Kultúra

Adaptáció, remake, reboot – min dolgoznak jelenleg a legjobb sorozatalkotók?

KEVIN WINTER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images / AFP
KEVIN WINTER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images / AFP
Félbemaradt vagy műsorra sem tűzött sorozatok és óvatos magatartás jellemzi az utóbbi bő egy évben a sorozatipart, ráadásul mostanában fejeződött be egy sereg sikeres sorozat is. Mi jön helyettük? Min dolgoznak a legelismertebb sorozatalkotók és showrunnerek? Elgondolkodtatóan sok újrahasznosítás jelzi a szűkebb időket, de azért érkeznek figyelemre méltó saját projektek is.

Példátlanul sok több évad óta futó sorozatot kaszáltak el idő előtt, vagy fejeztek be a megszokottnál hamarabb, amióta tavaly új szakaszába lépett a streamingcégek versenye az előfizetőkért. Röviden annyi történt, hogy ezek a szolgáltatók több milliárd dolláros adósságba verték magukat a tartalomkatalógusok építésével, az előfizetési díjak pedig nem nőttek elég gyorsan ahhoz, hogy behozzák a lemaradást.

Februári cikkünkben már említettünk is jó pár példát arra, hogy az új helyzetben a streamerek nemcsak óvatosabbak, de szívfájdalom nélkül leállítanak futó sorozatokat is: „Idén pedig még el se telt az évből két teljes hónap, és már elkaszáltak jó pár ambiciózus, jó nevű közreműködőkkel készült sorozatot: Moszkító part (Apple TV+), A nagy dobás (Disney+), Avenue 5 és Gossip Girl – Az új pletykafészek (HBO), Amerikai dzsigoló (Showtime), és nem utolsósorban a Netflix hősi halottai: az Újra szingli (habár ezt azóta megmentette a Showtime), a Konspirációs korporáció és a mind közül a legnagyobbat szóló bejelentés, az 1899” – írtuk akkor, a listát pedig tovább lehet bővíteni: A 81-es számú archívum, Kedves Edward, Shantaram, A folyamatos összeomlás szélén, Engedj be!, Éjszakai ég, Újságos lányok – és ezek csak az itthon is futó sorozatok. Ezeket a sorozatokat nem egy vagy két évadra tervezték eredetileg, és lehet, hogy egy-két évvel korábban még könnyedén rábólintottak volna az illetékesek a folytatásra, most viszont már könyörtelenül behúzzák a kéziféket, ha minimális kétségeik vannak.

Egy másik kategória a több évad óta futó, sikeres sorozatoké, amelyek közül az elmúlt egy évben nagyon sok befejeződött: nem feltétlenül gazdasági okok miatt, de a streamingkorszak előtt a hasonló sorozatokat nem három vagy négy évad után zárták le, hanem nyolc, tíz vagy akár annál is több évig is futottak. Az Utódlás kapta ezek közül a legnagyobb visszhangot, de véget ért a Better Call Saul, a Barry, a Ted Lasso, A káprázatos Mrs. Maisel, az Ozark, a Dolgozó anyák, a Mayans MC, a Manifest, a Carnival Row, a Fehér hó, Az Úr sötét anyagai, a Diane védelmében, a See, a Jobb idők, és még jó néhány kevésbé frekventált sorozat, nem is beszélve a szintén korábban lezárt Westworldről.

HBO Az Úr sötét anyagai

Mindeközben jóval kevesebb olyan új sorozat indult, amelyekben benne van a potenciál, hogy sok évados közönségkedvenc váljon belőlük:

Tegyük fel, hogy egy év alatt hatvan műsor készül egy platformon, és ebből hat lesz nagyon jó. Ha a következő évben 120-at készítenek, az nem jelenti azt, hogy tizenkét nagyszerű műsor lesz. Kevés azoknak az embereknek a száma, akik tényleg tudják, hogyan kell valami nagyszerűt csinálni, és ezek az emberek elfoglaltak. Nincs sok ismeretlen, zseniális showrunner

mondta a Vulture-nek Steven Soderbergh, aki filmrendező létére maga is átnyergelt a sorozat műfajra nemrég. Kik ezek a legaktívabb showrunnerek és sorozatalkotók, és mit várhatunk tőlük a jövőben? És mit árul el a sorozatiparról, hogy ők min dolgoznak (vagy épp min nem)?

Jesse Armstrong (Utódlás)

Ha már kiemeltük az Utódlást, akkor kezdjük is Jesse Armstronggal, akinek egyelőre még nem tudni, mi lesz az új, igazán nagy dobása, ám azt igen, hogy a következő projektje az első saját sorozata, a kultikus Peep Show amerikai verziójának elkészítése lesz. Ebben Armstrong executive producerként vesz majd részt, közösen alkotótársával, Sam Bainnel, és nemcsak azért lesz nehéz dolga, mert nem minden brit szitkom amerikai remake-jéből lesz Office szintű siker, hanem mert ez már az ötödik (!) kísérlet a sorozat amerikanizálására, de eddig egyik sem jutott el a bemutatásig. Hátha most megtörik az átok.

Vince Gilligan (Breaking Bad, Better Call Saul)

Vince Gilligan ugyan még egész biztos elidőzhetne kicsit a „Gilliverzumban”, de új projektjének nem lesz köze a korábbi két sikersorozatához. Sőt, a műfaj is radikálisan más lesz: egy sci-fi sorozaton dolgozik, melyről eddig annyit lehet hivatalosan tudni, hogy az Apple TV+ két évadot rendelt belőle, és szerepelni fog benne a Better Call Saulban Kim Wexlerként megismert Rhea Seehorn. Meg nem erősített hírek szerint a címe Wycario lesz.

FPA / Full Picture Agency / Full Picture Agency / AFP Vince Gilligan El Camino: Totál szívás – A film premierjén 2019-ben.

David Simon (Drót, Fülledt utcák, Treme, Gyilkos megszállás stb.)

A „minden idők legjobb sorozata?” viták állandó szereplői a Maffiózók és a Drót: előbbi alkotója, David Chase már 78 éves lesz az idén, és utoljára egy Maffiózók-előzményfilmmel jelentkezett, azóta pedig nem tudni új projektről, így a világ szeme David Simonon van. Csakhogy Simonnak sem kedvez az új iparági klíma, jó pár sorozatterve ment a kukába az elmúlt években, és egyetlen olyan van, amely jelenleg is készül: ez egy spanyol polgárháborús témájú sorozat, a háborúban a köztársasági oldalon beszálló amerikai önkéntesekről szólna, a címe vélhetően A Dry Run lesz. De egyelőre nem érdemes beleélni magunkat, mivel Simon nemrég azt válaszolta egy kérdésre a Twitteren, hogy még csak az írás stádiumában járnak, ráadásul a forgatókönyvírók sztrájkja miatt ezt is fel kellett függeszteni.

Matthew Weiner (Mad Men)

A fiktív reklámcég teljes évtizedét végigkövető sorozatklasszikus óta Matthew Weiner kipróbálta magát más műfajokban, azaz filmet rendezett és regényt írt, illetve egy sorozattal is jelentkezett, de A Romanov-dinasztia című antológia-sorozata közel sem lett akkora siker. Új sorozata pedig nem is lesz egyhamar: tavaly ugyanis az FX kábelcsatorna indoklás nélkül elkaszálta Weiner készülőben lévő dramedy-sorozatát, miután egyik korábbi munkatársa szexuális zaklatással vádolta meg, egy másik pedig „érzelmi terroristaként” írta le Weinert, aki a leírás szerint elviselhetetlen légkört teremt maga körül. Nem valószínű, hogy ezek után sokan tolonganának, hogy vele akarnak dolgozni.

Alan Ball (Sírhant Művek, True Blood)

A nullás évekre eső korai sorozataranykor egyik nagyágyúja, Alan Ball eddigi utolsó projektje, a Tim Robbinst és Holly Huntert is felvonultató Itt és most egy évad után megbukott, ennek fényében talán kevésbé meglepő, hogy inkább a két korábbi sikersorozatának feltámasztásán dolgozott. Mindkettőről tárgyalt az HBO-val, jöttek is ígéretes hírek, idén februárban azonban a csatorna bejelentette, hogy egyik sem fog megvalósulni, és ezt megerősítette az időközben Maxre átkeresztelt tévé új vezetősége is.

J.J. Abrams (Lost, A rejtély)

Bár J. J. Abrams a játékfilmes színtéren legalább annyira aktív, mint a sorozatoson, mindig van hírértéke annak, ha ő beáll egy projekt mögé. Éppen ezért döbbentette meg a világot, hogy tavaly nyáron az HBO nagy költségcsökkentési manővere a régóta várt, nagyszabású Demimonde sorozat fejlesztését is leállította, pedig ez lett volna Abrams első saját maga írta projektje a Fringe (A rejtély) óta. Abrams számos tervéből jelenleg egy került sínre: ez a Duster című HBO-krimi, mely 1972-ben játszódik, főhőse pedig az első fekete női FBI-ügynök lesz, akit Rachel Hilson alakít majd.

Christopher Jue / Getty Images for Disney J.J. Abrams a Star Wars: Skywalker kora rajongóknak szervezett rendezvényén 2019-ben.

