Pénzügy

Az egészségmegőrző program is lehet átverős

Elsősorban az idősebbek pénztárcájára utaznak azok az árubemutatós cégek, amelyek egészségnapként, egészségügyi szűrővizsgálatként, vagy teljes körű egészségmegőrző programként hirdetnek.

Kedvező áron eljuthatunk országunk szép helyeire, részt vehetünk programokon és még ajándékot is kapunk. Így (is) csalogatnak a termékbemutatók, ahol azonban könnyen „csapdába” eshetünk, írja honlapján a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője, dr. Lipták Gergely szerint sajnos eddig is voltak, ezután is lesznek olyan cégek, akik kihasználják az – elsősorban – időseket, akiket rá tudnak szedni. Gyakran olyan árut, olyan áron adnak el „jó technikával”, a bolti ár többszöröséért, amire nincs is szüksége a vásárlónak.

Egészségprogramnak álcázva

Meglehetősen elterjedt az is, hogy az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve„ingyenes állapotfelmérésként” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés, írisz diagnosztika, thermokamerás diagnosztika) hirdetik meg.

Szinte minden ilyen rendezvényről azonban a helyszínen kiderül, hogy az csupán eszköz arra, hogy meggyőzzék a fogyasztókat a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról.

Sok volt a jogsértés

Ezt jelzi az is, hogy a tavalyi témavizsgálatnál a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségek 173 árubemutatón végeztek hatósági ellenőrzést, amelyből 118 esetben tártak fel valamilyen jogsértést, így a kifogásolási arány 68 százalékos volt.

A termékbemutatókat szervező cégek közül egyes kereskedők azért is járhattak el a fogyasztókat megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot tanúsítva, mivel ha üzleten kívüli értékesítést, például kirándulással egybekötött buszos kirándulást szerveztek, úgy ezt nem kellett bejelenteniük és sokszor rejtve maradtak a fogyasztóvédelmi hatóság elől.

Januártól be kell jelenteni

2014. január elsejétől azonban minden olyan utazás vagy rendezvény helyét és időpontját be kell jelenteni az illetékes jegyzőnek, amelynek célja termékek forgalmazása. A bejelentést legkésőbb tizenöt nappal előtte kell megtenni, a jegyző pedig ezt továbbítja haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül az utazás vagy rendezvény helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek.

Így a hatóság is tudomást szerez a rendezvényekről és módja lesz az ellenőrzésre és remélhetőleg visszaszorulhat az agresszív értékesítés. A fogyasztóvédelmi hatóság azt ajánlja az érdeklődőknek, hogy legyenek óvatosak, körültekintőek és ha mégis vásárolnának egy termékbemutatón, addig ne írjanak alá semmilyen adásvételi- vagy kölcsönszerződést, amíg át nem olvasták annak minden pontját. Beleértve az apró betűs részeket is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik