Belföld
Budapest, 2015. június 7.
A kormány bevándorlásról szóló plakátja a főváros VIII. kerületében, a Hungária körúton 2015. június 7-én. Több helyen megrongálták a plakátokat, ezért a Fidesz feljelentést tesz bűncselekményre felbujtás miatt. Németh Szilárd, az országgyűlési képviselője felszólította Szigetvári Viktort, az Együtt elnökét és párttársait, hogy "ne uszítsák tovább az embereiket ilyen agresszív és törvénytelen cselekedetek elvégzésére".
MTI Fotó: Marjai János

„Itt az ideje, hogy megalakuljanak az ellenzéki CÖF-ök”

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

hírszerkesztő. 2017. 05. 04. 20:05

Kósa Lajosék feltalálták a spanyolviaszt a „lex csicskával”, de kicsi a valószínűsége, hogy törvény lesz a kampányolást korlátozó javaslatból.
Korábban a témában:

Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője nevet adott szerdán annak a törvényjavaslatnak, amivel a pártok kültéri hirdetéseit korlátoznák: „lex csicskának” nevezte el, mert szerinte azt akadályozhatja meg, hogy a pártok milliárdosok „csicskájává” váljanak.

Forrás: Facebook/ Jobbik

A háttérben minden bizonnyal az áll, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégek kezelésében lévő hirdetési felületeket az elmúlt hetekben ellepték a Jobbik plakátjai, amelyek szerint azért nincs pénz oktatásra, egészségügyre, nyugdíjakra, mert a kormánypárti politikusok (Orbán Viktor, Rogán Antal) és háttérembereik (Mészáros Lőrinc, Habony Árpád) ellopják. Simicska, a kegyvesztetté lett egykori Fidesz-pénztárnok ma már nyíltan vállalja, hogy a Jobbikkal szimpatizál, a kormánypárt pedig ebből azt a következtetést vonja le, hogy Vona Gábor pártjából Simicska „csicskája” lett. A Kósa és Halász János Fidesz-szóvivő által jegyzett törvényjavaslat azt lenne hivatott megakadályozni, hogy az oligarcha hirdetési felületekkel vagy legalábbis az erre adott kedvezményekkel támogassa a Jobbikot, azzal, hogy előírná:

kampányidőszakon kívül a pártok csak piaci listaáron vehessék igénybe a kültéri felületeket, kampányidőben pedig minden pártra ugyanazok a feltételek vonatkozzanak.

A kormány előtt nincs akadály

Magyar György ügyvéd a 24.hu-nak azt mondta: a kezdeményezés az ellenzék kivéreztetéséről szól. A kormánynak megvannak a pénzügyi eszközei ahhoz, hogy olyan plakátot tegyenek ki és annyiért, amilyet és amennyiért akarnak, ahogy a Civil Összefogás Fórumnak is, amelynek ugyancsak voltak az ellenzéket sározó plakátkampányai. Az ügyvéd által képviselt Mahir Cityposter Kft. már felvette a jogi harcot egy múlt pénteken kiadott kormányrendelet miatt, amely a településkép védelmére hivatkozva korlátozza a reklámozást. Ennek része, hogy az óriásplakátok méretét 9 négyzetméterben korlátoznák, ragasztani csak a színházak, múzeumok közművelődési célú hirdetőoszlopaira lehetne, és a közterületeken csak utcabútorokon lehetne reklámot elhelyezni.

Budapest, 2017. április 27.
Böröcz László, a Fidelitas elnöke sajtótájékoztatót tart a kormánypárt ifjúsági társszervezetének új plakátkampányáról a belvárosi Erzsébet téren 2017. április 27-én.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Fotó:MTI/ Szigetváry Zsolt

Magyar György szerint az intézkedések oda vezetnek, hogy a kormányzatnak nem szimpatikus szereplők nem plakátolhatnak és elapad a reklámfelületeikből származó bevételük, a baráti cégek viszont jól járnak. A Magyar Ügyvéd blogon már körüljárták a kérdést: mint elemzésükben rámutattak, erősen feltételezhető, hogy a kormány, a Fidesz és a CÖF sem piaci áron hirdetett Simicska és Orbán látványos összeveszéséig.

Kitértek arra is, hogy Halász és Kósa feltalálta a spanyolviaszt, kampányidőszakban ugyanis már most is csak az a cég helyezhet ki politikai plakátot, amely eljuttatta árjegyzékét az Állami Számvevőszékhez, a pártok megbízását pedig csak az árjegyzék alapján teljesítheti. A pártok gazdálkodásáról szóló törvény eddig is kikötötte, hogy politikai szervezetnek jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagyoni hozzájárulást nem adhat – márpedig Magyarék szerint az ingyenes vagy kedvezményes plakáthely is kétségkívül ide tartozik. A javaslat ráadásul nem tér ki a kormány hirdetéseire, hiába állította korábban Kósa Lajos, hogy azokat is érinti.

Kósáék javaslata egyébként a pártok gazdálkodásáról szóló törvényt módosítaná, ezért elfogadásához kétharmados többségre van szükség. Épp ezért Magyarék úgy gondolják, a törvényjavaslatból nem lesz semmi, ha

a Fidesz csak simicskázik, és az agyament kormányzati propagandából nem vesz vissza.

Kihelyezett kampánybüdzsék

Ceglédi Zoltán politikai elemző szerint a kormánypárt láthatóan elemezte az elmúlt hónapokban elszenvedett népszerűségcsökkenés okait, és azt tapasztalhatta, hogy a vele kritikus erők nagyon jó felületet találtak a plakátkampányokban. A Fidesz azért is teheti meg, hogy megdrágítja a pártok számára az óriásplakátok használatát, mert van két „kihelyezett kampánybüdzséje” – az egyik a kormányzati kampányoké, amit nem pártkampányként, hanem „tájékoztató kampányként” azonosítanak. Itt tízmilliárdokat lehet elkölteni úgy, hogy az nem a Fidesz kampányának minősül. A másik lehetőség a CÖF, amikor egy úgymond civil szervezet kampányol, amire nem akarnak semmilyen korlátozó szabályt bevezetni. Ezek mellett a Fidesz megteheti, hogy ő maga a törvény által meghatározott keretek között marad.

Budapest, 2017. április 4.
A magyar kormány Állítsuk meg Brüsszelt! című nemzeti konzultációját hirdető plakátok Budapesten, a metró Deák téri állomásán 2017. április 4-én.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Fotó:MTI/Szigetváry Zsolt

A Fidesz hatalomgyakorlásának az is fontos velejárója, hogy igyekszik minden lehetséges sajtófelületet elfoglalni – mondta Ceglédi, megemlítve, hogy Mészáros Lőrinc érdekeltségébe közel kétszáz lap tartozik. Ennek az elemző szerint nem is feltétlenül az a célja, hogy saját információit juttassa el a választókhoz, hanem az, hogy elzárja őket a kormánykritikus álláspontoktól és tényektől.

A kormány a tavaly októberi népszavazás előtt mindent elárasztott hirdetéseivel, a referendum mégis érvénytelen lett. Ceglédi Zoltán szerint mégsem az „egészpályás letámadás” ütött vissza, sokkal inkább az, hogy a közvélemény-kutatások „túlmérik” a Fideszt, többen mondják, hogy kormánypártiak, mint ahányan éles helyzetben hajlandók elmenni szavazni. És a Fidesznek láthatóan nem megy a helyi mozgósítás, a népszavazási kampányon kívül az időközi választásokon is látszott, hogy nem tudták ugyanazokat az embereket elvinni a szavazófülkékbe, akiket korábban sikerült.

Arra a felvetésre, hogy mit csináljon az ellenzék, ha korlátozzák a plakátkampányaikat, az elemző azt mondta: az ellenzék dolga az volna, hogy közösséget építsen, alkalmat teremtsen a találkozásra a választókkal, bevonásra alkalmas kezdeményezésekkel álljon elő.  Szerinte annak is itt az ideje, hogy megalakuljanak a „baloldali és szélsőjobboldali CÖF-ök”, a „Szittya Összefogás Fórum (SZÖF) és a Baloldali Összefogás Fórum (BÖF)”, hiszen ezek kampánytevékenységét sokkal nehezebb lesz korlátozni, ha ugyanúgy működnek, mint a Fidesz mellett álló Civil Összefogás Fórum.

Nem kívánnak belefolyni

Fotó:MTI/Balogh Zoltán

Kósáék javaslatáról több ellenzéki pártot is megkérdeztünk, de csütörtök délutánig csak az MSZP válaszát kaptuk meg. Ők azt írják: korábban már az Országgyűlés elé terjesztették a kampányfinanszírozás átláthatóvá tételéről szóló törvénymódosító javaslatukat, de ezt a Fidesz nem támogatta, ahogy azt a javaslatot sem, hogy a kormány közpénzből ne folytasson kampánytevékenységet. A „lex csicska” néven emlegetett törvényjavaslat a szocialisták szerint sem a burkolt pártfinanszírozás megakadályozását, sem a kampányfinanszírozás átláthatóvá  tételét nem szolgálja, az egy jobboldali oligarcha-háború része, amibe nem kívánnak beleszólni, és nem is támogatják a javaslat elfogadását.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

KODAK Digital Still Camera
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.