Amy Sherman-Palladino (Szívek szállodája, A csodálatos Mrs. Maisel)

Miután az ötödik évad végén pont került Mrs. Maisel történetére, Amy Sherman-Palladino teljesen új sorozattal jelentkezik majd. Az Étoile-t újra a férjével, Daniel Palladinóval közösen készítik, és az Amazon Prime Video két évadot is rendelt már belőle. Azt tudhatjuk róla, hogy egy New York-i és egy párizsi balett-társulatról szól, amelyek elcserélik egymással a legtehetségesebb sztárjaikat.

Jenji Kohan (Narancs az új fekete)

A showrunnerrel exkluzív szerződést kötött a Netflix, így ő bábáskodik a Tinédzser fejvadászok fölött, illetve most készül egy új, sikervárományos projekt is, méghozzá a Dekameron, amely ugyan Boccaccio klasszikusán alapul, de onnan csak az alapötletet és a középkori, frivol közeget veszi át, a többi már az alkotó, Kate Jordan fantáziáját dicséri. Ahogy a Tinédzser fejvadászok esetében, Jenji Kohan ismét executive producerként segédkezik a nyolcrészes sorozat elkészítésében.

Chuck Lorre (Agymenők, Két pasi – meg egy kicsi)

Chuck Lorre A Kominsky-módszerrel megmutatta, hogy képes még újat húzni, és sokan várják új sorozatát is, annál inkább, mert újra együtt dolgozik majd Charlie Sheennel, akivel a Két pasi – meg egy kicsi idején már sikeresen működtek együtt. Az új sorozat a Maxra érkezik majd, a címe How To Be A Bookie lesz, és egy veterán bukméker lesz a főhőse, akit azonban nem Sheen, hanem Sebastian Maniscalco alakít.

Sam Esmail (Mr. Robot)

Bár Sam Esmail az egyik legfoglalkoztatottabb sorozatalkotó Hollywoodban, őt is elérték az iparág bizonytalanságai. A Mr. Robot után olyan sorozatokon is dolgozott, mint a Homecoming és a Gaslit, ám a saját projektje a Metropolis volt, Fritz Lang csaknem százéves filmklasszikusának sorozatadaptációja, mely már hét éve volt készülőben, sőt, az Apple TV+ tavaly végre meg is rendelte, erre most a napokban jelentették be, hogy leállítják az előkészületeket, és a Metropolis megy a süllyesztőbe. A cég a projekt megnövekedett költségeivel és az írósztrájk miatti bizonytalanságokkal indokolta a fájdalmas döntést.

David Benioff & D. B. Weiss (Trónok harca)

A Benioff, Weiss páros a Trónok harca lezárulta után exkluzív szerződést kötött a Netflixszel, melynek az első gyümölcse A háromtest-probléma című sci-fi sorozat lesz. A Liu Ce-hszin magyarul is megjelent regényéből készülő sorozathoz a napokban jelent meg az első előzetes, és az is kiderült, hogy várhatóan jövő év elején mutatja majd be a Netflix.

Howard Gordon & Alex Gansa (Homeland, 24)

Júniusban mutatta be nálunk a Disney+ Howard Gordon (aki interjút is adott lapunknak) legújabb sorozatát, a Vádlott című antológia-sorozatot, és most már az is kiderült, hogy Gordon és régi alkotótársa, Alex Gansa következő munkája a kultikus sci-fi, az 1997-ben bemutatott Gattaca sorozatadaptációja lesz. A részletek még nem ismertek, így az sem, hogy az eredeti film szereplői – így Ethan Hawke, Uma Thurman vagy Jude Law – közül bárki visszatér-e a sorozatba, melyet a Showtime visz majd színre.

Terence Winter (Boardwalk Empire – Gengszterkorzó)

A Martin Scorsese gyakori alkotótársaként, illetve a Maffiózókban is dolgozó Terence Winter legutóbb a Tulsa King című sorozat showrunnereként volt aktív, ám idén februárban bejelentette, hogy a második évadra már átadja a pozíciót másnak, mivel egyéb projekteken szeretne dolgozni. A Deadline úgy tudja, az egyik egy szupertitkos sorozatterv Scorsesével (az nem világos, hogy ez volna-e a Mob Cops című true crime sorozat, melyen Winter három éve kezdett dolgozni, de azóta nem jött róla hír), illetve egy baseball tárgyú sorozata is régóta tervben van.

Chris Brancato (Narcos, Narcos: Mexikó, Godfather of Harlem)

Talán nem meglepő, hogy a drogkartellekről szóló sorozatokkal nevet szerző Chris Brancato következő projektjével sem távolodik messzire ettől a világtól. Olyannyira nem, hogy az új sorozat címe Hotel Cocaine lesz, és a hetvenes-nyolcvanas évek Miamijában játszódik majd, pontosabban egy, a kubai emigránsok működtette kokainkereskedelem központját jelentő szállodában.

Nic Pizzolatto (True Detective)

Bár hosszabb szünet után idén érkezik a True Detective (A törvény nevében) új évada, ez lesz az első, melynek nem Nic Pizzolatto lesz a showrunnere, sem pedig az írója. Ő inkább más, elsősorban filmes projekteken dolgozik, illetve van egy sorozatos munkája is. Korábban azt nyilatkozta, új western sorozatot fejleszt az Amazonnak, de ebből a legújabb hírek szerint az lett, hogy inkább A hét mesterlövész 2016-os filmes remake-jéből (melynek Pizzolatto volt a társforgatókönyvírója) készít sorozatadaptációt.

Steven Knight (Peaky Blinders, Tabu)

A Peaky Blinders atyjáról áprilisban készült portrécikkünkben már jeleztük, hogy számos projektje van készülőben. Ezek közül az Anthony Doerr A láthatatlan fény című regényéből készült sorozata novemberben jön a Netflixre, jelenleg is készül a This Town című BBC-minisorozata a ska zene és a Thatcher-korszak találkozásáról, illetve forog már az FX-nek készülő The Veil című thrillere is, Elisabeth Moss-szal a főszerepben. Sőt, készül még a Disney+ megbízásából az A Thousand Blows című sorozata is, mely a viktoriánus London illegális bokszviadalainak világában merül el, a főszerepben Stephen Grahammel.

Lisa Joy & Jonathan Nolan (Westworld)

Bár a Westworldöt nem tudták végigvinni az elképzeléseik szerint, Lisa Joy és Jonathan Nolan azóta az Amazon Prime Videóval kötöttek szerződést, és ennek keretében dolgoztak executive producerként A periféria című sorozaton. Készülőben van egy másik sorozat is, ugyancsak az Amazon-szerződés keretében, méghozzá a Fallout című népszerű videojáték-sorozatból, mely az ötvenes évek atomcsapás sújtotta alternatív valóságát viszi képernyőre, retrofuturisztikus esztétikával átitatva.

Ryan Murphy (American Horror Story, American Crime Story, Glee)

A streaming-robbanás királyának és a sorozatipar legértékesebb emberének tartott Ryan Murphy elképesztő tempóban termeli a sorozatokat a Netflixnek, amióta 2018 elején rekordösszegű, 300 millió dolláros, ötéves szerződést kötött a céggel, mely június végén jár le. Nemrég kiderült, hogy a Disney-hez szerződik, de mindenképpen kapcsolatban marad a Netflixszel is, hiszen készül a Szörnyeteg újabb évada, Jeffrey Dahmer helyett a saját szüleiket meggyilkoló Menendez fivérekről; új évadot kap a Watcher, és sorozatadaptációt készít a Tánckar című 1985-ös zenés filmből is. Murphynek számos egyéb projektje is van a csőben, de konkrétumok ezekről még nemigen derültek ki.

Michelle & Robert King (A férjem védelmében)

A sorozatalkotó házaspár A férjem védelmében (The Good Wife) című jogi drámasorozattal került a műfaj nagyjai közé, és annak spin-offja, a Diane védelmében (The Good Fight) is jól futott. Ez tavaly véget ért ugyan, de mégsem búcsúznak el ettől a világtól, mert újabb spin-off jön, ezúttal egy másik szereplő, Elsbeth Tascioni kap saját sorozatot, Elsbeth címmel. Ezen kívül Michelle és Robert King dolgozik a Your Honor második évadán, és ha minden igaz, nemsokára érkezik majd a Happy Face című true crime podcast alapján készülő sorozatuk is.

Baran Bo Odar & Jantje Friese (Dark)

A német sorozatalkotó páros ugyan kapott egy nagy pofont a Netflixtől, amikor egy évad után elkaszálták az 1899 című sorozatukat, ám a streamingszolgáltatótól új megbízást is kaptak, a Something Is Killing The Children című képregényből csinálnak majd sorozatot. Egy kisvárosban rejtélyes módon eltűnnek a gyerekek, és valami természetfeletti erő áll a dolog mögött. Ez nem is áll rosszul a Baran Bo Odar & Jantje Friese párosnak, elvégre hasonlóan indult a Dark is.

Noah Hawley (Fargo, Légió)

Ha minden jól megy, még az idén bemutatják a Fargo ötödik évadát, a főszerepben Jon Hamm-mel, utána pedig Noah Hawley nekilát az FX által már régóta lebegtetett Alien sorozatnak. Erről idén év elején azt mondta a csatorna, hogy még az idén elkezdik a forgatást, és azóta kiderült, Sydney Chandler játssza majd a főszerepet. Az Alien filmek rajongói azonban hiába várnák Ellen Ripleyt, ő nem tér vissza, mert teljesen új karakterek szerepelnek majd a sorozatban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik