Gazdaság

Megszűnik a regisztrációs adó

A regisztrációs adó fokozatos eltörlésére és egy egységes, környezetbarát közösségi gépjárműadó bevezetésére tett javaslatot Kovács László uniós adóügyi biztos. Az Európai Parlament kisebb módosításokkal támogatta az elképzelést.

Kovács László javaslatai és az Európai Parlament kedden elfogadott jelentése értelmében fokozatosan megszüntetnék a regisztrációs adót, amit az unió tagállamai jelenleg eltérő rendben és mértékben vetnek ki, eltorzítva ezzel a gépjárműpiacot és gyakran dupla adóztatást okozva.

Helyette gépkocsiadót vezetnének be, amelynek pontos mértékét az egyes tagállamok szabnák meg, és felerészben azon alapulna, hogy a megadóztatott autó mennyire környezetszennyező. A Bizottság javaslata még csak a széndioxid-kibocsátást vette volna figyelembe, a képviselők azonban más szennyezőanyagokat (nitrogéndioxid és korom) is figyelnének.

Kovács László üdvözölte a Parlament támogató szavazását, mondván az megerősítheti a javaslat helyzetét a tagállamokat képviselő Tanácsban, ahol a kezdeményezés eddig csak mérsékelt támogatást élvezett. Az EP ebben a kérdésben – mint általában az adózással kapcsolatos ügyekben – konzultatív szerepet játszik, a végleges döntést a tagállamoknak egyhangúlag kell elfogadniuk.


Kovács László szerint a javaslat – elfogadása esetén – az unió területén évente mintegy 15 millió új autót és több mint 200 millió használt kocsit érint majd.


Magyarországi gubancok


Eleanor Sharpston, az Európai Bíróság főtanácsnoka korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar regisztrációs adó hátrányosabban kezeli a más közösségi tagállamból származó használt autókat a belföldi használt autóknál, ezért nem összeegyeztethető a közösségi joggal. Emiatt az EU már több országot is figyelmeztetett.


Oszkó Péter, Deloitte vezető tanácsadója ezzel kapcsolatban jegyezte meg, hogy amennyiben végleges döntés születik az ügyben akkor azok, akik 2004. május 1. és 2005. december 31. között vásároltak külföldön autót, a befizetett összeg egy részét visszaigényelhetik. Azt viszont nem lehet pontosan tudni, hogy az ez idő alatt behozott mintegy 80 ezer autó után befizetett mintegy 29 milliárd forintnyi adóbevételből mennyit kellene visszafizetni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik