– Akadnak gondjaim a jogértelmezéssel: a Legfelső Bíróság határozata szerint a parkolási kinnlevőségeket immár az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) hajtja be. Ez az önkormányzati vagy a magántulajdonú parkolási társulásokra vonatkozik?
– Mindkettőre. A Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulására is, amely hét kerületet tömörít, s e kerületek parkolóhelyeinek üzemeltetését a Centrum Parkoló Kft.-re bízta. A határozat legfontosabb hozománya, hogy ezentúl nem magánvégrehajtók dolgoznak a kinnlevőségek behajtásán, hanem az adóhatóság, amelynek ténykedése elvben ugyan elrettentőbb, mégsem minden esetben az. Nemrég egy ismerősöm kamatokkal együtt 470 ezer forint befizetéséről szóló csekket kapott, mire megkérdezte tőlem: ez vicc? Mondtam neki, mérlegeljen maga, de amikor kölcsönért folyamodna, és nullás APEH-igazolást kér az adott bank, s végül ezért a fizetési engedetlenségért nem ítéli meg a kívánt összeget, biztosan nem találja majd viccesnek az esetet.
– Gondolja, hogy ha az APEH nevét a homlokukra tűzik, javul a fizetési morál?
– Már a legfelső bírósági határozat kapcsán kialakult hírverésre is javult. Mondjuk, van honnan fejlődnie. Hadd említsek két esetet. Győrben, ahol nemrég vezették be a fizetős parkolást – hogy, hogy nem -, hirtelen megugrott a mozgáskorlátozottak száma. Budapesten a fizetős parkolók 10-20 százalékát mozgássérült matricás autók használják. A VI. kerületben, ahol a túlkapások visszafogását térfigyelő kamerák is segítik, pár hónap alatt 14 jogosulatlan gépkocsivezetőt füleltek le, akiket majd okirat-hamisítással is vádol a bíróság.
– Ha már az ijesztgetésnél tartunk: ilyentájt, év vége felé szokták sokkolni az autós társadalmat 400-500 forintos óránkénti tarifákkal. Most is készülnek hasonló meglepetéssel?
– Nem, az emelés valószínűleg elmarad. Jövőre választási év lesz, úgyhogy ez nyilván nem szorul magyarázatra. Azonban hadd mondjam el, hogy szerintem 50 százalékos tarifakorrekcióra lenne szükség, ami remélem 2007-re meg is valósul.
– Ha nem törekszik népszerűségre az autósok körében, jó úton halad. Körükben az sem aratott hangos sikert, hogy a városvezetés 2006-ban, másfél évre lezárná a Szabadság hidat felújítások, illetve a 4-es metró építési munkái miatt. Ön mérsékelt vagy teljes káoszt jósol a fővárosban?
35 éves, nős, egy gyermek édesapja Végzettsége: közgazdász (BKÁE)
Kedvencek
Könyv: Merle: Védett férfiak
Film: Keresztapa trilógia
Zene: Caramel
– Vajon a 2010-re elkészülő 4-es metró megtizedeli az autókat a városban?
– Erre ne is számítson. Se az idő, se a benzinár nem tántorítja el az autósokat, csak a tiltás. Például egy olyan, ami Bécsben a Mariahilfer Strassén történt, ahol kiszélesítették a járdát, 2×3 sáv helyet 2×1 sáv maradt. Ez ugyan eleinte okozott dugókat, de az autósok megtanulták, hogy nem érdemes arrafelé kocsival menni. Egy ilyen szankcióhoz nálunk sok mélygarázs kellene, amit itthon folyamatosan megtorpedóznak a zöldek és az érintett környéken lakók.
– A kisebbség Párizs környékén, sőt lassan Franciaország-szerte is meglehetősen dühös. Az ottani zavargások egyik fő eleme az autóégetés. Hogyan értékeli az állam fellépését velük szemben?
– A zavargóknak az állammal van gondjuk, mégis a magántulajdont rongálják, pedig nem az állampolgárokra dühösek. Ezért gondolom azt, hogy az államnak sokkal keményebben kellene fellépnie a zavargókkal
szemben.
– Nincs viszont állami beavatkozás Talmácsi Gábor sikere mögött, aki most a Hondához igazol.
– Nem is baj, és látja: ennek ellenére jó úton halad a vb-győzelem felé, aminek az átigazolás is fontos része. Nagy lehetőséget látok Talmácsiban; ő tudása, tehetsége és nem állami vagy mamut cégek révén igyekszik a csúcsra.