Kultúra

Megöltem százhatvannégy embert, megmentettem hetvenezret

Bodnár Judit Lola
Bodnár Judit Lola

hypevadász. 2016. 10. 12. 13:05

Rajzoljunk egy képet. Imígy: ül a magyar otthon, kopott a kanapé, de fűtés van, tévé van, készülék is, csatornák is, megy a híradó. Szóval ott ül, és mit csinál? Bírót játszik: ez megérdemelte a börtönt, amaz keveset kapott, a harmadikat becsukták, bezzeg a tolvaj politikust nem, pedig azok aztán kötelet érdemelnének, és különben is vissza kéne hozni a halálbüntetést, mindjárt nem lenne annyi gyilkosság, és különben is, az én adómból ezeket a semmirekellőket jobban etetik, mint én a gyerekemet. Megvan? Netán te magad is előadtad már ezt a monológot? Persze, hogy nem, te nem olyan vagy. Sebaj, akkor nem neked, hanem tudod, annak az ismerősödnek szól a lehetőség: vedd fel a szép ruhád, sétálj el a Ferenciekre, és ítélkezz nagyban!

Fotó: Dömölky Dániel

Egy átlagos napon, valamikor napjainkban egy dzsihádista eltéríti a Lufthansa Berlin-München járatát, és egy csurig telt stadion felé kormányozza. Vadászgéppel vonul ki a hadsereg, hogy rávegyék az utasszállítót az irányváltásra, sikertelenül. Tragédia nélkül nem ússzuk meg: három perccel a stadionba csapódás előtt a vadászgép pilótája kilövi a gépet, százhatvannégy emberrel a fedélzeten, túlélő nincs. Pontosabban van: hetvenezer ember a stadionban, akik mit sem sejtve néznek valami mindent eldöntő focimeccset. Felfoghatatlan, döbbenetes – ám váratlanul már nem ér, van emlék, precedens, protokoll is az ilyen helyzetekre. De mire elég a protokoll? Lehet-e jogelvek mentén dönteni ott, ahonnan kijelentkezett a józan ész?

Fotó: Dömölky Dániel

Erről szól a Katona friss bemutatója, a Terror. Nem a konkrét esemény perceinek lelassítását nézzük: már minden megtörtént, a vadászpilóta Lars Koch döntött és cselekedett – ő áll most bíróság előtt. Furcsa tárgyalás ez: egy pillanatig sem kérdés, hogy a vádlott elkövette-e a tettet, amivel vádolják, a tények a maguk teljességében, egyértelműen állnak a bíró, az államügyész, a védő és az esküdtszék előtt. A kérdés csak az, hogyan ítéljük meg a történteket: Koch lőtt, és ezzel gyilkolt – de bűnös-e? Egyértelműnek tűnik? Már most rávágnád a döntésed?

Fotó: Dömölky Dániel

Türelem, az eset sokkal bonyolultabb, mint amilyennek tűnik, a tárgyalóterem sivársága, és az ott elhangzottak húsba vágó mivolta összefeszül, a túl sok infótól egyre kényelmetlenebbül érzed magad. Mert mindig, mindig van egy újabb szemszög – de nem úszod meg, döntened kell. Merthogy te vagy, mi vagyunk az esküdtek, egy élő, hús-vér, tőlünk alig pár méterre ülő, minden ízében összeszorult, valódi ember szemébe kell belenézni. Ez azért kicsit más, mint lendületből mérgelődni a Kékfényen.

A berlini Deutsches Theaterből indult Terror, melyet világszerte nem lanyhuló érdeklődés mellett játszanak, gondolkodni merő színházfogyasztóknak szól. Meg mindenkinek, aki ma az úgynevezett fejlett világban él.

Terror

Katona József Színház – Kamra, bemutató: 2016. október 8.

Írta: Ferdinand von Schirach
Rendező: Dömötör András
Bírósági elnök: Kiss Eszter
Lars Koch, vádlott: Kovács Lehel
Biegler, védő: Mészáros Béla
Nelson, államügyésznő: Fullajtár Andrea
Christian Lauterbach: Rajkai Zoltán
Franziska Meiser: Rezes Judit

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.