Média

Andy Vajna bepereli a régi rádiósokat

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 11. 08. 11:38

A városban néhány napja megjelent, Vajna-féle Rádió 1 védjegyoltalmi eljárást indít a több mint húsz éve Békéscsabán működő, a Rádió 1 Békéscsaba nevet évekkel korábban megvásárló Interax Kft.-vel szemben. Olyasmi ez, mintha évekkel később valaki visszakövetelne egy eladott autót vagy ingatlant.
Korábban a témában:

Újabb különös fejlemények vannak a Békéscsabán kialakult rádiós frekvenciaháborúban.

Nemrégiben Andy Vajna filmügyi kormánybiztos cége, a Radio Plus Kft. durva szabálytalanságokat sem nélkülöző médiatanácsi rádiós pályázat során megpróbálta megszerezni a Rádió 1 Békéscsaba nevű helyi rádiót működtető Interax Kft. által több mint húsz éve használt frekvenciát. A hiányzó bankszámla-igazolások és a jogvesztő hiánypótlási határidő be nem tartása ellenére is először a kormányközeli cégnek ítélte a Médiatanács a frekvenciát, majd miután az Interax beperelte a Médiatanácsot – valamint megjelent a témával kapcsolatos cikksorozatunk –,  a testület a Radio Plus Kft.-nél időközben történt ügyvezetőváltásra hivatkozva megváltoztatta korábbi ítéletét, kizárta a Vajna-rádiót a pályázatból, és az Interaxot hozta ki győztesnek.

Már két Rádió 1 szól Békéscsabán

Ennek ellenére a múlt hét óta két Rádió 1 is hallható Békéscsabán: az egyik az Interax Kft. rádiója, a Mazán család által működtetett Rádió 1 Békéscsaba, egyelőre ideiglenes frekvencián, a 88,9 MHz-en, míg a másik a Vajna-féle Rádió 1, azaz az új békéscsabai szereplő.

Ez utóbbi azért szólalhatott meg mégis, mert a Vajna-rádió időközben a 104,0 MHz-en hálózatba kapcsolódott a Csaba Rádióval, amely néhány órányi helyi tartalmon kívül a Vajna-féle budapesti Rádió 1 műsorával igyekszik megszólítani a viharsarki városban élőket.

A Médiatanács annak ellenére adott engedélyt a hálózatba kapcsolódásra, hogy az Interax kifejezetten kérte a testületet, függessze fel a Vajna-rádió és a Csaba Rádió hálózatba kapcsolódásának engedélyezését a várható névütközés miatt. A Médiatanács azonban a jelek szerint nem látta problémának, hogy a békéscsabaiak meg tudják-e különböztetni a két Rádió 1-et.

Vajna elvenné a régi piaci szereplő bejáratott nevét

A történet legújabb érdekessége, hogy a Vajna-rádió kedden kora este egy új műsorvezető leigazolásáról szóló közleményben bejelentette, hogy a Radio Plus Kft. fel is vásárolta a Csaba Rádió Kft.-t, valamint

védjegybitorlás miatt jogi eljárást kezdeményeznek a békéscsabai helyi rádióval, vagyis az Interax Kft. által működtetett Rádió 1-gyel szemben. Ezt Vajna-cég azzal magyarázza, hogy a Rádió 1 védjegynek a rádió tavalyi indulása óta a Radio Plus Kft. a tulajdonosa, és önmagukat említik az „igazi” Rádió 1-ként.

Mazán Zsolttól, a Interax vezetőjétől korábban úgy értesültünk, hogy évekkel korábban egy adásvételi tranzakció során jutottak hozzá a rádiójuk nevéhez, de még nem is a Vajna-féle Rádió 1-től, hanem a Vajnától független, régi Rádió 1-től.

Ha Vajna tényleg perre megy, izgalmas kérdés lesz, hogy a bíróság kinek ítéli majd a nevet: annak a cégnek, mely évek óta ezt használja a városban, vagy a milliárdos kormánybiztos cégének, amely a közelmúltban lépett a békéscsabai piacra.

Egy, a 24.hu által megkérdezett jogi szakértő véleménye szerint a mostani helyzet ahhoz hasonló, mintha valaki eladna egy ingatlant valakinek, majd évekkel később valaki megfenyegetné új tulajdonost, hogy adja vissza az ingatlant, máskülönben jogi eljárást indít ellene. Ilyen eset persze előfordulhat: akkor, ha az ingatlan nem is az eladóé volt az adásvételkor, vagy valamilyen visszavásárlási opciót kötöttek ki. Vajnának egyébként nem ez lenne az első névhasználati pere, hiszen jelenleg is folyamatban van a TV Paprikát működtető AMC Networks által indított jogi eljárás a Vajna érdekeltségébe került TV2 Médiacsoporthoz tartozó Chili TV névhasználata miatt. A perben első fokon Vajnáék ellen döntött a bíróság idén tavasszal.

