Mi a baj a profittal? Miért van, ha van és miért nincs, ha nincs? Ettől leszünk elégedettek? És mitől leszünk elégedetlenek, frusztráltak, rosszkedvűek…ha nem elég eredményes a vállalatunk? Az, amelyikben dolgozunk, vagy amelyiket vezetjük. Csak első látásra tűnhet úgy, hogy ezek az írások kizárólag multinacionális vagy magyar cégvezetőknek szólnak. Önnek is szól, akitől a főnöke elvár valamit, mert jó, ha tudja, miért, hogyan…
Nemrég a Financial Times hétvégi mellékletében indított sorozatot, ezzel diskurzust arról, vajon hosszú távon valóban GDP-ben kell-e mérni egy ország eredményességét. Most tovább visszük a gondolatot: egy cég sikerességének biztosan a profit a legjobb mérőszáma? Lehet más? Ha nem a profit, akkor mi? Miért indította a Dow Jones azt az indexet, amelyben a vállalatok pénzügyi teljesítménye, hosszú távú fenntarthatósága mellett azt is vizsgálják, milyen társadalmi felelősséget vállal az adott cég? És miért dicsőség erre az indexre felkerülni?
Fotó: Kummer János / fn.hu
Kérdések sorakoznak, ráadásul elvont fogalom mellett, amiből néha düh, elégedetlenség esetleg irigység, megoldható, vagy megoldhatatlannak látszó feladat marad – konkrétan.
A sorozatban eddig megjelent cikkeket – Alexander Brody, Bojár Gábor, Kürti Sándor, Küllői Péter, és Erdős Gabriella (PWC) írásait – a szerzők nevére kattintva olvashatja.
Sorozatunkban a válaszokat jelenlegi és egykori nemzetközi és hazai cégvezetőktől és tulajdonosoktól várjuk, akik gondolkodnak és gondolkodtatnak profitról, sikerről és ezek összefüggéseiről. Arra kértük őket, írják meg, mit gondoltak és gondolnak ma a profitról, cégeik eredményességének mérőszámairól és milyen példát követnek, vagy követnének? Mit tartanak értéknek, olykor mi zavarja őket, de a lényeg mégis az: szerintük mitől sikeres egy cég, esetleg ők maguk?
Ötleteket, válaszokat és kérdéseken túli gondolatokat első körben tőlük kértünk:
Thomas E. Beyer a Bosch csoport magyarországi vezetője,
Bojár Gábor a Graphisoft alapító elnöke az AIT alapítója,
Bogsch Erik a Richter Gedeon Nyrt vezérigazgatója,
Alexander Brody a Young & Rubicam International egykori első számú vezetője, a reklám világszövetség egykori elnöke, Felcsuti Péter a Raiffeinsen Bank egykori vezérigazgatója,
Heim Péter az Atticus Investments vezérigazgatója, a Századvég Gazdaságkutató Zrt alapítója,
Heal Edina a Google Magyarország vezérigazgatója,
Jaksity György a Concorde Csoport egyik alapítója, az igazgatóság elnöke,
Jelasity Radovan az ERSTE Bank vezérigazgatója,
Karsai Béla a Karsai Holding Zrt. elnöke,
Küllői Péter A Creditanstalt Értékpapír Rt egykori vezetője, volt londoni befektetési bankár, a Bátor Tábor kuratóriumának elnöke,
Kürti Sándor a Kürt Zrt. elnöke,
Lakatos Péter a Videoton Holding Zrt vezérigazgatója, részben tulajdonosa,
Cristopher Mattheisem a Magyar Telekom vezérigazgatója, Oszkó Péter volt pénzügyminiszter,
Sugár András a Westel egykori vezérigazgatója,
Szabó Eszter a General Electric regionális corporate kommunikációs és Public Affairs igazgatója,
Szabó György a Sanoma Media Zrt vezérigazgatója.