agy (agy)

A nagyobb agy okozhatja a rákot

Ughy Márton

2012. 10. 17. 08:00

Egy nemrég publikált tanulmány szerint az evolúció során kifejlődött nagyobb agytérfogat és magasabb intelligencia emelte meg jelentősen a daganatos betegségek kockázatát.

Alapesetben a sejtek irányított módon halnak el – ez az úgynevezett apoptózis, vagy aktív sejtelhalás -, ami lehetővé teszi, hogy megfáradt sejteket újak helyettesítsék. Ez a folyamat elengedhetetlen ahhoz, hogy a “meghibásodott” sejteket a szervezet még azelőtt elpusztítsa, hogy azok jelenléte károssá váljon, mondjuk daganatok formájában.

Az elmélet szerint azonban ahhoz, hogy agyunk akkorára fejlődjön, mint amekkora, az emberi testnek meg kellett “tanulnia” kitolni a sejtek élettartamát, az apoptózis halasztgatásával pedig megugrott a rákos megbetegedés kockázata. A kutatók persze nem a levegőbe beszélnek, tanulmányukban emberek, csimpánzok és makákók sejtjeinek életciklusát mutatják be. Ezek közül az emberek sejtjei esnek leglassabban az aktív sejtelhalás áldozatául.

S bár az ötlet van annyira eredeti, hogy a tudományos világ komolyan veszi, akadnak olyanok, akiket ennyi még nem győz meg. A New Scientist által megszólaltatott tudósok egy része szerint ugyan a kísérleti eredmények alaposak, a levont következtetés ettől még téves lehet. A legnagyobb problémát az okozza, hogy az emberszabásúak köréből nincs túl sok rendszerezett adat a rákos megbetegedések számáról és a teljes populációhoz viszonyított arányairól.

Puidoux, 2018. szeptember 25.
Saszla szőlőt szüretelnek a lavaux-i szőlőültetvényeken a nyugat-svájci Puidoux-ban 2018. szeptember 20-án. A Genfi-tó északi partja mentén 898 hektáron elterülő, lavaux-i teraszos művelésű szőlőskertek 2007-ben kerültek fel az UNESCO kulturális világörökségének jegyzékére. Az itt termő legismertebb szőlőfajta a saszla. A borvidéket a „három nap” régiójának is hívják, mivel a szőlőtermesztéshez szükséges napfény és meleg három helyről érkezik, az égből, a tó felszínéről és a teraszokat tartó kőfalakból. (MTI/EPA/Valentin Flauraud)