Szegeden az egyházi rádió segítette ki Vajnát

Andy Vajna cége és a Médiatanács eközben Szegeden sem tétlenkedik: mint arról beszámoltunk, mostanában szerezték meg az Európa Rádió egyházi-közösségi frekvenciáját is. Ez szintén meglehetősen szokatlan módon történt: az Európa Rádió üzemeltetője először kezdeményezte, hogy a Médiatanács nyilvánítsa az általa használt frekvenciát kereskedelminek (a testület erre a múlt héten már áldását is adta), ami lehetővé teszi, hogy reklámokat is sugározzanak, majd a Médiatanács eheti ülésén már az Európa Rádiónak a budapesti Rádió 1-be történő becsatlakozásáról döntött. Vagyis míg a reformátusok a reformáció 500. évfordulóját ünnepelték, a református rádióból gyakorlatilag Vajna-rádió lett.

Budapesten épp most indul református rádió

A Médiatanács múlt heti ülésén több más fontos kérdésben is határozott Vajna békéscsabai hálózatba kapcsolódási engedélyén és a szegedi Európa Rádió kérelmén kívül. A Budapest 101,6 MHz közösségi rádiós frekvencia hasznosítására kiírt pályázaton az egyedüli, alakilag és tartalmilag érvényes ajánlatot benyújtó Fontana Média Kft.-t hirdette ki nyertesnek a testület. A kft. a szerződéskötéstől számított 120 napon belül köteles megindítania a Sola Rádió néven tervezett médiaszolgáltatását. A rádió koncepciója, hogy a reformáció 500. évfordulóján indulva a keresztény hit és értékrend alapjain minél szélesebb közszolgálati műsortartalmat közvetítsen minél több hallgatóhoz, alternatívát nyújtva a médiapiacon jelenleg szereplő liturgikus jellegű vallási adások mellett. A grémium elfogadta ezenkívül a Tokaj 101,8 MHz helyi közösségi rádiós frekvencia pályázati felhívásának tervezetét, a dokumentumot tíz munkanapon belül közzéteszi honlapján.

 

A Digital Media and Communications Zrt. három adója, a Story5, a Galaxy és a Story 4 csatorna esetében, összesített műsoridejének átlagában a Médiatanács állítása szerint több ponton sem tartotta be 2016-ban a magyar és európai művek arányaira előírt kötelezettségeit, ezért a tévétársaság 1,5 millió forintos bírságot kapott, tekintettel arra is, hogy a médiaszolgáltató 2008 óta állítólag minden évben elmaradt a törvényben rögzített arányszámoktól, illetve a kvótakötelezettség alóli mentesítésről szóló hatósági szerződésben foglaltaktól.

 

A testület meghirdette ezen kívül a korábban már támogatást nyert gyermek-, ifjúsági és családi témájú animációs sorozatok további epizódjainak gyártására, illetve egész estés animációs tv-filmekké alakítására támogatást biztosító 2017-es Dargay Attila pályázatot is, amire a Médiatanács 200 millió forintot szán. A pályázók feladata – a korábban támogatott részekkel összhangban – kiegészíteni a sorozatokat 13 részesre, illetve a már elkészült 13 epizódot 26 részesre bővíteni, továbbá egész estés alkotások esetében az elkészült 13 részt minimum 52, maximum 90 percessé összefűzni. Egész estés animációs tv-filmmé alakítás esetén a támogatás nem haladhatja meg a 20 millió forintot. A háromszakaszos pályázati eljárás első szakaszára november 30-án 12 óráig lehet jelentkezni, a pályázati felhívás és a pályázat benyújtásával kapcsolatos gyakorlati információkat a mecenatura.mtva.hu oldalon tették közzé.

A Médiatanács, a helyi rádiósok és Andy Vajna, illetve érdekeltségei közötti rádiós frekvenciaháborúról korábbi cikkeinket ide kattintva olvashatják el.

Kiemelt kép: Andy Vajna filmügyi kormánybiztos, a budapesti központú Rádió 1, a TV2, valamint a Bors, a Délmagyarország, a Kisalföld kiadójának, a Lapcom Zrt.-nek a tulajdonosa. Fotó: MTI

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

The Tesla Semi, the company's electric big-rig truck is seen in this undated handout image released on November 16, 2017.  Tesla/Handout via REUTERS     ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY.  NO RESALES. NO ARCHIVE.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.