Mivel játszol?
– kérdezem a kétéves keresztfiamat, miközben látom, egy kutyafejű műanyag autót tologat a szőnyegen. „Ez Marshall” – érkezik a megnyugtató válasz, amit A Mancs őrjárat-mintázatú, kétségtelenül nem felnőtt méretekre tervezett gyerekágyon raktározok el magamban, miközben a szintén meganimált mentőkutyákkal díszített asztali lámpa fényénél hallom a kétségbeesett verdiktet: „Chase eltűnt”.
Ebből az apró történetből is kiviláglik, hogy A Mancs őrjárat népszerűsége tíz év alatt Kanada határain jócskán túl tudott nyúlni, így semmi meglepő nincs abban, ha a New Jersey-ben, Londonban vagy épp egy borsodi településen játszadozó gyerekekből a rajongás új szintjét váltja ki.
A sorozat már rég túlnyúlt a képernyőkön: globális marketinggépezetté vált, ugyanis kevés ország van híján a mancsos ágyhuzatnak, bilinek vagy egyéb műanyag játékoknak. Nem is véletlen, hogy a rajzfilm mögött álló két cég számos kritikát kapott az elmúlt években azért, mert úgy tűnhet, inkább kapitalista szemléletmód húzódik meg a mind egyszerűbb rajzfilmsorozat mögött – sőt, néhányan még a nőgyűlölő propagandát, egy disztópikus Trump-világ képét is mögé látják.
High-tech kutyakütyük
A rajzfilmsorozat 2013 augusztusában került először tévéképernyőkre, alapvetően a segélyhívó szervezetek (mentősök, rendőrök, katasztrófa-elhárítók) megünneplése volt a készítők célja, akiknek munkássága a szeptember 11-ei terrortámadások után más megvilágításba került. A Mancs őrjárat egy különleges csapat történetét meséli el: adott a 10 éves, Ryder nevű kisfiú, akinek kutyákból álló csapata mindig megment valakit a cselekmény helyszínéül szolgáló Kaland öbölben. Teszik ezt úgy, hogy szuper járműveik át tudnak alakulni mindenféle mentőeszközzé.
Keith Chapman, a sorozat kitalálója szerint
A kanadai Spin Master nevű, hagyományos játékgyártó cégnél 2010-ben egy Transformers-filmek karaktereire hajazó, átalakulni képes játék koncepciójából született meg A Mancs őrjárat. A vállalat ötleteket kezdett gyűjteni egy tévés rajzfilmsorozathoz azt a prototípust látva, ami az átalakítható játékot középpontjába helyezi. Chapman ekkor vázolta fel egy gyerek vezette mentőkutyás csapat ötletét, és hamar neki is láttak a fejlesztésnek egy 3D-animációkra szakosodott céggel, hogy az minél hamarabb mozgóképes formát öltsön. Eredetileg azt szerették volna, hogy Ryder kutyái mentett ebek legyenek, de a sorozat írói elvetették az ötletet. Gond volt abból is, mennyire legyenek élethűek a négylábúak, hiszen mégiscsak egy rajzfilmről beszélünk.
Azt akartuk, hogy igazi kutyáknak tűnjenek, pont olyannak, amilyen a fajtájuk. A kölyökkutyákat szeretik a gyerekek, ez köztudott. Túl rajzfilmes nem lehetett a kinézetük, bizonyos értelemben a realitás talaján kellett mozogjunk, de közben úgy megrajzolni mindent, hogy ne hasonlítsanak a karakterek felnőtt kutyákra.
Több kutyafajta is képviselteti magát a sorozatban: Marshall dalmata, Chase német juhász, Skye spániel-uszkár keverék, Rubble bulldog, Zuma labrador, Rocky pedig keverék. A hat kölyök mindegyike önálló személyiségjegyekkel bír, megkönnyítve a gyerekek számára, hogy legalább az egyikben magukra ismerjenek. A készítők elmondása alapján kiaknázatlan volt az óvodáskorú gyerekek rajzfilmpiaca 2013 környékén, nem láttak olyan konkurenciát, „ami képes megragadni a figyelmet hosszú távon”.
A rajzfilmet igyekeztek fiúk és lányok számára ugyanolyan befogadhatóvá tenni, statisztikák azt mutatják, A Mancs őrjáratot nagyjából 3 éves kortól kezdik nézni, vagy még fiatalabban, és van, akinél 10 évesen is tart a rajongás.
Amikor először ötletelni kezdtünk, imádtuk a gondoskodás és a kutyakölykök koncepcióját. Egyrészt, ők a legnépszerűbb állatok a világon, valamint ott vannak a high-tech kütyüjeik, amikkel felszereltük őket. Ez minden korosztálynál működött, mert az igazán nagyszerű dolog, hogy a gyerekek a világ bármely pontján gyerekek, mi pedig olyan történetekre összpontosítottunk, hogy az elmondottak minden közönség számára relevánsak legyenek.
Az írás során szemük előtt lebegett, inspiráló volna a gyerekek számára az alapsztori: a kis kölyökkutyák nagy dolgokra képesek, hiszen megmentik szomszédjaikat, a várost, néha a világot. Ez egy hároméves gyerekre inspirálóan hathat, mesélik a készítők: „Bár kicsi vagy, mégis nagy dolgokra lehetsz képes.”
Az biztos, hogy bejött minden számításuk, mert a sorozat rövid időn belül a legkeresettebb gyerekműsorrá vált. Egy amerikai tévés adatelemző cég kimutatása alapján egyedül a már húsz éve létező Spongyabob Kockanadrág előzi meg népszerűségben A Mancs őrjáratot, ami azért is érdekes, mert Spongyabob kalandjaira nagyobb részben nem az óvodáskorúak kíváncsiak. A legnagyobb kereslet lakosságarányosan Amerikában és Oroszországban van a kutyás mese iránt, Kanada mindössze harmadik a listán (a magyar háztartások a top 12-ben sincsenek benne).
Rettenetes pénzek
A paramount.com 2020-as cikkében arról ír, 2019-ben kétmilliárd dollár nyereséget termelt magának a Spin Master nevű gyártócég és a Nickelodeon, mely elsőként sugározni kezdte a sorozatot. Ez az összeg nézettségből, játékokból, ruházati és háztartási cikkek eladásából jön össze, elvégre A Mancs őrjárat egy kimondottan jól értékesíthető franchise. Mint azt korábban részleteztük, nemi korlátok nem akadályozzák a népszerűségét, hiszen fiúk és lányok egyaránt megtalálják benne a szórakozást.
Miután a sorozat nagy sikerrel debütált a Nickelodeon csatornán, készítői arra lettek figyelmesek, hogy a szülők a csatorna közösségi oldalain arról érdeklődnek, hol találhatnak mancsos termékeket, amiket megvásárolhatnak a gyerekeknek. Tökéletes fúziót alkotott a cég a kábelcsatornával: a Spin Master játékgyártói szakértelmét ötvözték a Nickelodeon gyerekekkel kialakított jó kapcsolatával, a cuki kiskutyákkal meg is volt a verhetetlen recept. A Mancs őrjárat-termékek a világ minden pontjára betörtek: ágynemű, takaró, párnák, fogkrém, ruhák – gyakorlatilag bármire ráilleszthetők az ismert figurák. Természetesen az ételek-italok is felcímkéződtek, de a bilik, vécéülőkék sem úszták meg, hogy az őrjárat tagjai ott is a gyerekekkel legyenek, ahová a király is gyalog jár.
Frissebb adatok ugyan nem állnak rendelkezésre, de a Heritage Canada szervezet adatai alapján A Mancs őrjárat igazán komoly részt fed le Kanada kreatív exportcikkeiből, mert 2019-ben brandértéke 18,7 millió dollár volt, és az ország szórakoztató bevételeinek 33 százalékát ez adta. Számos híresség tett már említést arról, hogy gyerekei odáig vannak a sorozatért, Justin Trudeau kanadai miniszterelnöktől Mila Kunison át Kim Kardashianig sokan kampányoltak a műsor mellett.
Az biztos, a Spin Masternél megszenvedték a háború óta jelen lévő inflációt, mert a legutóbbi negyedéves jelentéseik azt mutatják, csökkent a termékek iránti kereslet: ennek részben az az oka, hogy szerették volna elkerülni a készlethiányt, és nagyon sok terméket berendeltek, amit kisebb hatékonysággal tudtak aztán kiszórni raktáraikból. Negyedik negyedéves bevételük 465,8 millió dollár volt, egy évvel korábban ez 620-ra rúgott.
2020-ban egész estés filmet kapott a széria Mancs őrjárat: A film címen. Ez 26 millió dollárból készült, 300 milliót csinált a mozipénztáraknál, így indokolt is volt, hogy 2023-ra már új moziban gondolkodjanak. Szeptember végén mozikba kerül majd a Mancs őrjárat: A szuperfilm. A készítők így beszéltek a mögöttes célokról:
Azt akartuk, hogy ez egy felfokozott élmény legyen, de még mindig nagyon szervesen kapcsolódjon az alapsorozathoz. Rengeteget dolgoztunk azon, hogy megtaláljuk azt a fajta mesélést, ahol a történet izgalmas, és a kalandok elég nagynak tűnnek a nagyvászonra, de nem ijesztik el a fiatal közönséget.
Kapitalista, rendőrsimogató propaganda?
Megjelenése óta többször került kritikai össztűz alá A Mancs őrjárat, ebből az egyik legtöbbször előkerülő érv a főszereplő, Ryder életkora: a gyerek tízéves az alapfelállás szerint, ám eközben quaddal közlekedik, egy másik szereplő pedig szintén gyerekként vezet kutyakozmetikát. Magyarán: gyerekként csinálnak nagyon felnőttes dolgokat.
Az amerikai Forbes egy korábbi cikkében felkért egy kriminológus professzort, Liam Kennedyt, hogy segítsen értelmezni a sorozat társadalomábrázolását. Kennedy úgy véli, egy kiterjesztett játékreklámmal van dolgunk.
Azt mondják, A Mancs őrjárat egy segítségnyújtó szervezet a Kaland öbölben. A készítők ezzel azt üzenik, az állami szervek mellett egy ilyen magánvállalatra van szüksége az embereknek, így hosszabb távon kialakulhat a gyerekekben egy attitűd, hogy a kapitalizmust soha nem fogják kritikával illetni.
A professzor meglehet, túlságosan komoly következtetéseket vont le egy óvodásoknak szánt gyerekmeséből, hiszen nehezen hihető, hogy miután a kutyák megmentenek valakit egy égő épületből, a gyerekek közösen szajkózzák majd: az állami tűzoltóságnak mennie kell, hogy helyét egy magáncég vegye át.
Azonban a Forbes újságírója kiemeli, tényleg van olyan aspektusa a sorozatnak, ami káros hatással lehet a gyerekekre, de legalábbis torz világképet alakíthat ki. Dani Di Placido egy másik gyereksorozatot, a Thomas, a gőzmozdonyt hozza fel ellenpólusként, leírva, az abban látott karakterek megtanítják a mozdonyoknak – miként a való világban az embereknek is –, hogy számos gondot okoz az együttélés, konfliktusokkal, vitákkal, de végső soron elmagyarázzák: a közös cél a fontos, hiába az eltérő világnézetek.
A Mancs őrjárat soha nem mutat arra példát, hogy valamiben nem értenének egyet a kutyák. Minden szereplő ugyanolyan sekélyes, az egyetlen személyiségjegyük annyi, hogy segítőkészek. A jók mindig aranyosak, a rosszak szemtelenek, és a konfliktus abból származik, ha ez a két csoport összevész. A kutyák egymást nem hagyják cserben, nem bántják egymást – ez azonban még egy játszótéren sem valóságos.
A szerző úgy érvel, bizonyos értelemben ez lehangoló, mert a legtöbb gyerekmesében fel-felsejlenek valós problémák még barátok közt is, de a végén mindent felold a kibékülés, és közösen értelmezik, miért robbant ki konfliktus. A Mancs őrjárat ezzel szemben nem akar a barátság alattomosabb pályáira jegyet venni, inkább csak egy célt lebegtet a néző előtt: a sorozatot néző gyerekek a valóságban is birtokolni akarják ezeket a karaktereket.
