Kb. két hete történt, hogy az üllői – egyébként jó állapotúnak tűnő – vasútállomásnál egy ott sepregető hölgytől megkérdeztem, merre találom a mosdót.
A következő választ kaptam:
Mosdó az nincs, de véce van.
Ez a „véce” szó rögtön furcsa érzéseket keltett bennem, de elhessegettem az aggodalmam azzal, hogy biztosan csupán “helyi kifejezés”.
Megmutatta, merre (egy külön kis épületben), és jelezte, tudom is használni, mert a kulcs benne van. Hurrá!
Amikor kinyitottam az ajtót, teljesen ledöbbentem. Tudják, a budi egy nagy fadoboz, a tetején egy kivágott kisebb lyukkal, ami az elején kissé kicsúcsosodik.
A budi fala egyébként belülről szép fehérre volt meszelve, a fadoboz barnára festve. Fény ugyan nem sok volt, de ránézésre tisztának tűnt. A doboz azonban elég magas volt, és az árnyékszék láthatóan megtelt, ami kissé megnehezítette a rám váró művelet elvégzését. Papírt is találtam, a lyuk mellé készítve, kis papírdobozban, csap azonban nem tartozott a helyiséghez.
Kíváncsivá tett a dolog.
Találtam még egy régebbi panaszos bejegyzést az abonyi állomásról. De vajon mi a helyzet a többi helyen? Mennyire egyedi, vagy általános az állomási árnyékszék 2016-ban?
Minden negyedik WC: budi
A MÁV-tól először azt kérdeztem, hogy hány magyar vasútállomáson / a vasútállomások hány százalékán van:
- mosdó (vízöblítéses WC+kézmosási lehetőség)
- WC (vízöblítéses, kézmosási lehetőség nélkül)
- budi (vízöblítés nélküli WC)
A MÁV válaszában ezt írta:
A vonatkozó kormányrendelet előírásainak megfelelően és a folyamatban lévő vonalkorszerűsítések mellett az utasok számára fenntartott WC-k mennyisége változó.
Megnéztem a MÁV keresőjén – ott 1288 állomás szerepel. Ezek szerint a felükben nincs WC.
MÁV: sok állomást felújítottunk
A vasúttársaság válaszában hangsúlyozta, hogy az elmúlt öt évben számos állomás mosdóhelyisége megújult, többek közt a 2-es, a 30a, a 106-os és a 120a vonalon, a 100-as vonalon Fegyvernek-Örményes és Karcag állomásokon, a 120-as vonalon Gyomától Békéscsabáig minden állomáson, illetve Balatonmáriafürdőn, Balatonszentgyörgyön, Békéscsabán, Fonyódon, Kaposváron (folyamatban), a Keleti pályaudvaron (folyamatban), Keszthelyen (folyamatban), a Miskolc-Tiszai pályaudvaron, a Nyugati pályaudvaron, Pécsen, Szegeden, Székesfehérváron, Szerencsen, Tapolcán, Vácon, a Kormányablakoknak helyet adó állomásokon (például Nyíregyházán) és országos hálózati szinten mindenhol, ahol az állomásépületet felújították. A felújított állomásokon található mosdók pedig már mind akadálymentesítettek. És csatoltak is két képet. Az egyik a felújított tápiógyörgyei:
a másik az újszászi állomáson készült:
A MÁV honlapján egyébként az állomáskeresőben nem jelzik, hol van WC és hol nincs. Viszont a mozgássérült WC-ket feltüntetik – ezekből 89 van az oldal szerint az országban.
Megtudtam még, hogy egyes településeken vállalkozók üzemeltetik az állomásokat – ezekben az esetekben helyenként az adott vállalkozó szerződéses kötelezettsége a felújítás. Továbbá, hogy a Budapest elővárosaiban közlekedő vonatok mintegy kétharmadát adó 123 darab FLIRT motorvonatot modern, akadálymentesített, a mozgáskorlátozottak által is könnyen használható mosdókkal szerelték fel, és egyes kocsitípusok felújítása során a mosdókat is modernizálják.
Ha már a felújításokról esett szó: az üllői állomáson is van egy 4,8 milliárdost hirdető projekttábla, de az nem az állomásfelújításról szól.
Azonban volt teljes felújítás, valamikor 2005-ben, 1,5 milliárd forintba került. Amibe ezek szerint a mosdófelújítás nem fért bele. Az üllői állomáson egyébként kézi jegykiadás már nincs, csak automatás.
Ahol bezárt az állomás, ott a WC-k sem maradtak nyitva
Arról is érdeklődtem a vasúttársaságnál, mi lett a már nem üzemelő állomások mosdóival. Általánosságban azt a választ kaptam, hogy ezeken a helyeken a mosdóhelyiségek és illemhelyek sem maradtak nyitva.
Mint pl. Vecsésen, ahol gyakran megfordulok. Már csak jegykiadó automata van, a váróterem zárva, így a mosdóba sem lehet bejutni. Ha úgy vesszük, ehhez képest Üllőn egy fokkal jobb a helyzet.
Kötelező-e, hogy legyen az állomáson toalett?
Firtattam még, hogy vajon cél-e/előírás-e, hogy legyen az állomásokon illemhely, illetve hogy milyen legyen a toalett. A MÁV itt megint a már idézett kormányrendeletre hivatkozott.
Eszerint
Mennyibe kerül a MÁV-nak az illemhelyek fenntartása?
Kiderült, hogy a takarítási tevékenység 2016-tól a Közszolgáltatási Szerződésben megfogalmazott tisztasági elvárások szerint történik. Konkrétabban: a folyamatos tisztaság biztosításán túl az elvárások közé tartozik az is, hogy az utasforgalmi vizesblokkhelyiségeket feltöltsék higiéniás anyaggal.
(Azaz ha 600 WC-vel számolunk, akkor a fenntartás darabja havi átlag 10 ezer forint.)
Külön hangsúlyozták, hogy ez az összeg nem tartalmazza a gyakori rongálásokból eredő javítások és az üzemszerű meghibásodások elhárításának költségeit.
November 19. a WC-k világnapja
A cikknek különös aktualitást az ad, hogy szombaton van a WC-k világnapja, amit a Toalett Világszervezet kezdeményezésére 2001 óta jegyeznek.
Idevág: a Házpatika egy korábbi cikkében a WC-világnap alkalmából a toalett-hiány következményeire hívta fel a figyelmet. Azt írták például, hogy a megfelelő higiénia hiánya növeli a bélférgek és az olyan betegségek terjedésének esélyét, mint a kolera vagy a hasmenés.
Kitértek arra is, hogy a fejlett országok polgárai háztartásonként átlagosan 1,5 WC-t használnak, ráadásul naponta gyakran 2-3 különböző WC-t is igénybe vesznek és 10-ből 9 ember a WC-használatához kapcsolódó jó tisztálkodási lehetőségekkel bír.