Pénzügy

Tisztességtelenül kértek bánatpénzt

Tudjon róla: jogszabályellenes, ha a többnyire idősek részvételével zajló termékbemutatókon fix meghiúsulási kötbért kötnek ki.

Az árubemutatók többnyire idős közönségét többféle módszerrel próbálják átverni, mint már írtunk róla. Most éppen egy olyan cég akadt fenn a fogyasztóvédelem szűrőjén, amely tisztességtelen bánatpénzt kötött ki arra az esetre, ha a vásárló elállna vételi szándékától.

Kérésre nem korrigáltak

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) témavizsgálat keretében vizsgálta az árubemutatók tartásával foglalkozó Fetter-Lucky Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. szerződésében alkalmazott általános szerződési feltételeket. 
Már 2012-ben felhívta a társaság figyelmét arra, hogy az általa alkalmazott ÁSZF jogszabályellenes, ill. fogyasztóvédelmi szempontból aggályos és kérte ezek megváltoztatását. A vállalkozás azonban nem tett eleget a hatóság kérésének.

A legjellemzőbb fogyasztói panaszok:

– Elállási jogukat nem tudták érvényesíteni a szervező vállalkozással szemben.

– Az elállási jog érvényesítésekor a foglalót nem fizették vissza, illetve bánatpénz vagy adminisztrációs díj megfizetését követelték a vállalkozások.

-Az ajándék átadását termékvásárláshoz kötötték a helyszínen.

Bíróságra kellett vinni

Ezért az NFH 2013. augusztusában közérdekű keresetet nyújtott be a Kecskeméti Törvényszékhez. Ebben azt kérte a bíróságtól, állapítsák meg, hogy a vállalkozás által alkalmazott általános szerződési feltételek közül jogszabályellenes az a kikötés, mely szerint “eladó elállás esetére a termék 30 százalékának megfelelő, fix összegű meghiúsulási kötbért köt ki, melyet a vevő elfogad”. Továbbá hogy állapítsa meg, mint tisztességtelen feltételt, érvénytelen a szerződésnek az a pontja is, amely “a szerződő felek jogvitája esetére értékhatártól függően kikötik a Kiskunhalasi Városi Bíróság, illetve a Bács-Kiskun Megyei Bíróság illetékességét”.

A bíróság kimondta, hogy a fenti feltételek tisztességtelenek, és a szerződések semmisek.

A legjellemzőbb megtévesztések:

– Valótlan állítás, amely szerint a bemutatott termék alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarainak, rendellenességeinek gyógyítására.

– Az előadást tartó személy azt a hamis benyomást keltette, hogy a fogyasztó már megnyert egy nyereményt, miközben nem volt ilyen nyeremény, illetve a nyereményt meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez kötötték.

– Megtévesztő módon arról tájékoztatták a résztvevőket, hogy a bemutatott áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre.

– A termékért annak ellenére fizetnie kellett a fogyasztónak, hogy azt korábban ingyenesen, térítésmentesen hirdetették.

– Több, „ingyenes” ajándékot kínáltak a fogyasztóknak, amelyekhez azonban csak az utolsó, „ajándékként” átadott termék előállítási költségének (akár 150 ezer forint) kifizetése mellett juthattak hozzá.

Változtak a szabályok

Mivel elég sok panasz érkezett az árubemutatókra, ezért mint írtunk róla, az idén januártól az ilyen rendezvényeket be kell jelenteni. Vagyis az üzleten kívüli kereskedelem keretében a termék forgalmazása céljából a vásárlónak szervezett utazást vagy rendezvényt a kereskedő köteles – az utazás vagy rendezvény helyének és időpontjának megjelölésével – legkésőbb tizenöt nappal megelőzően a jegyzőnek bejelenteni.

A jegyző pedig a bejelentés másolatát soron kívül, de legkésőbb a bejelentés beérkezését követő három napon belül megküldi az utazás vagy a rendezvény helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek.  A hatóság szerint pozitív változás, hogy egyre növekszik azon fogyasztók száma, akik a felügyelőségek munkatársainak jelenlétét és ellenőrzési szándékát pozitívan értékelik az árubemutatókon.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik