A zenerajongók a hatvanas évek óta a legvadabb esküvéselméleteket képesek kitalálni a kedvenc zenekaraik visszafelé hallgatott dalai kapcsán, értelmes mondatokat, sőt, sátánista üzeneteket felfedezve a The Beatles, a Led Zeppelin, vagy épp a Pink Floyd dalszövegeiben. Azt már a fonográf feltalálója, Thomas Edison is felismerte, hogy a visszafelé játszott zene érdekes hangzású is lehet, de egészen a harmincas-negyvenes évek francia avantgárdjáig kellett várni, hogy valaki tényleg elkezdje használni ezeket a zajokat, de direkt üzenetet még nem rejtettek el benne.
John Lennon a hatvanas évek derekán, a mindössze hét hét alatt rögzített Rubber Soul album készítése közben a hazavitt hanganyagot állítólag véletlenül fordítva játszotta le, ekkor ébredt rá, hogy ezt direkt üzenetekre és önmaguk szórakoztatására is elég jól lehet használni. Végül a Rain című dal utolsó sorát, benne John Lennon vokáljával megfordítva helyezték a Paperback Writer című kislemez B-oldalára.
Persze ez az egy eset elég volt arra, hogy a rajongók a későbbiekben már rutinból oda-vissza hallgassák meg az új dalaikat, sőt, a szokás villámgyorsan elterjedt más zenekarok rajongótáborában is, néha óriási botrányokat és összeesküvés-elméleteket generálva. Mai válogatásunkban a legelborultabb elméleteket és a legötletesebb direkt üzeneteket mutatjuk be.
The Beatles: Revolution 9 + I’m So Tired (1968)
A legendás Fehér Albumon szereplő nyolc és fél perces Revolution 9 szerzőiként ugyan legtöbbször John Lennon-t és Paul McCartney-t tüntetik fel, de a munkában nagy szerepet vállalt Yoko Ono is, így a jól bejáratott stílusból kissé kilóg, inkább modern zeneszerzők (mint például Karlheinz Stockhausen) munkáihoz és az avantgárdhoz áll közelebb. A dalt rejtett tartalma (a “Number 9, Number 9, Number 9” refrénből “Turn me on, dead man”, azaz “Pörgess fel, halott ember” lett) miatt azzal az egykor népszerű összeesküvés-elmélettel hozzák összefüggésbe, amely szerint Paul McCartney 1967 januárjában meghalt egy londoni autóbalesetben.
A brit fővárosból indult pletyka először egy 1969-ben kiadott Beatles-fanzinban bukkant fel, később egy amerikai egyetemi lap is beszámolt róla, innen pedig már nem volt megállás, a hírt felkapták a tengerentúli rádióadók, és bejárta a világot. Ennek hatására a Beatles-lemezek eladásai szédítő magasságokba emelkedtek, sőt, a korábbi albumok is visszatornázták magukat az eladási listákra.
Szintén ezen az albumon található az I’m So Tired címet viselő dal, amit az álmatlansággal küzdő John Lennon írta egy indiai transzcendentális meditációs táborban, amely sokak szerint visszafelé játszva a “Paul halott. Hiányzik. Hiányzik. Hiányzik.” mondatokat tartalmazza.
Frank Zappa: Hot Poop (1970)
A Frank Zappa & The Mothers of Invention korszakalkotó lemeze, a We’re Only in It for the Money igazi stílusegyveleg, hiszen az ötvenes-hatvanas évek legkedveltebb stílusai mind képviseltetik magukat az albumon. A kiadvány a hippi kultúra és a felszínes Amerikai életmód paródiája, így nem csoda, hogy a Flower Punk című dalt a Nasal Retentive Calliope Music-ba átvezető, teljesen feleslegesnek tűnő félperces Hot Poop visszafelé játszva egy sértett hippi panasza hallatszik, aki többek közt azt is örömmel venné, ha nem szólnának be neki a hosszú haja miatt: “Jobb, ha körbenézel, mielőtt azt mondod, nem érdekel / Fogd be a pofád a hosszú hajam miatt / Hogyan élnél túl – ha egyáltalán élnél –, szaros kisember?”
Led Zeppelin: Starway To Heaven (1971)
A minden idők egyik legjobb rockdalának tartott Stairway To Heaven-re több, mint tíz évvel megszületése után vetült a sátánizmus árnyéka, hiszen a világ legnagyobb egyházi tulajdonú csatornája, a Trinity Broadcasting Network egy 1982 januári műsorában visszafelé lejátszott dalban a következő szöveg lapult: “Éljen a drága Sátánom. Az, kinek útja elszomorítana, kinek hatalma a Sátán. Majd megmutatja az ő 666-tal. Volt egy kicsi szerszámos fészer, ahol megkínzott, szomorú Sátán.”
Electric Light Orchestra: Fire On High (1975)
Az Electric Light Orchestra idén negyven éves lemezének nyitódalában, a Fire On High-ban elrejtett üzenet szép reakció a zenekar egy évvel korábban kiadott Eldorado című albumát keresztény fundamentalisták által ért vádakra, a csoport ugyanis a címadó dalt visszafelé játszva sátáni üzenetet talált, amely Jézust gonosznak, sőt, pokolinak nevezi.
A dalszerző Jeff Lynne persze tagadta a vádakat, de a Fire On High-ban is visszavágott, ahol a dobos Bev Bevan hangját halljuk: “Music is reversible, but time is not. Turn back! Turn back!”, azaz “A zene visszafordítható, de az idő nem. Fordítsd vissza!”
1983-ban egy egész albumot is kiadtak Secret Messages címmel, ami tele van ilyen rejtett üzenetekkel, szóval egy egészen kicsit talán túlreagálták a majd tíz évvel korábbi csörtét a keresztény tévéadóval.
Eagles: Hotel California (1976)
A zenekar ötödik stúdióalbumának címadó dala, a Hotel California bizonyára mindannyiunk számára ismerős, hiszen a zenekar legnagyobb slágerét iszonyú rongyosra játszották a rádiók az elmúlt szűk negyven évben. A kaliforniai zenésztársadalom önpusztító életmódját tárgyaló dal viszont állítólagos sátánista üzenettel bír, hiszen a lejátszás irányát megfordítva a következő, kicsit kusza üzenetet kapjuk:
“Igen, a Sátán hallja ezt. Ő elérte, hogy higyjek benne. Igen, a Sátán számíthat ránk, megalkotta a saját vallását.”
Pink Floyd: Empty Spaces (1979)
A képzeletbeli rocksztár, Pink történetét elmesélő ikonikus The Wall album közepén álló Empty Spaces-ben található talán a legfurcsább rejtett üzenet, amelyet valaha egy dalba illesztettek:
[Roger Waters]: Üdv, vadász! Gratulálok, megtaláltad a rejtett üzenetet. Kérlek, a válaszod küldd el az Öreg Pinknek, a Mókás Farm őrzőjének, Chalfontba.
[James Guthrie, a zenekar producere]: Roger! Carolyne van a telefonnál!
[Roger Waters]: Oké.
Queen: Another One Bites the Dust (1980)
A brit zenekar örökzöldje, a gengszertörténetet elmesélő Another One Bites the Dust hatalmas siker volt a zenekar történetében, a tengerentúlon minden létező toplista elején tanyázott, Grammy-re jelölték őket miatta, de egyes spekulációk szerint marihuána fogyasztására ösztönöz, hiszen a refrén visszafelé játszva az “It’s fun to smoke marijuana”, azaz a “füvet szívni jó buli!” mondatot adja.
Franz Ferdinand: Michael (2004)
A skót indiezenekar negyedik kislemezében, a szexuális kétértelműségben gazdag Michael-ben a basszusgitáros Bob Hardy honvágyára derül fény. A zenekar a korábbi évtizedekben megjelent rengeteg bújtatott sátánista utalás ellentétét, a lehető legpozitívabb üzenetet próbálták elrejteni. Végül egy kedves üzenetet helyeztek el benne, ami a következőképp hangzik: “Aggódik érted, hívd fel édesanyádat.”