Gazdaság

A legaljasabb húzásoktól sem riadnak vissza a termékbemutatókon

Egyre gyomorforgatóbb praktikákkal verik át a gyanútlan időseket és a gyerekvállalás előtt álló nőket a termékbemutatókon.

Újabb bennfentes tálalt ki a Blikknek a termékbemutatós átverésekről. Az etikátlan tevékenységtől megcsömörlött és azóta kilépett Gabriella egy győri cégnél dolgozott call centeresként, ahol 50 fős stábbal és a legmodernebb számítógépes rendszerrel palizták be a gyanútlan embereket. A monitorjaikon keresztül kész szövegsablonokat kaptak, többnyire válogatott hazugságokkal, még tárcsázniuk sem kellett, mivel a rendszer automatikusan tárcsázta a behálózásra kiszemelt ügyfeleket.

Lelketlen gépezet

Jóformán mindenről hazudniuk kellett. Nem létező szakorvosokra hivatkoztak, valótlan egészségügyi hatásokat tulajdonítottak gyógyászati termékeknek, daganatos betegeknek adtak el olyan gyógyászati sedédeszköszt, amelyről tudták, hogy nem ajánlott alkalmazni rákos pácienseknél.

A Blikknek kitálaló nőnél az volt a mélypont, amikor egy olyan férfit kellett felhívnia, aki nemrég veszítette el a feleségét és a gyász miatt – érthető módon – semmi nem érdekelte. Ekkor ezt a főnöki utasítást kapta: „Ez az, most kell elkapni, amíg gyenge. Csináljad, csináljad, csináljad!” 

Vérszemet kaptak

Nem Gabriella volt az első, akinek elege lett és kipakolt a sajtónak, az elmúlt napokban a Blikk több bennfentes beszámolóját is közölte. A kitálalási dömpingnek valószínűleg köze lehet ahhoz, amit a hatóságok is érzékelnek: a termékbemutatós átverős cégek egyre rámenősebben vadásznak áldozataikra és egyre kiterjedtebb tevékenységet folytatnak. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) például nemrég arról számolt be, hogy ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma.

A módszer mindegyiküknél azonos: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű eszköz megvásárlása jelenthet. A 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését is általában – jogszerűtlenül – megtagadják.

Ráadásul egyre rámenősebb a vadászat: míg eddig inkább szórólap útján hívták meg az érdeklődőket a különböző – rendszerint utazással egybekötött – termékbemutatókra, addig a legújabb trend szerint személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és utcai leszólítások váltak meghatározóvá.

Hatósági szigor

Nemcsak az NFH, hanem az adatvédelmi hatóság is kiemelten kezdte vizsgálni az ilyen tevékenységet végző cégeket. Péterfalvi Attila elnök nemrég arról számolt be, hogy az eddig lezárt vizsgálatok közül az egyik esetben a hatóság a törvényi maximumot megközelítő kilencmillió forint adatvédelmi bírságot rótt ki, másik alkalommal csaknem hárommillió forint volt a büntetés.

Kérdés, hogy a büntetések – még ha maximálisak is – mennyire elrettentőek, hiszen elképesztően sok pénzt lehet keresni az ilyen átverésekkel. Egy bennfentes szerint az egyik ilyen cég szűk vezetősége hetente öt-hat millió forint tiszta hasznot zsebel be. Állítólag az egész biznisz nagyjából egy ember kezében van, aki szinte az egész évet külföldön nyaralással tölti. Miközben Gabriella nettó 50 ezerért telefonálgatott havonta.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik