Média

Törlik a kedvenc csatornáját és felmondaná a hűségidőt? Gyorsan felejtse el!

televizio(960x640)(3).jpg (televízió, tévézés, )
televizio(960x640)(3).jpg (televízió, tévézés, )
Azt is felejtse el, hogy magának válogathatja össze a csatornákat. Megmutatjuk, miért.

Az elmúlt időszakban több olyan változás is volt a magyarországi televíziós piacon, ami miatt tömegével érkeznek hozzánk különböző felületeken olvasóinktól kérdések annak kapcsán, hogy miért nem mondhatják le például az RTL Klubot vagy a TV2-t, melyek után idén nyár óta több száz forintnyi műsordíjat kell fizetni, és ez számtalan műsorterjesztő cégnél (kábelszolgáltató, műholdas szolgáltató) drágulást okozott. Épp tegnap írtuk meg például, hogy az Invitel, a UPC Magyarország, a UPC Direct, az itv/Net-tv csoport és a Digi után a Magyar Telekom is emeli árait 2017 januárjától a két műsorszolgáltató által bevezetett műsordíj miatt. Emellett az elmúlt napokban a Telekomnak a National Geographic Channellel és FOX TV-vel kapcsolatos (végül happy enddel végződő) ügye is felvetetett különböző kérdéseket, ahogyan az is, amikor például korábban az állami tulajdonú műsorszóró, az Antenna Hungária az Euronews európai hírcsatornától fosztotta meg a nézőket, hogy Andy Vajna új tévécsatornáinak és a jogszabályilag kötelezően továbbítandó új közmédia csatornáknak helyet csináljon a rendszerében.

Olvasóink vissza-visszatérő kérdése, hogy miért nem válogathatják össze maguknak az őket érdeklő tévécsatornákat, miért kell olyan csatornákat nézniük és fizetniük, amiket nem néznek. Egy másik visszatérő kérdés pedig az, hogy ha a szolgáltató úgy dönt, hogy megváltoztatja a csatornakínálatot, mint ahogyan tette volna például a Telekom, erre hivatkozva a fogyasztók felmondhatják-e az érvényes hűségidő-szerződésüket, hogy egy másik szolgáltatóhoz szerződhessenek át.

Nem fognak örülni a válaszainknak

A hűségidő ellenére a fogyasztók ugyan felmondhatják a szerződésüket, de ez sokba fog nekik kerülni. A szerződésbontásból fakadó kötbért ugyanis ez esetben ki kell fizetniük a szolgáltatónak, pont ugyanúgy, mintha nem történne a csatornalista változása. A csatornakínálat megváltoztatásának jogát ugyanis a telekommunikációs szolgáltatók Általánosi Szerződés Feltételei (ÁSZF) biztosítják a hűségidő ideje alatt is.

Tehát önmagában egy csatornacsere még nem teremt alapot a hűségidő alóli menekülésre, a szolgáltató jogszerűen variálhatja a listát. Ennek egyébként sokszor az is az oka, hogy a tévécsatornák tulajdonosai több pénzt próbálnak kérni a műsoraikért, és ha a kábelszolgáltató ebbe nem megy bele, akkor nem járulnak hozzá a műsoraik továbbításához. Egy másik ilyen ok az lehet, amikor egy új csatornának mindenképpen benne kell lennie a kínálatban, de a szűkös kapacitás miatt ezt csak egy meglévő csatorna törlésével lehet megvalósítani. Nem ritkán az is előfordul, hogy az adott csatorna egyszerűen megszűnik. Ez történt annak idején például a Budapest TV-vel és a Szív TV-vel is.

Csak mennyiségi vállalást tesznek a szolgáltatók

A távközlési szolgáltatóknak csak arra van kötelezettsége, hogy a szerződésben vállalt módon meghatározott számú tévécsatornát juttassanak el a nézőkhöz. Ha a csatornaszám az ügyfél kárára csökken, akkor arányosan kevesebb havidíjat kell fizetni, de még ebben az esetben sem lehet erre hivatkozva felmondani a szerződést. Aki mégis megteszi, fizetheti vissza a szolgáltatónak a hűségidő vállalásáért cserébe nyújtott kedvezményt. Szélsőséges esetben ez akár azt is jelentheti, hogy ha egy szolgáltató úgy dönt, hogy a Sky News, a CNN vagy a National Geographic Channel helyett egy új-zélandi vagy észak-koreai, csak jóval kisebb közönséget érdeklődő tévét tesz be a kínálatába, a fogyasztó akkor sem sokat tehet ez ellen. Vannak persze kivételek: a közmédia csatornáit például azért nem szabad kihagyni, mert ezek továbbítását a médiatörvény írja elő, mely még azt is leszögezi, hogy a távirányító legelső helyeire kell ezeket felprogramozni.

Ez ügyben azt tudjuk tehát csak tanácsolni, hogy aki csatornavariálgatásoktól tart, lehetőleg ne kösse magát hűségidő vállalásával egy adott szolgáltatóhoz. Hűségidő vállalása nélkül persze többet kell majd fizetni, mert a szolgáltató nem adja meg azokat a kedvezményeket, mint a lojalitást szerződésben vállaló ügyfeleknek.

Magának válogatna csatornákat? Ez sem fog összejönni

Azoknak sincsenek jó híreink, akik maguknak állítanák össze a nézni kívánt tévécsatornákat. A csatornakínálat összeállítására nem csak azért nincsen lehetőség, mert a terjesztők (például a kábelszolgáltatók) e téren egyelőre nem bizonyulnak innovatívnak, hanem mert a csatornakínálatba bekerülő médiaszolgáltatók szerződéses feltételei ezt nem teszik lehetővé a számukra, kivéve néhány olyan prémium díjazású szolgáltatót mint az HBO, melyek már most is önálló csomagban szerepelnek, viszont sokba is kerülnek. De maguk a médiaszolgáltatók, például az RTL és a TV2 sem tudná azt mondani egyik napról a másikra, hogy ezentúl lehetővé teszi, hogy külön is értékesítsék őket. Ennek ugyanis szerzői jogi akadálya lenne. A médiaszolgáltatók által megvásárolt filmjogokat ugyanis jelenleg csomagban terjesztett televíziókra veszik meg. Ha pedig ez nem így lenne, azonnal drágulnának az előfizetések.

Ha többe kerülne, akkor meg minek?

Az egyedileg rendelt tévécsatornák lehetősége egyébként azért nem bizonyul egyelőre túlságosan népszerűnek világszerte, mert gazdaságilag sem éri meg. Vagyis ha mindenki egyénileg állíthatná össze a csatornalistáját, jóval több lenne a teljes fizetendő havi díj, mint jelenleg. Gyorsan utána lehet számolni, mennyit kellene fizetni havonta, ha ugyan csak néhány tévét választana magának, de azok külön-külön is annyiba kerülnének, mint most jelenleg az HBO, illetve egy 100 csatornás előfizetés.

A végére hagytuk, de legalább ilyen fontos, hogy komoly technikai akadályok is vannak: az ország egy részében (körülbelül harmadában) ugyanis még most is csak analóg televíziós kábelszolgáltatás van, ott pedig nincs lehetőség a csatornákat egyedileg szabályozni.

És van még egy ok, ami miatt egyelőre nem lesznek egyedileg összeállított csatornalisták. A médiaszolgáltatók egyelőre nem merik kipróbálni. Még a végén teljesen átrendeződne a közönségarány, ez pedig a reklámbevételeik csökkenéséhez vezetne. Ha pedig nincs elég reklámbevétel, magasabb havi díjat kellene fizetni, hogy a csatornák működtetése nyereséges maradhasson.

 

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik