Média

Nagyot kockáztat a Telekom FOX-ügyben

Mire tippelnek, a Telekom csatornakínálatából jövőre kikerülő FOX, National Geographic és Natgeo Wild csatornáknak, vagy az újonnan bekerülő tévéadásoknak nagyobb-e a közönségaránya? A választ a Nielsen Közönségmérés adatai alapján adjuk meg.

Ahogyan beszámoltunk róla, valóságos üzenetcunami indult el a Magyar Telekom közösségi felületein (például a Facebook-falán) azután, hogy kiderült, hogy bár a távközlési óriás 110 csatorna fölé növeli Családi Super HD csomagjának tartalmát, az új kínálatba már nem tud bekerülni a FOX Networks Group cég ernyője alá tartozó FOX tévé, a National Geographic Channel és a Natgeo Wild csatorna. Bekerül viszont Andy Vajna kormánybiztos kaszinópápa, rádió- és televíziótulajdonos újsütetű tévécsatornái közül néhány, például az Izaura TV és a Humor+. Emiatt sokan a tévészolgáltatási szerződésük felbontásával is fenyegetik a szolgáltatót, mely egyébként nem az egyedüli cég, amelyik az elmúlt időszakban a TV2 csatornáit felvette a kínálatába, hiszen például a UPC és az állami kézre került Antenna Hungária is helyet csinált már a kormánybiztos és a közmédia új tévécsatornáinak, ami miatt például az Euronews európai hírcsatornától kellett búcsút vennie azoknak, akik inkább külföldi forrásból szeretnek tájékozódni a világ dolgairól. Ezt Kert Attila, az Euronews magyarországi vezetője azzal magyarázta akkortájt a 24.hu-nak, hogy folytatódik az állami csatornák kikerülhetetlenné tétele.

A FOX mindenesetre a telekomos változásokról múlt hét pénteken drámai elemeket sem nélkülöző közleményben számolt be, sőt hogy a hír minél többekhez eljusson, a Facebookon ezt még fizetett hirdetésben is közzétette. A sajnálkozásban azt írták, hogy jövőre nagyon erős műsorkínálattal készültek, például a Walking Deaddel, illetve a Natgeo csatorna profitjának 27 százalékát fontos társadalmi célú ügyekre fordították. A Telekom válaszképpen viszont vasárnap este azt közölte a 24.hu-val, hogy azért nem szerepeltetheti a FOX Networks Grouphoz tartozó csatornákat a jövő évi kínálatában és volt kénytelen pótolni azokat más csatornákkal, mert a kétoldalú tárgyalásokon – amit minden műsorszolgáltatóval megejtenek évente – a jövő évi feltételekről nem tudtak megállapodni a FOX képviselőjével. (Akik ismerik a televíziós iparág működését, tudják, hogy egy ilyen tárgyaláson szoktak egyezséget kötni arról, mennyit fizet a műsorterjesztő cég a műsorszolgáltatónak, hogy felvehesse kínálatába az adott tévét. Bár erről a felek nem beszélnek, így hangsúlyozzuk, hogy ez csak feltételezés, de elképzelhető, hogy árazási kérdésben nem tudtak megegyezni.)

A Telekom azt is közölte, hogy igyekezett új, hasonló profilú csatornákkal pótolni a kieső tévéket, így az ismeretterjesztés területén a History csatorna, valamint a Travel bekerült a családi csomagba, de tovább erősödött például a Discovery Science, a DTX, Viasat History, Viasat Explorer elérhetősége is. Továbbá leszögezték, hogy a FOX-csatornák eltűnéséhez semmi köze ahhoz, hogy megjelennek az új, a TV2 Média Csoporthoz tartozó csatornák a kínálatban, hiszen sokan érdeklődtek ezek iránt, mert például a Spíler TV különleges sportjogokat vásárolt.

Ég és föld közötti a távolság az új és a régi csatornák közönségaránya között

Az alapján viszont, hogy mekkora nézettsége van jelenleg a FOX-csatornáknak, és mekkora share-t tudnak felmutatni a pótlásként felajánlott tévék, lehet, hogy a Telekom mégis jobban tette volna, ha foggal-körömmel ragaszkodik a FOX-csatornákhoz. A TV2 kereskedelmi osztályának honlapjáról ugyanis lekértük a Nielsen Közönségmérés múlt heti (44. heti)  műszeres nézettségi adatait, és úgy találtuk, hogy a kínálatba újonnan bekerülő adók közönségaránya nagyságrendekkel alacsonyabb, mint a kieső FOX-adóké. Persze hozzátartozik az is, hogy a nézettség nem egy állandó dolog, ráadásul nagyban befolyásolja, hogy az adott csatornának mekkora az úgynevezett technikai penetrációja, vagyis hány háztartásban fogható egyáltalán. Márpedig az újonnan bekerülő csatornák technikai penetrációja a Telekom lépésével jelentősen növekedni fog, hiszen az ország egyik legnagyobb kábelszolgáltatójáról van szó.

Na de gyorsan akkor a számok. A 18-59-es korosztályban

  • a National Geograpic Channel az egész napos nézettséget tekintve a 17. helyen végzett 1,2 százalékos közönségaránnyal;
  • Natgeo Wild a 30. helyen volt, 0,7 százalékkal;
  • a FOX a 41. helyen szerepelt a maga 0,5 százalékos piaci részesedésével.

Ha csak a főműsoridőt (18:00-22:59-ig) vizsgáljuk, akkor a National Geographic Channel a 23. helyen volt, és 0,8 százalékot tudott felmutatni, a FOX a 41. helyen végzett, 0,4 shr%-kal. 43. helyen végzett és 0,3 százalékos közönségaránya volt a Natgeo Wildnak.

A most bekerülő TV2-csatornák egy kivételével nincsenek a TOP50-ben sem

Ezzel szemben az újonnan a Telekomhoz bekerülő TV2 csatornák közül a Humor+ be sem tudott kerülni a TV2 honlapján lévő piaci körképben a TOP50 legnézettebb tévé közé. A Spíler TV, a Chili TV ugyancsak nem került be a TOP50 csatorna közé, ezért egyelőre a nézettségi adatát nem szerepeltetik, illetve amit láttunk a napi nézettségeknél, az legfeljebb 0,1 százalék körüli érték volt. A FEM3 éppen hogy be tudott kerülni a TOP50-be, de csak a főműsoridős adatok alapján. 0,2 százalékos share-t tudott felmutatni az adó. Egész napos nézettségük alapján viszont nincsenek a legnézettebb adók között.

A Zenebutik, az Izaura és a Kiwi TV sem tud egyelőre számottevő közönségtábort felmutatni. De a Telekom által alternatívaként ajánlott History, Travel, a Discovery Science, DTX, Viasat History, Viasat Explorer csatornákat sem találtuk meg a TOP50 legnézettebb tévéadók között.

Szintén bekerül a Telekomhoz a Viacom médiacég ernyője alá tartozó RTL Spike csatorna is, de hogy mekkora nézettsége lesz, azt azért nem lehet tudni, mert a csatorna idén decemberben kezdi meg a műsorát.

 Mi lesz a lojális Natgeo-nézőkkel?

Izgalmas kérdés lesz, hogy a hoppon maradó nézők végül melyik csatornánál kötnek ki, és az hogyan rendezi át a közönségarányokat. Illetve kérdés, hogy hajlandók lesznek-e átszokni az alternatívaként kínált tévéadókra, vagy esetleg a fenyegetésüket beváltva, szolgáltatót is váltanak. Ez utóbbit azonban csak azok tudják megtenni, akik nem láncolták magukat meggondolatlanul hűségidő (határozott idejű szerződési feltétel) vállalásával az adott szolgáltatóhoz, vagy a hűségidejük már lejárt. Máskülönben csak kötbér megfizetésével tudnak szabadulni a cégtől. Emellett az is elképzelhető, hogy a 110 csatornás kínálat mégis sokakat maradásra késztet majd, hiszen bőven vannak a listában vonzó csatornák. Ráadásul egyes földrajzi területeken csak a Telekom érhető el kábelen, nincs tehát alternatíva, leszámítva a földfelszíni vagy műholdas televíziózást, illetve a szabadidő nem tévével történő eltöltését. Ez utóbbi terén amúgy is bőven van miből leadnia a magyar lakosságnak, mely rekordernek számít a tévézésre fordított idő tekintetében. A legutóbbi Nielsen-adatok szerint napi átlagban 4 óra 16 percet tölt tévézéssel a magyar lakosság.

Íme a Nielsen Közönségmérés múlt heti, TOP50 legnézettebb csatornával kapcsolatos adatai, melyeket a TV2 Kereskedelmi osztályának honlapjáról töltöttünk le. A kép kattintással felnagyítható.

A TOP50 legnézettebb televíziócsatorna Magyarországon. Forrás: Nielsen Közönségmérés / TV2
A TOP50 legnézettebb televíziócsatorna Magyarországon. Forrás: Nielsen Közönségmérés / TV2

Frissítés (2016.11.09.): a fenti cikkünk megjelenését követő napon a Magyar Telekom úgy döntött, mégsem veszi ki kínálatából a FOX-csatornáit. Pillanatok alatt meg is állapodtak a FOX Networks Group céggel. Kiderült viszont, hogy a Telekom árat emel a TV2 és az RTL új műsordíja miatt, igaz, csak részben hárítják át a díjat.

A csatornaváltozásokra tekintettel szeretné felmondani hűségidős szerződését? Magának állítaná össze a csatornaválasztékot? Felejtse el ezeket, mutatjuk, miért. 

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik