Élet-Stílus

GM, Ford, Chrysler: a három legnagyobb szennyező

A „Három Nagy” amerikai autógyár által gyártott gépkocsik több szén-dioxidot juttatnak a levegőbe, mint a legnagyobb amerikai energiaszolgáltató erőművei. Ezek az autók voltak felelősek az amerikai járművek által kibocsátott szén-dioxid háromnegyedéért 2004-ben – közölte az Environmental Defense környezetvédelmi szervezet.

A szervezet kutatásainak eredménye szerint kilenc további autógyár járművei 84 millió tonna szén-dioxidot juttattak a légkörbe, azaz 2004-ben a személygépkocsik és a kisteherautók 314 millió tonna szén-dioxidot bocsátottak ki az Egyesült Államokban. A General Motors modellei 99 millió tonna szén-dioxidot bocsátottak ki, az összesnek a 31 százalékát. A Ford autók 80 millió tonnával, 25 százalékkal, a DaimlerChrysler autók 51 millió tonnával, 16 százalékkal járultak hozzá a szén-dioxid-kibocsátáshoz.

„Lefüstölték” az erőművet

A legnagyobb amerikai energiaszolgáltató, az American Electric Power közben, ugyancsak 2004-ben, összesen 41 millió tonna szén-dioxidot juttatott a légtérbe. A szén-dioxid nagymértékben hozzájárul a globális felmelegedéshez, ami viszont az egyre pusztítóbb hurrikánok kialakulásáért tehető felelőssé. Az üvegházhatást okozó gázokat leggyakrabban az áramtermelő erőművekkel hozzák összefüggésbe.

A most közzétett jelentés – készítői szerint – azonban jól érzékelteti a valós arányokat: John DeCicco, a tanulmány egyik társszerzője szerint az erőművek kéményeiből gomolygó füstfelhők látványa az egy helyre koncentrált kibocsátás miatt súlyos környezetszennyezés érzetét kelti, míg ugyanez az utakon futó sokmillió jármű esetében nem ennyire feltűnő. A környezetszennyezésért azonban nem lehet egyedül az autógyárakat felelőssé tenni, hanem meg kell osztani a felelősséget a gyártók, a fogyasztók és a törvényhozás között. Nem tehető felelőssé egyedül a General Motors egy 20 éves Chevrolet által a levegőbe juttatott szén-dioxid miatt – mutatott rá.

Az Egyesült Államokban él a világ lakosságának 5 százaléka, de ott közlekedik a világ autóállományának a 30 százaléka, a világ gépjármű-közlekedése termelte szén-dioxidnak a 45 százalékát bocsátva ki. Az amerikai gyártmányú autók ugyanis többet futnak és több üzemanyagot fogyasztanak a nemzetközi átlagnál.

Nem lehet csak az autókra fogni

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) statisztikái szerint világméretekben a gépjárművek csak az üvegházhatást okozható különféle gázoknak körülbelül az egyharmadát termelik, a többiért az ipar és az energiatermelés a felelős. Az utóbbiban a környezetvédők szemében ugyancsak botránykő atomenergia jelenthet csak érdemleges alternatívát. Nemzetközi felmérések szerint atomerőművek termelik a világ áramának a 17 százalékát – a szén-, az olaj- és a gáztüzelésű erőművek körülbelül a 64 százalékát –, de az atomerőművek ezzel az aránnyal az egyébként elkerülhetetlen szén-dioxid-kibocsátás 32 százalékát, a kén-dioxid-kibocsátás 35 százalékát és a nitrogén-oxid-kibocsátás 31 százalékát takarítják meg.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik