Tech

Közelebb kerültünk a világűr furcsa rádiójeleinek megfejtéséhez

Az ismétlődő gyors rádiókitörések évek óta foglalkoztatják a tudósokat. Ezek olyan impulzusok, amelyek mindössze ezredmásodpercekig tartanak, nevükből adódóan ismétlődnek, és a mai tudásunk szerint messzi-messzi galaxisokból érkeznek hozzánk. Nem tudjuk, hogy pontosan micsodák: ugyanúgy lehetnek csillagközi civilizációk nyomai és jöhetnek akár nagymértékben magnetizált neutroncsillagokból is. Viszonylag gyakoriak, de a forrásukat egyelőre nem sikerült megállapítani – egészen tavaly június végéig, amikor egy ausztrál kutatócsoport visszavezetett egyet a forrásgalaxisig. Azóta ugyanezt még háromszor sikerült megtenni – írja a Science Alert.

„Ahogyan megismerjük videohívás közben a kollégánk otthonát, és egy kicsit belepillanthatunk az életébe is, úgy árulkodnak a gyors rádiókitörések a forrásgalaxisuk eredetéről” – magyarázta az ausztrál CSIRO tudományos és kutatási kormányszervezet asztrofizikusa, Shivani Bhandari.

Először 2007-ben fedeztek fel ilyen eseményt, azóta a tudósok próbálnak rájönni, hogy honnan is eredhetnek ezek a nagyon furcsa, nagyon rövid ideig tartó, ugyanakkor több száz millió Napnyi erejű kitörések. A legérdekesebbek egyértelműen az ismétlődő fajták, azaz az FRB-k, amelyekből korábban kettő forrását sikerült megállapítani. A két forrásgalaxis nagyon különbözik egymástól, de egy közös van bennük: a rádiójelek olyan területről érkeznek, ahol éppen intenzív csillagformálódás zajlik.

A négy új, visszakövetett rádióhullám mindegyike olyan galaxisból érkezik, amely milliárdnyi fényévre van tőlünk.

A kutatás során az biztosan kiderült, hogy szupermasszív fekete lyukakhoz nincs közük, hiszen a galaxisuk külső pereméről jönnek, méghozzá olyanokból, amelyek nagyon hasonlítanak a mi Tejutunkhoz. Ezzel a felfedezéssel sikerül több lehetséges forrást is kigolyózni: bár a magnetárok (olyan neutroncsillag, melynek rendkívül erős a mágneses tere) például még mindig nagyon esélyes versenyzők, nem lehetnek olyanok, amelyeket szupernóva-robbanások hoznak létre. Nem zárható ki továbbá a fehér törpe vagy a neutroncsillag sem, mint lehetséges kibocsátó, és az is sokat elmond, hogy mind a négy galaxis hasonlít a Tejútrendszerhez.

Az év elején ráadásul sikerült a saját galaxisunkból is felfedezni ilyen FRB-t, amit egy magnetár adott ki magából – így jelenleg ez az egyik legvalószínűbb eshetőség azzal kapcsolatban, hogy mik lehetnek tulajdonképpen ezek a nagyon erős rádiókitörések.