Szórakozás

Még Tarantino is nagy rajongója a most 25 éves Xenának

A Xena: A harcos hercegnő itthon kikerülhetetlen darab volt a késői kilencvenes években a kereskedelmi csatornákon. Lucy Lawless sikítása, akrobatamutatványai, maszkulin tulajdonságai 25 év után olyan tévés világba röpítik vissza az embert, ahol még nem akartak nagy megfejtéseket kínálni a forgatókönyvírók, de azért elbújtattak egy-két fontos társadalmi üzenetet. Íme 25 érdekesség a szülinapos sorozatról.

Xena, a feminista ikon

Xena először a kilencvenes években, a Herkules című fantasy sorozat egyik epizódjában tűnt fel, ahol Kevin Sorbo egymaga testesített meg minden sztereotípiát, amit a kor filmes főhőseiről érdemes volt tudni: erős volt, bátor, néha szarkasztikus és minden nő őt akarta. Itt került be a képbe Xena, aki először megkörnyékezte Herkulest, később pedig több epizódra is visszatért. Miután a nézők konkrétan beleszerettek a figurába, a készítők külön sorozatot indítottak Xenával 1995. szeptember negyedikén.Xena nem hasonlított azokra a női karakterekre, akik akkoriban megjelentek a tévésorozatokban: férfias keménységével, bátorságával bárkivel felvette a harcot, ezen tulajdonságai pedig leginkább az alienes Ellen Ripley és terminátoros Sarah Connor mellé emelték fel őt a hollywoodi gyártósoron.

Ellen Ripley negyven éve üzente meg: nem csak a férfiak lehetnek erősek
Az idén negyven éves Alien és a harmincöt éves Terminátor meghatározó filmekké váltak Hollywoodban, ugyanis újfajta nőkaraktert ismertettek meg a nézőkkel: a harcias és kemény amazonok bevették a mozivásznakat, a filmkészítők pedig azóta is szeretik reprodukálni a két filmben látott figurákat. De elegendő-e az, ha egy női főszereplő csak harcias?

Feminista ikon lett belőle, már a nézők is ezt a jelzőt aggatták rá. A karakter megformáló Lucy Lawless ezt akkoriban sérelmezte, mert úgy gondolta, két szóval akarják körülírni a személyét, de ennyi év távlatából már büszke rá.

 Az LMBTQ-közösség példaképe is lett

Aki nézte a sorozatot, biztos emlékszik, hogy Xenának volt egy hűséges társa, egy bizonyos Gabrielle, akivel mindig is nagyon közel álltak egymáshoz. Többször gyanús lehetett a nézőknek, hogy mi a fene lehet köztük, egy epizódban még egy csók is elcsattant, többször pedig majdnem, lásd az alábbi videóban.

A sorozat forgatókönyvírója, R. J. Stewart az Entertainment Weekly-nek beszélt arról, hogy a stúdiók felettébb aggódtak amiatt, miként ábrázolják Xenát és Gabrielle-t a vásznon, mert véletlenül sem akarták azt sugallni, hogy ők egy leszbikus pár.

Mielőtt forgatni kezdtünk volna, készítettünk egy intrót az egésznek, de a stúdió megijedt, hogy Xena és Gabrielle is benne vannak, úgyhogy utóbbit ki kellett vágnunk, nehogy leszbikus sorozatra asszociáljanak majd.

Ilyen nyomás alatt kellett dolgoznia a rendező Rob Tapertnek is (ő amúgy Lawless férje), ugyanis kábeles sorozat révén nem lehetett ellent mondani a finanszírozóknak. Pár éve egy interjúban Lawless megerősítette, hogy valóban leszbikus (vagy biszexuális) volt a két karakter:

Először még én és Renee O’Connor (a Gabrielle-t játszó színésznő) sem tudtuk, hogy ez lesz, de az írók és a producerek tudták, mit csinálnak. Amúgy meg kit érdekel? Melegnek lenni teljesen normális, ez az élet része. Akkor még új koncepció volt ez a tévében.

Ilyen jelenetek is voltak, akkoriban még nagy vihart kavarva a tévénézőknél. Fotó: Collection Cinema /PHOTO12 /AFP

Kevin Sorbót rázta a hideg Xenától

Miután a nézők beleszerettek a Herkulesben feltűnt Xena habitusába, rögtön neki is kezdtek a spin-off elkészítésének. Ez az ügyeletes Herkulesnek, Kevin Sorbónak nem igazán tetszett. Sorbo azt hajtogatta, szerinte hibát követ el a stúdió, hogy egy polcra helyezi őt és Xenát. Erről a Hercules The Legendary Journeys, An Insider’s Guide to the Continuing Adventures című könyvben írt.

Soha nem érettem, hogy Rob Tapert miért tette erősebbé Xenát Herkulesnél. Herkules talán a világ legerősebb embere, egy félisten, mégis orvossá, meg ilyen hülyeségekké képezték át a sorozatban. Ezt roppant furcsának találtam.

Sorbo állítólag annyit panaszkodott a másik sorozatra, hogy a forgatásokon akárhányszor kimondták Xena nevét, a stáb tagjai köptek egyet.

Lawless csak a hatodik választás volt a szerepre

Akárhány hollywoodi film és nagy sikerű sorozat, szinte mindig felbukkannak azok a hírek, hogy XY (miután hatalmas sikerre vitte az alkotást) nem az első választás volt az adott szerepre. Lucy Lawless esetében ugyanez történt, ráadásul ő a hatodik választás lett a főszerepre. Az alkotók először Vanessa Angel színésznőt szerződtették, de a forgatásra nem tudott elrepülni, mert beteg lett. Ezek után meghallgattak négy színésznőt, mindegyik elutasította a szerepet, így Tapert felhívta Lawlesst, hogy övé a szerep. Ők ketten aztán 1998-ban házasodtak össze.

Gabriela Sabatini is hatással volt rá

Lawless egy, a sorozat után következő Emmy-díjátadón egy interjúban arról beszélt, miként alakították ki Xena külső jegyeit. Eredetileg szőke hajat akartak az amazonnak, de a színésznőnek más ötlete volt.

Úgy voltam vele, mi volna akkor, ha Gabriela Sabatinire hasonlítana inkább a karakter? Nagy, sötétbarna hajjal. Szerencsére a producerek belementek, mert ha szőkére kellett volna festenem mindig, ma már egy szál hajam nem lenne.

Gabriela Sabatini az ATP Lipton Teniszbajnokság idején 1995-ben. Fotó: Clive Brunskill /Getty Images

Lawless leesett a lóról, újra meg kellett tanulnia járni

És mindez még csak nem is a forgatáson történt, hanem Jay Leno late night-show-jában. A színésznőt alig egy évadnyi forgatás után meghívták a műsorba, annyira népszerű lett sorozat. Egy lovas jelenetet akartak belefűzni a show-ba, ám az állat ledobta magáról Lawlesst, akinek több helyen eltört a medencéje. Kórházba szállították, de mivel már forgott a második évad, testdublőröket kellett találni a helyére. , Akármennyire furcsán hangzik, még ez is a Xena javára vált: a sztorit felkapta a média, Lawless pedig címlapokra került, így a figyelem középpontjába helyezve a sorozatot is.

A sérülés viszont súlyos volt: a színésznőnek újra meg kellett tanulnia járni, de kis idő múlva már az akciójeleneteket is bevállalta, igaz, futni nem nagyon bírt.

Tényleg nagy siker volt, Csodanővel akarták összehozni

Beau Smith képregényíró évekkel ezelőtt arról beszélt, hogy Xena és a DC Wonder Womanjének kalandjait szerették volna keresztezni egy ponton, képregény formában. Ez a kétezres év legelején történt, már a rajzok és a sztori is ki volt találva az egészhez. Aztán 2001-ben a sorozatot elkaszálták, ami után a DC úgy döntött, nekik is dobniuk kell Xenát, mert nem lenne már akkora érdeklődés a képregényre. Ment minden a kukába, de Lawless később még találkozott Wonder Woman karakterével: egy 2008-as animációs filmben ő adta a hangját a DC egyik legismertebb szereplőjének.

Emmy-díjas zenéje volt a sorozatnak

Az intró szövegére biztosan sokan emlékeznek:

Amikor még a régi istenek éltek, hadvezérek és királyok, az összezavarodott világ egy hősért kiáltott. Ő volt Xena, a hatalmas hercegnő, akit a harcok heve edzett. Erő, szenvedély, veszély. Az ő bátorsága megváltoztatta a világot.

Lawless közben pedig egy sziklaszirten forgatja a kardot, és széles mosollyal fordul a kamera felé. Joseph LoDuca készítette a főcímdalt és a sorozat egyéb zenéit is. Az intró a Kaval sviri című dallal nyit, melyet a bolgár állami tévé női énekkara adott elő. Az amerikai kritikusok odavoltak a sorozat zenéiért, LoDuca hét Emmy-jelölést kapott az évadok során, ebből egyszer meg is kapta a díjat: 2000-ben, egy évvel a sorozat megbukása előtt.

Hiányoltad Poseidont a sorozatból, pedig ott volt az intróban?

Adunk egy jó kis választ erre a 25 éve megoldatlan rejtélyre: Poseidon, a tenger istene csak az intróban szerepel, ugyanis akkoriban a televíziós CGI-effektek még gyerekcipőben és rengeteg anyagi költséggel jártak. Emiatt a készítők specifikusan csak a kezdő képsorokra alkották meg az istenséget. A nézők azonban látni akarták őt teljes valójában az epizódokban is, ezért a készítők engedtek a nyomásnak, így két későbbi részre berakták a sorozatba.

Ott sem lett jobb a vizuális megvalósítása, de legalább figyeltek a nézői visszajelzésekre.

A harci üvöltések omegája, a „halalala”

Az intróban is előbukkan, de a sorozat egyéb pontjain is szemet szúr, hogy Xena általában egy nagyon jellegzetes harci kiáltással rémiszti meg ellenfeleit, hogy utána halomra végezzen velük. Ekkor elkiáltja magát, hogy „halalala”, majd kezdődik a harc. Ez Lawless férjének az ötlete volt, Tapert úgy vélte, kell valamilyen ismertetőjel a karakternek.

Az inspirációt egy arab hölgytől vettem, aki tradicionális éneket adott elő egy temetésen. Ezt akartam Xenának is, de képtelen voltam megcsinálni. Addig-addig csűrtem, csavartam, míg végül meglett a saját verzióm, így született ez a Xena-kiáltás

– mondta Lawless.

Igazi nagyágyúk is dolgoztak a sorozaton

Producerként Sam Raimi is beszállt a Xenába, aki többek között horrorfilmjeivel vált ismertté (a Gonosz halott 1981-ben például), de ő vitte vászonra először a 2000-es években Pókember történetét még Tobey Maguire-rel a főszerepben. Raimi az öccsét, Ted Raimit is berakta a sorozatba, utóbbi a vicces karakternek szánt Joxert alakította, aki rendszerint lábatlankodott a főszereplők körül (nem is nagyon bírták a nézők, szerinte azért, mert nőközpontú volt a műsor, ő meg „csak egy hülye kanként ugrált két erős nő között”). Raimira nagy hatással voltak a Xena előtt a hongkongi akciófilmek, ez is érződik is a sorozaton, sok elemet átemelt az 1987-es Szellemharcosok című filmből – főként az akciójelenetekben.

2016-ban Raimi hathatós közreműködésével kitalálták, hogy újraforgatják a sorozatot, amihez Tapert is visszatér kreatív producerként, már rendezőt is találtak a feladatokra. Ám utóbbi otthagyta a munkálatokat egy évvel később, ami miatt lefújták az egész koncepciót.

Quentin Tarantino is rajongott érte

Még 2004-ben készült egy dokumentumfilm a női kaszkadőrökről Double Dare címen, aminek a DVD-kommentárjai között Tarantino is megszólalt. Szóba kerültek a Xena mutatványai, amelyek kimagaslónak számítottak az akkori tévés közegben:

A Xena az a műsor volt, amilyennek a Wonder Womant mindig is látni akartam. A Charlie angyalainak is ilyennek kellett volna lenni. Ennek a sorozatnak semmiért nem kell bocsánatot kérnie: klassz műsor, jók a karakterek, Lucy Lawless fantasztikus. Van benne humor, jók a szkriptek, a történetmesélés magával ragad. Szerintem csodálatos, ahogy elmesélték Xena történetét.

Van kapcsolat a Xena és a Kill Bill között

Zoë Bellnek hívják, aki kaszkadőrként dolgozott mindkét alkotásban. Míg előbbinél Lawless dublőre volt, addig Tarantino gigantikus hosszúságú mozijában Uma Thurmant helyettesítette. Bellről Tarantino azt mondta egyszer, hogy egy fél Xenát kitesz a kaszkadőr, később a rendező számos filmjében felbukkant dublőrfeladatokkal, legutóbb a Volt egyszer egy… Hollywoodban láthattuk, a Halálbiztosban pedig színészként is szerepelt.

Zoë Bell és Quentin Tarantino 2007-ben, a Halálbiztos premierjén. Fotó: Mark Sullivan /WireImage /Getty Images

Ahol még a ló dublőrének is dublőre van

A sorozatban több lovat is szerepeltettek: ott volt először is Xenáé, akit Argónak hívtak (a való életben Tillynek). A legtöbb közeli felvételen ő szerepelt együtt Lawless-szel. Azonban Argónak is volt dublőre, méghozzá Mac, akit a távoli kameraállásokkal készült felvételeken alkalmaztak. Sőt, mindkettőnek volt még egy dublőre, őt Barbie-nak hívták, és a trükkök bemutatásáért volt felelős: neki adták az olyan bonyolultabb mutatványokat, mint a rúgások.

Női rendezők is voltak, csak nem elegendő mennyiségben

Hat évad 134 részéből mindössze ötöt rendeztek nők (ebből kettőt a Gabrielle-t alakító Renee O’Connor), amit azóta is kihagyott ziccerként emlegetnek a szakmában, és a producerek is bánják. Egyikük, Eric Gruendemann egy interjúban elmondta, ők próbálkoztak, de a képzettség hiányát nem tudták áthidalni: a női rendezőknek akkoriban kevés tapasztalatuk volt vizuális effektek és akciójelenetek megtervezésében, ez a két elem pedig sikerre vitte a sorozatot.

Mint mondta:

Sajnáljuk ezt nagyon, de nem érezzük bűnösnek magunkat, hiszen mindent megtettünk, amit csak lehetett.

Néha átmentek Csupasz pisztolyba

Megvan, amikor a Csupasz pisztoly-filmek végén a stáblista alatt jó nagy marhaságokat olvas fel a narrátor? A Xena esetében hasonlóval kezdtek játszani a készítők. Íme néhány példa:

  • Sok-sok fonott szék adta életét a forgatás sikerességéért.
  • Xena a legutolsó epizód felvételénél súlyos sérüléseket szerzett, emléke örök.
  • Az epizód forgatása alatt egyetlen polinéz-stílusú bambuszból szőtt lószobornak sem esett baja.

Az éles dobókorong, ami nem jár vérrel

A sorozat fanatikusai tudják, hogy Xenának egyetlen fegyvere volt, egy dobókorong, ami a bumeráng elvén alapszik, azaz eldobás után visszajön, csak közben leteríti az ellenfeleket is. Érdekessége, hogy a tévécsatornák 12-es korhatár-besorolásához igazodva sajátosan működik: mindent elvág, átszakít, de ha Xena emberekhez vágta, csak leütötte őket, vérző sebeket nem ejtett.

Tapert elmondta, hogy került a fegyver a főhőse kezébe:

Volt egy könyvem ősi fegyverekről, ott láttam meg ezt a furcsa darabot, amit Chakramnak neveztek. Mondtam, adjuk oda Xenának, mert ha eldobja, visszatér, így nem tudja majd más használni. Az egyik íróm utálta, javasolta, hogy vágjuk kör alakúra. Mikor végeztünk, azt mondtam, ez a legmenőbb dolog, amit valaha is láttam. Ez lett Xena védjegye.

Vallási problematikák

A sorozat igyekezett a görög mitológiát megfelelően megragadni, azonban akadtak olyan istenségek is, akiket nem sikerült jól ábrázolni. Krisna esetében olyannyira mellélőttek, hogy az epizód elejére és végére ki is írtak egy nyilatkozatot szándékaik tisztázására.

A kritikusok felismerték a jó szándékot, de a sorozat hinduizmust tisztelő rajongói nem voltak ennyire elfogadóak. Azért sem, mert Krisnát segítségül hívta az epizódban Xena, hogy mentse meg Gabrielle-t, a hinduk ezt pedig úgy értelmezték, istenük áldását adja a – feltételezett – homoszexuális kapcsolatra.

A legendás Xena-cucc azóta múzeumba került

Lawless még 2006-ban eladományozta forgatási kellékeit a Smithosian Museumnak. A honlapjukon lehet is látni néhány fotót a kosztümről, de azóta sem állították ki sehová. A ruhát eleinte gyűlölte a színésznő:

Eleinte pánikrohamaim voltak benne, annyira szűk és merev volt mindenhol. Később a második bőrömmé vált. Túl kellett lépnem néhány zavaró tényezőn, onnantól kezdve kényelmes volt. Az első hetekben rettenetesen zavart a rövidsége, korábban sohasem viseltem ilyesmit.

25 évvel ezelőtt még a neten is nyomot hagyott

1995 környékén az internet még gyerekcipőben járt, nem volt olyan szintű lefedettség az országokban, mint most. Ha túltesszük magunkat ezen a nem túl meglepő információn, emelhetjük is a kalapunkat a Xena rajongói előtt, ők ugyanis a kilencvenes évek közepén már netes rajongói csoportokat hoztak létre, hogy beszélgethessenek a sorozatról. Ez volt a Xena Online Community nevű fórum, ami egészen sokáig élt, az utolsó poszt 2015-ben született.

+ 5 apró tény, ami miatt máris újra akarod nézni a sorozatot

  1. Lawless már nagyon bánja, hogy a sorozat csúcspontján nem csináltak mozifilmet a történetből.
  2. Az Eris nevű bolygót 2005-ben fedezték fel, a Xena becenevet adták neki. Hivatalosan nem tudták bejegyezni, ezért a Dysnomia lett egy görög istennő után.
  3.  Renée O’Connort úgy választották ki Gabrielle szerepére, hogy Rob Tapert szövegkönyvét egy széken állva olvasta fel, amiről jó nagyot esett. Tapert ezt megjegyezte, később erre emlékezve hívta vissza a szerepre a színésznőt.
  4. Az első két évadot 4:3-as képaránnyal vették fel, a harmadik szezon harmadik epizódjától 16:9-re tértek át.
  5. A sorozatnak van egy musical epizódja, melyben énekelve mondják a szöveget. 1998-ban ez újdonságnak számított, később számos más sorozat is meg merte ezt lépni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik