A 24.hu információi szerint vélt védjegybitorlásra hivatkozva azonnali (ideiglenes) bírói intézkedést kezdeményeztek a Fővárosi Törvényszéken a holnap, azaz pénteken induló, Andy Vajnával és Mészáros Lőrinccel is összefüggésbe hozható Retro Rádió (korábbi nevén POP FM) tulajdonosával, a Hold Reklám Kft.-vel szemben.
Mint azt a 24.hu korábban a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) adatbázisában észrevette, a budapesti piacvezető rádiót, a Sláger FM-et tulajdonló, valamint a Sláger TV-t is működtető Tematic Media Group még 2016-ban bejegyeztette a Retro FM ábrás védjegyet, sőt mint azóta megtudtuk az SZTNH adatai alapján, övék a Retro TV elnevezés is. A jogvita a cégek között mégsem a Tematic felől indult, hanem a budapesti ingyenes FM 99,5 MHz-en, mostanáig Retro Rádió néven sugárzó Retro Rádió Kft. anyavállalatától, a Tranzisztor Kft. irányából. Az SZTNH adatbázisa szerint ugyanis a Tranzisztor Kft. 2017 decemberében törlési kérelmet nyújtott be a Tematic 2016 augusztusában lajstromozott Retro FM védjegyeivel szemben. Erre a lépésre reagált aztán a Tematic.
Már korábban megkerestük ennek kapcsán Radu Morart, a Tematic Media Group tulajdonosát, aki nem kívánt nyilatkozni, és nem árulta el, terveznek-e fellépni a névütközés kapcsán. Mostanra azonban információink szerint ezt már meg is tették a bíróságon, sőt információink szerint éppen egy hete bejelentést is tettek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa felé is, hogy a testület mérlegelje a Hold Reklám Kft.-nek adott hozzájárulást, ami alapján a vele eredetileg még POP FM néven szerződő cég végül Retro néven kezdené meg a sugárzást.
Információink szerint a Tematic azt kéri a bíróságtól, hogy az országos frekvenciapályázaton május 22-én győztesnek nyilvánított Hold Reklám Kft. mindaddig ne használhassa a Retro Rádió nevet, ameddig jogerősen le nem zárul a védjegyvita. A Tematic a beadványában érthetetlennek tartja, hogy miért olyan nevet választott az új országos rádió, ami más korábbi védjeggyel ütközhet. A Tematic cégé ugyanis évek óta a Retro FM szó és ábrás védjegy, és ezzel összetéveszthető lehet az országos frekvencián induló új rádió. A keresetlevél szerint egyébként a Hold Reklám Kft. már akkor védjegybitorlást követhetett el, amikor POP FM helyett végül Retro Rádió néven szerződött az NMHH Médiatanácsával.
Ma újra megkerestük a Tematic Media Groupot, de továbbra sem kívántak nyilatkozni, igaz, nem is cáfolták az információt, de nem is erősítették meg. A budapesti Retro Rádióból végül egyébként péntekre Magyar FM lesz, míg a nyíregyházi Retróból Best FM, ők tehát úgy döntöttek, felhagynak a névhasználattal, bár valószínűleg nem a jogvita miatt, hanem hogy az új országos rádiónak kedvezzenek vele.
További érdekesség, hogy a nyíregyházi rádiót működtető Center Rádió Kft. hatósági szerződése szerint egyébként nekik Retro FM néven kellett volna sugároznia mostanáig, de ezt éveken át nem tette meg, az NMHH Médiatanácsa pedig tudomásunk szerint nem élt szankcióval, ahogy azt korábban más rádiókkal szemben ezt sokszor megtette, ha eltérő névvel sugárzott a vállaláshoz képest. Kerestük a Médiatanácsot is az NMHH kommunikációs osztályán keresztül, hogy megkérdezzük, miért nem zavarta őket, hogy Nyíregyházán nem a szerződés szerinti néven sugárzott a médiaszolgáltató, de erre egyelőre nem érkezett válasz.
Az NMHH-t megkérdeztük arról is, hogy miért járultak hozzá a Retro Rádió név használatához a Retro FM-mel való összetéveszthetőség és a Tematic figyelmeztető levele ellenére, illetve nem látják-e aggályosnak, hogy a Magyar FM a Magyar Zene FM és a Magyar Rádió nevekhez is hasonlít, ráadásul túl általános a név, de azt írták, nem láttak problémát a névváltás engedélyezésekor:
A szóban forgó médiaszolgáltatások engedélyezett állandó megnevezései alkalmasak a médiaszolgáltatások megkülönböztetésére és összhangban állnak az adott rádió műsortervi vállalásaival, arculatával
– áll az NMHH levelében.
Kerestük a Hold Reklám Kft.-t is, hogy érdeklődjünk, az ellenük indult bírósági per ellenére is elindítják-e pénteken a rádiójukat Retro néven. Válasz egyelőre nem érkezett, de az Andy Vajna Rádió 1 hálózatának sajtókommunikációjával is foglalkozó munkatárs épp kérdésünkkel szinte egyszerre adott ki egy sajtóközleményt a holnapi indulásról, így valószínűleg kitartanak a név mellett.
Az új országos, sztereó minőségű rádiót a lakosság 69,3 százaléka érheti majd majd el. A lefedettségi térképét itt tettük közzé, ahol induló műsorairól is írtunk.
Azt, hogy tavaly hogy teljesített a cég, sajnos nem tudni, ugyanis a vállalkozás a 2017-es pénzügyi beszámolóját a 2018. május 31-i törvényi határidő ellenére még mindig nem tette közzé.
Kiemelt kép: Thinkstock