Üzleti tippek

Legálisan is trükközhetnek a cégek az adóval

Egy friss felmérés szerint a magyar vállalkozók kétharmada több vevőt szeretne. A szakértő szerint ebben egy-két törvényes „adótrükk" is segíthet.

Magyarországon a cégek túlnyomó többsége a kkv-k közé tartozik, ezen belül is jelentős, 94,8 százalék a mikrovállalkozások aránya. A kisvállalkozók számos működésüket és fejlődésüket gátló körülménnyel küzdenek, például: nem növekedésbarát, kiszámíthatatlan üzleti környezet, nehéz hitelhez jutás, árfolyamkockázat, bonyolult adózási rendszer stb.

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége, az Üzleti Klinika és a Nagymarketing közös felmérése szerint a vállalkozások több mint 66 százaléka a vevők számának növelésében látja a siker kulcsát, míg csupán egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy a megoldás a költségcsökkentés lehet – számol be róla az Adózóna.hu.

Bezzeg a multik…

A vállalkozók sokat panaszkodnak a multikra: például nem tudnak az akcióikkal versenyezni, és a nagyvállalatok sokszor a beszerzési ár alatt kínált termékekkel hódítják el a vásárlókat. Ezt az óriáscégek bírják tőkével, de a kisvállalkozók érthetően nem. Sinka Júlia adótanácsadó szerint a kisebb társaságoknak is van az adózáson belül mozgásterük, és a vevőszerzést segítheti, ha élnek az törvény adta lehetőségekkel.

Kedvezmények és paragrafusok

Biztosan minden vállalkozó – akár kereskedő, akár gyártó – gondolt már arra, milyen jó lenne, ha a hűséges vásárlók, a viszonteladók ajánlanák őt egymásnak, és jó lenne a kifutó vagy romlandó árukészlettől is idejében megszabadulni. Ezeket a következőkkel ösztönözhetik:

– vásárlások utáni kedvezmény visszatérítés formájában,

– promóciós nyeremény (főnyereményként vagy kisebb szóróajándékként),

– ajándék a termékhez csomagolva,

– hűségprogram (például a gyűjtött pontok utalványra válthatók be).

Az szja-törvény 1. számú mellékletének 8.14. pontja szerint adómentes természetbeni juttatás a vevőnek üzletpolitikai (reklám-) céllal adott árengedmény, visszatérítés vagy áru, szolgáltatás vásárlásához kapcsolódó más kedvezmény, ha az árura, szolgáltatásra váltható vagy árumintának számít. Az áruminta fogalmát az idézett jogszabály részletezi, csak az annak megfelelő termék átadása lehet adómentes e jogcímen.

Az árengedmény, a visszatérítés adómentességének feltétele, hogy az akciót nyilvánosan meghirdesse a kereskedő. Fontos, hogy az ajándék nem lehet vetélkedő, verseny díja, és az akció nem tartozhat a szerencsejáték-törvény hatálya alá.

A vállalkozás a fentiekre fordított kiadásait levonhatja a társasági adó alapjából (Tao-törvény 3. számú melléklete B/2. pont) – tette hozzá a szakértő.

Az üzleti partnerek – alvállalkozók, bizományosok, viszonteladók – támogatását üzleti ajándékkal (szja-törvény 3. paragrafus 27. pont), például ingyenesen adott termékkel, utalvánnyal honorálhatja a cég. Ez már nem adómentes, sőt, még egészségügyi hozzájárulást is kell fizetni utána. Fontos, hogy a közterheket az ajándékozó állja.

Természetesen a felsorolt juttatások, kedvezmények is pénzbe kerülnek a vállalkozásnak, de előnyük, hogy biztosan és közvetlenül a vásárlóhoz, az üzleti partnerekhez jutnak el, így ösztönözve őket az újabb vásárlásra, illetve a cég ajánlására – véli Sinkó Júlia.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik