A pókok lenyűgöző állatok, selymük, hálójuk pedig kifejezetten érdekes. Amikor például zsákmány kerül a hálóba, egészen más rezgések keletkeznek, mintha egy másik pók vagy a szellő mozgatná a struktúrát. A háló minden egyes szála más-más hangokat kelt.
Néhány éve szakértők egy csoportja Tomás Saraceno művész segítségével egy pókháló háromdimenziós modelljéből hozott létre egy hangszert, a Spider’s Canvast. A kutatók most továbbfejlesztették a rendszert, és egy interaktív VR (virtuális valóság) komponenst adtak az eszközhöz – írja a ScienceAlert. Ily módon a felhasználók beléphetnek a hálóba.
A vizsgálat segíthet jobban megérteni a pókhálók szerkezetét, illetve a pókok vibrációs nyelvét. Markus Buehler, az MIT munkatársa szerint az ízeltlábúak egy olyan világban élnek, amelyet rezgő szálak alkotnak.
Az ember hajlamos úgy gondolni, hogy a pókhálók viszonylag szabályos, lapos struktúrák. Az élőlények többsége ugyanakkor nem ilyen, hanem komplex, háromdimenziós szerkezeteket alakít ki.
A szakértők a Cyrtophora citricola nevű trópusi faj hálókészítési szokásait elemezték. A szálakról egy lézer segítségével két dimenzióban hoztak létre képeket, majd egy algoritmus összeillesztette a szekciókat. Az egyes szálakhoz aztán eltérő frekvenciákat társítottak. Végezetül a szövés folyamatát is felmérték, így a struktúra alakulásával a hangok is változnak.
A VR-ral kiegészített fejlesztés segíthet jobban megérteni, hogy milyen is a pókok világa. Buehlerék következő célja az, hogy szintetikus jeleket alkossanak, ily módon beszélni tudják majd a pókok nyelvét.