kemoterápia (kemoterápia, )

Rákot okoz a kemoterápia?

Egy új tanulmány eredményei szerint a daganatos megbetegedéseknél rendszeresen használt kezelés valójában kontraproduktív.

A kemoterápia a rákkal szembeni küzdelem egyik legagresszívabb módszere, ugyanis nem képes különbséget tenni a rákos és az egészséges sejtek között – pusztítása azonban hírhedten hatékony. Épp ettől sokkoló az az új tanulmány, amely szerint egyes esetekben a kemoterápia nemhogy nem hatásos, de inkább elősegíti a rák terjedését.

Az eredmények szerint a problémát az okozza, hogy az egészséges sejtek pusztulása során kiválasztódhat egy úgynevezett WNT16B nevű protein, amely nemcsak segíti a rákos sejtek növekedését, hanem – és ez az igazán ijesztő – ellenállóvá is teszi azokat a további kezelésekkel szemben.

A tudósok elmondása szerint ez végre magyarázatot adhat arra a jelenségre, amikor a kezelés elején a daganat visszahúzódik, majd minden korábbinál agresszívabban tér vissza.

A protein megjelenését már igazolták prosztata-, petefészek- és mellrák kemoterápiás kezelésekor, s bár az eredmények riasztónak tűnnek, a kutatók szerint ez nem azt jelenti, hogy a kemó nem működne – ezrek életét mentette már meg -, csupán azt, hogy a jövőben a kezeléssel párhuzamosan figyelni kell WNT16B protein kiiktatására is.