Nőgyűlölő, republikánus disztópia
„A felszínen A Mancs őrjárat ártalmatlan szórakozásnak tűnik. A befolyásolható közönségnek bemutatott témák azonban egy nőgyűlölő, konzervatív, tekintélyelvű világot ábrázolnak. A rajzfilm szerint bevett gyakorlat, hogy a rendőrség megfigyelő drónokkal követi az embereket. A nem ábrázolása elveti a nők pozícióját a munkahelyen és a kormányzatban. Végül egy olyan világot épít fel, ahol nincsenek szociális szolgáltatások, és a polgárokat egy magánszervezet kegyére hagyja. Röviden: ez minden, amit Trump Republikánus Pártja szorgalmaz az Egyesült Államokban.”
Ezt már egy másik, a sorozatot bíráló cikk fogalmazta meg abban a kritikahalmazban, amivel A Mancs őrjárat időről időre szembenéz:
- A Chase nevű rendőrkutyát sokszor a csapat vezetőjeként mutatják be, így sugallva, a rendőr tekintélye mindig jelentőségteljes és megkérdőjelezhetetlen egy társadalomban. Egy idő után drónokat használ, hogy más figurákat követhessen, úgy kémkedve utánuk.
- A második évadig egyetlen női karakter van a kutyák közt, akinek konvencionális értelemben nőies megjelenése van (már amennyire egy kölyökkutyánál ez lehetséges, de értsük úgy: rózsaszín cuccban járkál, méretre kisebb a fiúknál). A második évadban felbukkan egy újabb női karakter, Everest, aki szibériai husky, nem lakik A Mancs őrjárat többi tagjával. A cikk szerint azt az elképzelést erősítik vele a készítők, hogy a munkahelyi elfogadáshoz egy nőnek nőies megjelenésre van szüksége.
- A polgármester egy színes bőrű nő, akinek etnikai hovatartozásáról nem beszélnek, de nem a legélesebb kés a fiókban, sok-sok galibát okoz, és válságban a férfiak segítségét kéri. Már dédapja is polgármester volt, amivel a sorozat azt az elképzelést erősíti: a pozíció örökletes, nem saját képességei alapján lett az övé.
A cikkben kiemelik, akár véletlenül, akár nem, A Mancs őrjárat egy olyan világot mutat be, amely a milliárdosok számára előnyös. Az erős kormányzat és a kormány által nyújtott szociális szolgáltatások hiánya lehetővé teszi a magánvállalkozásoknak, hogy teret kapjanak, amiből aztán megszedik magukat. Bár soha nem mutatnak pénzbeli tranzakciókat, vélhetően az adófizetők által birtokolnak mindenfajta luxusholmit a kutyák.
A Black Lives Matter időszakában sokan azt is kifogásolták, hogy A Mancs őrjárat – mint ahogy az amerikai kábeltévés piac legtöbb drámasorozata is – a jó zsaru archetípusaival dolgozik, ami torz képet fest a valóságról, így tulajdonképpen áldozatul kellene esnie a cancel culture-nek. Ez nem történt meg, bár a feltevés, hogy törölhetik a műsort, még Donald Trump elnököt is felzaklatta.
Miért imádják a gyerekek?
Számos elemzés fejtegette már az elmúlt tíz évben, hogy mi rejtőzik A Mancs őrjárat páratlan sikere mögött, és elvitathatatlan, hogy a készítők alaptézise (a kutyákat szeretik a gyerekek, az egyszerű, de felnőttes problémák megoldását még inkább) ténylegesen közel jár az igazsághoz.
Dr. Tovah Klein amerikai professzor, akit „gyereksuttogónak” is becéznek szakmai berkekben, és aki számos könyvet írt már gyermekpszichológiából, úgy véli, tényleg az a legvalószínűbb megoldás, hogy a kisgyerekeknek az jelent izgalmat – akár egy mese rövid történetén keresztül is –, hogy bekerülhetnek a felnőttek világába.
Mindig van valami megoldandó probléma a mesében, és a kicsik szeretnek segédkezni abban, hogy megoldják ezeket. A felnőttek megsegítése, az ebben a világban való részvétel izgalmas nekik. A főszereplő egy gyerek, de nagy gyerek, aki a felnőttek világát képviseli, a kutyakölykök pedig a kicsiket. Az a legfontosabb üzenet, hogy bár aprócskák ezek a kutyusok, de nagy dolgokra képesek.
Bár a fülbemászó dallamok is segítették a sorozat népszerűségének űrbe kilövését, akkor kerülünk legközelebb a valósághoz, ha megértjük: tényleg magukat látják a gyerekek a kiskutyákban, akik nagy dolgokat tudnak véghez vinni apró termetük ellenére. Nem a legrosszabb útravaló ez egy gyerekműsortól.
És ebből lesz még tíz év
„Elkezdtünk hosszú évek óta jelenlévő franchise-okat elemezni, például a Star Treket, a Marvel-univerzumot, hogy megnézzük, tudjuk-e bővíteni a sajátunkat valahogy” – erről már a Spin Master elnöke beszélt nemrég, mikor világossá vált, spin-off sorozatot kap A Mancs őrjárat az egyik kutyakarakter, Rubble köré épülve. A Rubble és a brigád idén februárban startolt el azzal a nem titkolt céllal, hogy bővítsék a mancsos univerzumot.
„Amikor ilyen fiatal a közönség, felmerülnek kérdések arról, hogy mennyit bírnak még el ebből. Mire van még szükségük? Hogyan tudjuk kreatív irányba vinni a sorozatot? Lépésről lépésre haladtunk: 11 perces epizódokkal indítottunk, azt vittük fel 22-re, majd lett 44 perces különleges rész, végül mozifilm. Tíz kölyökkutyát bemutattunk az alap hatoson kívül, jól fogadták őket. Szóval ekkor jött a spin-off ötlete.”
A készítők, köztük Chapman elárulták, a sorozatban simán van még 10 jó év. A sztori kiötlője azzal érvel, ugyanolyan örökzöld lesz az alapkoncepció 2033-ban is, mint most.
Miki egér hány éves is? Néhány nagy márka 50-60 éves, például a Paddington. Micimackó is 90 felett van. A Mancs őrjáratra szintúgy hosszú út vár. Örökzöld, és 10 év múlva is aktuális lesz. A gyerekek továbbra is a kiskutyákat választják első számú házi kedvencüknek világszerte. Nem hinném, hogy mindaddig, amíg a forgatókönyvírók friss és motiváló ötletekkel, és zseniális történetekkel állnak elő, ne volna még 10 jó évünk. A húszat biztosan átlépjük, de talán még többet is.
Nem lőttek mellé, mert egyes elemzések azt mutatták ki, hogy a sorozat 32,5-szer nagyobb franchise-képességgel rendelkezik, mint a világ átlagos sorozatai. A készítők nem titkolt célja, hogy új generációkat rántsanak be, hiszen a legelső rajongók, akik 2013-ban csatlakoztak az őrjárat kalandjaihoz, azok közül néhányan szülővé válnak majd, és megmutathatják majd a sorozatot saját csemetéiknek.
Szeretnénk, hogy generációkon átívelő módon, mindenhol jelen legyen. Ez az igazi célunk.
Számos aspektusa van annak, mitől ennyire népszerű a sorozat, kezdve attól, hogy cukik a főszereplők, kitűnő a franchise-értéke, kivételes a globális kereslet iránta, magyarán ilyen egy tökéletes gyereksorozat. Biztosan jó időben is érkezett, de a készítők szakmai kompetenciáját mutatja, hogy A Mancs őrjáratért rajongás tíz év után is töretlen, már két mozifilmet készítettek, spin-off sorozatot is indítottak.
Amennyiben az ön gyereke azok közé tartozik, akik a boltban gondolkodás nélkül pakolják kosarukba a Marshall arcával ellátott tolltartókat, gumilabdákat, jusson majd eszükbe: egy hatalmas marketinggépezet részévé váltak, amely rosszat aligha ragaszt a gyerekekre, de úgy megbabonázza őket, hogy a következő tíz-húsz évben A Mancs őrjárat-szindróma létező diagnózissá is válhat.