Korábban mi is többször írtunk a SoftBank Robotics cég humanoid robotjáról, Pepperről, amit világszerte már több szállodában, repülőtéren és üzletben megtalálható, sőt Japánban már temetési ceremóniákat is levezényel.
Peppert az Aldebaran Robotics nevű japán fejlesztőcég dobta piacra a szigetország legnagyobb mobilszolgáltatójával, a SoftBankkal közösen. A 121 centiméter magas, 29 kilós gépezet saját kamerával, 3D-szenzorral, mikrofonnal, wifi-kapcsolattal és érintő kijelzővel látták el, és egy feltöltéssel 12 órán keresztül tud „ébren maradni”.
VICCMESÉLŐ ROBOTUNK MÁR VAN
A többek közt alkalmazásfejlesztéssel és üzemeltetéssel is foglalkozó Netlife Robotics Magyarországon is szeretné elterjeszteni a robotot, elsősorban ügyfélszolgálatokon, ahol a személyzet tehermentesítésében segíthetne. Budapesti sajtótájékoztatójukon mi is megnézhettük magunknak közelebbről a szerkezetet.
A demó bemutatón Pepper sajnos többször is késlekedett a válasszal, vagy nem tudta azt megfelelően értelmezni, de némi noszogatás után mondott egy egészen jó viccet, majd játszott nekünk szaxofonon is. Kérdéseinkre angolul felelt.
Ahogy Bartha Levente, a cég ügyvezető igazgatója is hangsúlyozta, még nem a bevetésre kész robotot láthattuk, a fejlesztési térkép szerint
és minden tervezett megoldást (köztük a fejlettebb virtuális asszisztenseket) integrálnak belé.
Minden ügyfélszolgálatnak megvan a maga kialakult folyamata, szókincse, fogalomrendszere, ezen dialógusok és funkciók kialakítására fókuszál a Netlife, amely párhuzamosan dolgozik a magyar és az angol és nyelvű verziókon, ami a magyar nyelv összetettsége miatt sem egyszerű kihívás.
ÜGYFÉLSZOLGÁLAT 2.0?
A Netlife tervei szerint Pepper tipikusan bankok, közművek, közszolgálati ügyfélpontok személyes ügyintézést igénylő részein áll majd az ügyfelek rendelkezésére, főleg gyakran ismétlődő jól meghatározható tevékenységekhez.
Ahogy Bartha is hangsúlyozta, ez nem azt jelenti, hogy a kerek szemű Pepper elveszi az emberek munkáját, hanem a személyzettel együttműködve a monotonabb, adminisztratív feladatok egy részét rajta keresztül végezhetik el az ügyfelek, például az egyenleglekérdezést, vagy a mérőóraállás-bejelentését.
Felmerül a kérdés, hogy az átlagembereknek milyen előnyöket hozhat a hangvezérléses robot? A cég szerint elsősorban az ügyfélélményt növeli, és igaz, hogy mobilappokon, neten keresztül már elvégezhetünk jó pár teendőt, de
Pepper a nyílt ügyfélszolgálati térben a megfelelő személyi adatvédelemmel lesz ellátva, például felhasználónév-jelszó párosítással a robot mellkasán lévő tableten, vagy biometrikus beazonosítással (arcfelismeréssel), de a technológia fejlődésével egyre bővebb lesz az eszköztár az azonosításra és védelemre (mágneskártya, ujjlenyomat vagy retinaolvasás).
HOGYAN MŰKÖDIK?
A robot működésének egyik technikai feltétele az internetkapcsolat, ami lehet wifi, vagy vezetékes hálózat, ezen keresztül csatlakozik ahhoz a felhőszolgáltatáshoz, amely feldolgozza, majd értelmezi a beszédet. A robot szövegértése bármilyen nyelven elsősorban a beszéd sebességétől és a háttérzaj szintjétől függ, nem attól például, milyen kiejtése van az illetőnek.
Az emberi beszéd feldolgozása során, ha megtalálja az adott szót az adatbázisban, a találat mellé egy százalékos valószínűséget is ad, illetve a mondatok kontextusát értelmezve javaslatot tesz a beszélő szándékára.
A tervek szerint az ügyfélszolgálatokon zárt térben egy adott fix helyen lesz alkalmazva folyamatos elektromos hálózati kapcsolattal. A robot különlegessége, hogy a beépített infravörös, ultrahangos és lézeres érzékelők segítségével egy zárt területet be tud járni hasonlóan a porszívó, fűnyíró robotokhoz, azaz fel van készítve, hogy ne ütközzön neki senkinek.
A bemutatón még egyelőre ezt sem láthattuk, de idővel a mi Pepperünk is készen áll majd.