A netflixes Vaják-sorozat alapját a lengyel Andrzej Sapkowski munkái jelentik. Ríviai Geralt 1986-ban mutatkozott be egy sci-fi és fantasy magazinban, 1990-ben pedig az író egy külön novelláskötetet is szentelt a vajáknak. 1993 és 1999 között aztán kialakult a Vaják-univerzum, előbb két, egymással összefüggő történeteket tartalmazó novelláskötet jelent meg, majd a Vaják-saga öt regénye (2013-ban egy újabb, a befejező rész előtt játszódó kötetet is publikáltak).
Ríviai Geralt világának különlegességét az adja, hogy a klasszikus északi, kelta, germán és skandináv eredetű fantasy elemek, például a tündék és törpök mellett a kelet-közép-európai, elsősorban a szláv mitológia lényei is feltűnnek benne. A főhős, Geralt, egy mutáción átesett szörnyvadász, egy úgynevezett vaják, aki igyekszik szigorúan a hivatására koncentrálva elkerülni, hogy beleavatkozzon a világ súlyosabb ügyeibe.
Nem csoda, hogy a Vaják hamar népszerűvé vált nemcsak Lengyelországban, hanem a régió további volt szocialista államaiban, főként a szláv országokban is.
Sapkowski utálja, de milliókat hozott neki
Bármennyire is gyűlöli Sapkowski a CD Projektet és úgy általában a videojátékokat, a világsikert mégiscsak a cégnek, illetve az általuk fejlesztett sorozatnak köszönheti. A háromrészes The Witcher, különösen a The Witcher 3: Wild Hunt óriási sikert aratott, a videojátékok rajongói miatt pedig a Vaják-kötetek iránti érdeklődés is jelentősen nőtt (angol nyelvű kiadásban korábban nem is jelentek meg a könyvek).
A Witcher sorozatba a Vaják-könyvek számos elemét, így a helyszíneket, lényeket és karaktereket is átemelték, de azért így jelentős az eltérés a videójátékok és Sapkowski művei között. A Witcher a Vaják cselekménye után játszódik, és bár a játékokban a morális döntések szintén kulcsszerepet kapnak, ott a fókusz, érthető módon, inkább a harcon van.
Éppen ezért sokaknak okozhatott csalódást a Netflix 2019. december 20-án bemutatott Vaják-sorozata, az ugyanis Sapkowski művein alapul, sőt meglehetősen pontosan adja vissza a lengyel író lassan építkező, néhol zavaros stílusát. A szálak gyakran látszólag nem kapcsolódnak össze, Sapkowski gondolatai pedig sokszor csapongónak hatnak.
Aki tehát folyton akciózó szörnyvadászra számított, az valószínűleg nem lesz elégedett a netflixes Vajákkal, aki viszont szerette a nyugodtabb, filozofikusabb regényeket, annak pozitív csalódás lehet az új adaptáció. A sorozat ráadásul nemcsak történetében, de hangulatában is remekül reprodukálja Sapkowski univerzumát. Végül mégis éppen ez lehet az oka annak, hogy az első évad után legalábbis, a Vaják meg sem fogja közelíteni Trónok harca sikerét.
Így kell adaptációt készíteni
Sokak szerint A Gyűrűk Ura Peter Jackson-féle feldolgozása azért is volt olyan zseniális, mert bár bevezetett változtatásokat J. R. R. Tolkien műveihez képest, mégis a lehető legjobban utánozta a Tolkien-féle hangulatot. A könyvekhez hasonlóan sokszor vontatott volt a története, a rajongóknak viszont éppen ez kellett, a látványos jelenetek pedig aztán megragadták azokat is, akik korábban nem olvasták a trilógiát. Minőségében és alapanyagában a Vaják-sorozat elmarad A Gyűrűk Urától, de ha adaptációként tekintünk rá, nem túlzás a kimagasló jelző.
Persze akadnak azért hozzáadott elemek, illetve kisebb eltérések. A Sodden-hegyi csata például a könyvekben nincs részletezve, míg a sorozatban (nyilvánvalóan a közönség kedvéért) messze ez lett a leglátványosabb részlet. Ciri és Geralt korai kapcsolata a novelláskötetekben jóval mélyebben volt felépítve, míg a sorozatban Ciri karakterépítési céllal már az elején teljesen külön szálat kapott. Emellett egyes szereplők is különböznek megjelenésükben regénybeli leírásuktól, mindezek elsősorban a könyvek olvasói számára lehetnek zavaróak.
Henry Cavill már korábban több alkalommal is elárulta, hogy maga is a videójátékok és a könyvek nagy rajongója. Lelkesedését a játékába is sikerült átültetnie: ennél geraltosabb Geraltot nehéz lenne elképzelni. Cavill és Chalotra, illetve Cavill és Batey duója is jól működik (a Geralt-Kökörcsin páros időnként egészen a legendás Legolas-Gimli kettőst idézi).
A hozzáadott elemek közül mindenképp pozitívumként kiemelendő a zene, amely hangszerelésében a videójátékokat idézi. Bár Kökörcsin játéka kevéssé emlékeztet a középkori lantosok muzsikájára, inkább az indie folkra hajaz, ez egyáltalán nem zavaró, sőt a közönségnek láthatóan be is jött a választás: a Toss A Coin To Your Witcher (Jussát várja a Vaják) című Kökörcsin-dal kisebb túlzással az ünnepek slágerévé vált.
Ennél azért lesz még pörgősebb
A netflixes sorozatot rengeteg kritika érte lassú, zavaros építkezése miatt. Tény, hogy a regénysorozatban több a részlet, ami megkönnyíti a történtek utólagos értelmezését, illetve a komplexebb üzenet, a sorsszerűség megértését.
Ciri szerepidejének csökkentésével nagyobb hangsúly fektethettek volna a szükséges részletek kibontására (Geralt és Cintra, illetve Ciri kapcsolata a könyvekben például komplexebb), a készítők azonban már most, és nem csak a későbbi évadokban akarták elkezdeni a hercegnő karakterének építését. Kár, hiszen ha a könyveket vesszük alapul, így is lett volna még bőven elegendő idő az Oroszlánfiók bemutatására.
Összességében érdemes belekezdeni a Vajákba, és nem csak fantasy-rajongóknak. A sorozat a regényekhez hasonlóan rengeteg olyan kérdést feszeget, melyek, különösen egy kelet-közép-európai néző számára, még ma is aktuálisak: milyen egy fenyegető nagyhatalom árnyékában élni, képesek lehetünk-e kizárólag a saját életünkkel foglalkozni, és meddig tudja az ember kivonni magát a politika problémái alól. Jó hír lehet az akciósabb sorozatra vágyóknak az is, hogy amennyiben a cselekmény továbbra is a regényekét követi, úgy a következő évadokra pörgősebbé fog válni a történet. Szörnyvadászatból ugyan egyre kevesebbet kapunk majd, de izgalomból annál többet. Kérdés persze, hogy az érdeklődést sikerül-e addig fenntartani, egyelőre ugyanis még a jussát várja a vaják.
Vaják, 2019, 8 epizód, Netflix. 24.hu értékelés: 8,5/10