból kivont buszok trolivá alakítását. A cég szerint ha beválik a módszer és elegendő pénz is lesz,

“egy esetleges sorozatgyártás kedvező megoldást nyújthat a selejtezett járművek pótlására és az esetleges forgalmi-műszaki problémák feloldására”.

 

A képeket köszönjük a Trolibusz fotók Facebook-oldalnak!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik