Megmértek egy fekete lyukat, 660 milliószor nagyobb, mint a Nap

24.hu

2016. 05. 09. 13:04

Mivel a fekete lyukak szó szerint feketék, igen nehéz meghatározni a méreteiket. A csillagászok egyik módszere a probléma orvoslására a lyukat körülvevő gáz mozgási sebességének elemzése. Az ehhez használt új technológia, az Atacama Large Millimeter Array (ALMA) az egyik legpontosabb berendezés lehet.

Az új technikával sikerült egy szupermasszív fekete lyuk nagyságát megbecsülni. Az objektumot körülvevő gáz 500 kilométer per másodperces sebességgel halad, így a lyuk nagysága nagyjából a Nap 660 milliószorosa lehet. A Földtől 73 millió fényévre lévő égitest az NGC 1332 nevet viseli.

A mérést az ALMA 66 darab rádióantennájával végezték. Az obszervatórium a lyuk körüli szén-monoxid-kibocsátást elemezte, 15 fényéves felbontással leképezve az adatokat. A módszer a kutatók szerint sikeresen vizsgázott.

Andrew J. Baker, a mérésről beszámoló tanulmány társszerzője szerint az eredmény nagy előrelépés lehet.  A fekete lyukak jellemzése igen aktív kutatási terület volt az elmúlt húsz évben, a mostani vizsgálat tovább erősít korábbi elképzeléseket.

A szakemberek úgy gondolják, hogy minden galaxis közepén található egy szupermasszív fekete lyuk, melynek növekedése az adott galaxis tágulásával van kapcsolatban. Az égitestek mindenhol jelen vannak, ez pedig komoly bizonyítéka annak, hogy fontos szerepük van az egyes rendszerek életében.

A fekete lyukak tanulmányozása igen jelentős terület a csillagászatban. Vizsgálatuk elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük a galaxisok működését és fejlődését.

Budapest, 2016. május 17.
Polt Péter legfőbb ügyész (b) és Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke az Országgyűlés plenáris ülésén 2016. május 17-én.
MTI Fotó: Illyés Tibor