Tech

Nagy a felbolydulás a kínai arccserélős app körül

A hétvége sztárja Kínában a Zao nevű mobilapp volt, ami megjelenése után pillanatok alatt a letöltési toplisták élén találta magát. A kínai App Store-ból ingyen tölthető iOS-es alkalmazás lényege, hogy a felhasználónak mindössze egy fotót kell feltöltenie magáról, hogy híres mozifilmek jeleneteiben lássa viszont magát, de azt is választhatja, hogy az utasításokat követve a mobil kamerájával beszkenneli az arcát. Az arccserélős app alatt nyugvó gépi tanulásos algoritmus így bárkiből Marilyn Monroe-t vagy Leonardo DiCapriót farag (feltéve, ha a kínai App Store felhasználója).

Korábban már mi is írtunk az úgynevezett deepfake technológiáról, aminek lényege, hogy a mesterséges intelligenciát használó szoftverek meglepően élethűen képesek mozgatni és áthelyezni bárki arcát egy másik személy testére.

Inkább ne használja az öregítős mobilappot, ha nem muszáj!
Több dolog miatt is adatvédelmi aggályokat vet fel a FaceApp, ami a felszínen csak egy poénos szoftvernek tűnik.

Legutóbb az öregítős FaceApp kapcsán írtunk arról, hogy adatvédelmi aggályokkal is rendszerint számolni kell az olyan alkalmazások esetében, melyeknek hozzáférést adunk a mobilunk tárhelyéhez. A Zao esetében az adott okot az aggodalomra, hogy az eredeti felhasználási feltételek elfogadásával a felhasználó, „visszavonhatatlanul, végleg, teljes körű” jogot ad az appot készítő Momo Inc. nevű szervezet számára az elkészített tartalmak felhasználására, akár marketing célokra is. Mivel a fejlesztők nem reagáltak kellőképp gyorsan, a Zao App Store-adatlapját ennek kapcsán hamar ellepték a negatív értékelések.

„Túl későn tűnt fel, hogy a feltételek nem túl igazságosak” – írta az egyik felhasználó, míg egy másik „huligánszoftvernek” nevezte a Zaót. A szabályzat azóta annyiban módosult, hogy a Zao csak az app fejlesztésének céljából használhatja fel a felhasználó által feltöltött arcképeket, vagy minivideókat, másra nem, továbbá ha a felhasználók törlik a tartalmat, akkor az a szerverről is törlődni fog.

„Megértjük az adatvédelemmel kapcsolatos aggályokat. Eljutottak hozzánk a visszajelzések, ezért orvosolják az általunk eddig figyelembe nem vett problémákat, ami némi időt igényel” – közölte a Momo Inc. a kínai Weibo közösségi oldalon.

Miután a felhasználók elárasztották a WeChatet a Zaóban készített rövid klipekkel és GIF-ekkel, a csevegőt birtokló Tencent Holding Ltd. letiltotta a Zao hozzáférést, biztonsági problémákra hivatkozva.

A csodanő bugyiját igen, de a demokráciát egyelőre nem fenyegetik a kamuvideók
2018-ban mindenki a kamuvideókkal terjedő propagandától tartott, de a deepfake-krízis még sehol sincs. Bár ez nem jelenti azt, hogy nem fordulhat a kocka a jövőben.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik