Videó

Magyar mérnökök fejlesztik a jövő önjáró autóit

Kevesen tudják, hogy Németországon kívül Magyarországon van a Bosch legnagyobb kutatás-fejlesztési központja. Az Egyesült Államok és Németország után itt dolgoznak a legtöbben a jövő autós fejlesztésein.

Immár több mint kétezer magyar mérnök kutatja, fejleszti, majd teszteli is az újdonságokat. Itt zajlik az önjáró, az elektromos technológia és meghajtás fejlesztése.

Forrás: 24.hu

Világszinten alkalmazzák a magyarok fejlesztéseit

A Bosch nevét elsősorban háztartási gépekkel kötjük össze, hiszen ezeken megjelenik a márkanév is, szemben az autós fejlesztésekkel, melyek B2B rendszerben készülnek. Azaz a kész termékeket olyan autógyártók veszik meg különböző együttműködések révén, mint a Tesla, az Audi vagy a BMW, majd mutatják be hatalmas show-k keretében mint saját fejlesztés – persze sokszor plusz funkciókkal, kütyükkel és persze az autóikkal megspékelve.

Éppen ezért ritka alkalom, hogy a Bosch bemutassa min dolgozik, hiszen általában a még nem eladott demókat tudják leleplezni az újságíróknak is. Éppen ez történt a kiskunlacházi reptéren is, amikor hat különböző gyártó, közép- és felsőkategóriás autóit tuningolták fel saját fejlesztésekkel:

  • Tesla: önvezetés, level 3
  • Mercedes B-class: parkoló asszisztens és HomeZone
  • VW Passat: automatikus gyalogos észlelés és vészfékezés
  • Suzuki S-Cross: automatikus vészfékezés
  • BMW 7: Surround View kamerarendszer (360°)
  • Seat Leon: táblafelismerő rendszer
  • Fiat 500e: elektromos autó
  • Audi Q5: elektromos autó

Magyarországon a zalaegerszegi pálya fogja segíteni az autós fejlesztések tesztelését is

– mondta el Szőke Zoltán, a Bosch budapesti fejlesztési központjának osztályvezetője. A pálya fontos oktatási, üzleti, jogi, és kutatás-fejlesztési szerepet tölt be.

Ugyanis azt sokan elfelejtik, hogy az önvezető autók bevezetéséhez nem elég egy biztonságosan és megbizhatóan működő járművet létrehozni, amely sofőr nélkül is képes közlekedni, de képzésre és jogi szabályozásra is szükség van.

Előbbit pótolja a szeptemberben az ELTE-n indult mesterképzés. Illetve az önvezető autózás terén létrejött együttműködés keretében (RECAR) jövőre megindul a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán is egy új, angol nyelvű mesterképzés. Erre elsősorban mérnöki és informatikus alapszakok hallgatói jelentkezhetnek, és “Autonomous Vehicle Control Engineer” elnevezéssel szerezhetnek diplomát.

Forrás: 24.hu

Mi az a RECAR?

Az Autonóm Járművek Kutatóközpontja (Research Center for Autonomous Road vehicles, RECAR) 2015 szeptemberében alakult meg a BME, ELTE, az MTA SZTAKI, illetve Knorr-Bremse és a Bosch összefogásával. Azóta több egyetem és iparvállalat is csatlakozott az együttműködéshez.

A RECAR a szakemberek utánpótlásának képzésében is szerepet vállal, hogy Magyarország a tesztpálya révén a hálózatba kapcsolt és autonóm járműfejlesztés kutató-fejlesztő intézeteinek bázisává is váljon.

A képzésen túl elindul a jogi infrastruktúra kidolgozása: a tervek szerint 2019-re készül el a 2-es szintű autonóm autók szabályozása.

Önvezető autók szintjei:

  • 0 – Drivers only – csak sofőrrel
  • 1 – Assisted – asszisztenssel támogatott (pl sávtartás, parkolás, tempomat)
  • 2 – Partly automated – részben automatizált
  • 3 – Highly automated – magas szinten automatizált
  • 4 – Automated – automatizált
  • 5 – Driverless – sofőr nélküli

A Bosch víziója szerint első körben a saját, magánkézben lévő autók a 2-es és 3-es szintet fogják képviselni a különböző asszisztens és részint automatizált rendszerrekkel, míg az igazán autonóm és sofőr nélküli autók az autómegosztás, taxi- és sofőrszolgálatok, illetve a tömegközeledés keretében kerülnek ki az utakra.

Kiemelt kép: MTI/EPA/Uli Deck

Legfrissebb videók
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik