Hiába tudjuk, hogy a tudósok 99,9 százaléka biztos abban, hogy klímaváltozás zajlik éppen, amit az ember okoz, az álhírek nem akarnak csappanni a témában. Éppen ezért a klímaközösség tagjai, márkák és hirdetők adtak ki most nyílt levelet arról, hogy itt az ideje, hogy komolyan vegyük a klímaváltozással kapcsolatos álhíreket, és fel is lépjünk ellenük.
A nyílt levél a COP26 döntéshozóihoz és a nagy tech vállalatokhoz szól. Az aláírók között van
- Laurence Tubiana, az Európai Klímaalapítvány vezérigazgatója,
- Manuel Pulgar-Vidal a WWF globális klíma- és energiaügyi vezetője, a COP20 elnöke, Peru volt környezetvédelmi minisztere,
- May Boeve, a 350.org igazgatója,
- Bill Hare, a Climate Analytics vezérigazgatója.
Ezen kívül ott van még a WWF, a Friends of the Earth, a Központ a Digitális Gyűlölet Ellen (CCDH), illetve olyan márkák, mint a Ben & Jerry’s vagy a Virgin Media O2.
Ezen kívül az olyan technológiai platformok, mint a Facebook, Instagram, Twitter vagy Tiktok, tartalomra, algoritmusokra és hirdetésekre kiterjedő szabályozásokat vezessenek be a klímaváltozást tagadók, és azzal kapcsolatban álhíreket terjesztőkkel szemben.
Az aláírók szerint a klímaváltozással kapcsolatos álhírek alá kellene venni nemcsak azokat, amelyek a felmelegedés tényét tagadják, hanem azokat is, amelyek hamisan ábrázolják a tudományos adatokat, hogy aláássák a tudományba, kutatóintézetekbe vagy szakértőkbe vetett bizalmat, illetve amelyek a klímaváltozás elleni erőfeszítéseket hamisan ábrázolják.
Korábban mi is írtunk arról, hogy például a Facebook mennyire melegágya a klímatagadó véleményeknek, de arról is beszámoltunk, hogy a Google megszünteti az ilyen tartalmak támogatását. Ez azonban még mindig csak az első lépés az álhírek megfékezése felé vezető úton.