Nagyvilág
2464200 Ukraine, Torez. 07/17/2014 The crash site of the Malaysian Boeing 777 outside Shakhtyorsk, Donetsk Region. Mikhail Voskresenskiy/Sputnik

Egyre nehezebben tagadhatják az oroszok, hogy közük volt a maláj utasszállító lelövéséhez

Korábban a témában:

2014. július 17-én helyi idő szerint délután fél 1-kor szállt fel az amszterdami reptérről a maláj légitársaság MH17-es járata, hogy tizenkét óra múlva Kuala Lumpurban landoljon. A fedélzeten a 15 tagú személyzettel együtt összesen 283 ember tartózkodott, köztük 80 gyerek. A gép azonban soha nem érkezett meg a maláj fővárosba, a felszállás után körülbelül három órával Ukrajna felett lezuhant.

Az MH17-esen tartózkodók közül senki nem maradt életben. A gép roncsai két kilométeres átmérőjű sugarú körben szóródtak szét, a helyszínre érkező mentőalakulatok tagjai (köztük sok civil) kendővel fedték el az arcukat, hogy a nyári hőségben oszlásnak indult és elviselhetetlen szagot árasztó emberi maradványokat össze tudják szedni.

Négy hónappal a Malaysian Airlines MH370-es járatának eltűnése után a maláj légitársaság újabb tragédiát volt kénytelen elkönyvelni, ezúttal azonban a repülőgép-szerencsétlenséget nem a pilóta okozta, és nem is műszaki probléma. Az már néhány nappal később kiderült, hogy a Boeing 777-es egy ukrán szeparatisták által működtetett, orosz légvédelmi rakéta miatt zuhant le, de öt év kellett ahhoz, hogy hivatalosan is megnevezzenek négy gyanúsítottat.

Pieces of wreckage of the Malaysia Airlines flight MH17 are pictured on July 18, 2014 in Shaktarsk, the day after it crashed. Flight MH17 from Amsterdam to Kuala Lumpur, which US officials believe was hit by a surface-to-air missile over Ukraine, killing all 298 people on board.  AFP PHOTO / DOMINIQUE FAGET (Photo by DOMINIQUE FAGET / AFP)
Fotó: Domonique Faget / AFP

Orosz vagy ukrán rakéta?

Az MH17-es lelövésekor az amúgy sem békés orosz-ukrán viszony különösen feszült volt, a gép pedig Kelet-Ukrajna éppen azon a részén zuhant le, amelyet akkor az Oroszország által támogatott felkelők tartottak ellenőrzésük alatt. Az eset kivizsgálására nemzetközi nyomozócsoportot (JIT) alapítottak, de már a tragédia után néhány nappal megjelentek olyan hírek, hogy az orosz kormánynak köze lehet a gép lelövéséhez. A Kreml a kezdetektől fogva tagadta ezt, Moszkva a többi között azt állította, hogy az MH17-es mellett nem sokkal a lezuhanása előtt egy ukrán vadászgép bukkant fel, vagy hogy a gép útját direkt megváltoztatták, hogy az háborús övezet fölött vezessen. Ezeket az állításokat azóta nemcsak megcáfolták, de maga az orosz kormány is elvetette őket, kivéve egyet.

A holland vezetésű JIT 2016-ban közölt egy fotót egy Buk típusú légvédelmi rakéta egy darabjáról, amelyet a repülő darabjai mellett találtak. Az MH17-t roncsain megtalálták a rakéta nyomait, innentől egyértelmű volt, hogy az okozta a zuhanás. Ezt az okot a Kreml is elfogadta, csakhogy azt mondták, a Bukot nem szeparatisták, hanem az ukrán hadsereg irányította, mondván, a rakétarendszert az ukrán kormány fennhatósága alatt álló területeken keresztül szállították. A JIT nyomozása azonban nemcsak tanúvallomások és telefonhívások hangfelvételei alapján cáfolta ezt meg, de fotókat és műholdfelvételeket is bemutatott a rakéták kilövésének helyéről, amely a szeparatisták által elfoglalt ukrán részeken található. 2018-ban holland nyomozók aztán azt is megállapították, hogy a lövedék egy Kurszkban állomásozó légvédelmi osztagé volt.

Kémek a háttérben

Az elmúlt öt évben az utasszállító lelövése mögött nemcsak a Kremlt, hanem az orosz titkosszolgálatot is sejtették, és a most nyilvánosságra hozott információk is ezt támasztják alá. A JIT sajtótájékoztatóján egyelőre négy embert (három oroszt és egy ukránt) nevezett meg, akiket azzal gyanúsítanak, hogy szerepük volt a tragédiában, és akik ellen nemzetközi elfogatóparancsot is kiadtak, a Bellingcat oknyomozó portál szerint azonban több érintett lehet.

A piramis tetején Igor Girkin áll, aki a felkelelők által elfoglalt Donyeck (DNR) védelmi minisztere lett. Girkin korábban az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) ezredese volt, és egy elcsípett telefonbeszélgetés szerint 2014. július 18-án reggel, a repülőgép lelövésének másnapján arról beszélt egyik beosztottjával, hogy a légvédelmi rakétát el kellene szállítani Oroszországba. A Bellingcat feltételezései szerint mivel a legtöbb ember, akit azzal gyanúsítanak, hogy köze lehetett az MH17 lelövéséhez, Girkin beosztottja volt, valószínűleg tudott a Buk Oroszországból történő oda- és visszaszállításáról is.

Dutch Police Head of Central Crime Investigation Department Wilbert Paulissen addresses next to the pictures of former FSB colonel Igor Girkin (from top to bottom), Sergei Dubinsky employed by Russia's GRU military intelligence agency, Oleg Pulatov former soldier of the Spetznaz GRU and Ukrainian Leonid Kharchenko, on June 19, 2019 in Nieuwegein during a press conference of the JIT on the ongoing investigation of the Malaysia Airlines MH17 crash in 2014. - The Dutch-led probe said it was going to prosecute Russian nationals Igor Girkin, Sergey Dubinsky and Oleg Pulatov as well as Ukrainian Leonid Kharchenko over the downing of the Malaysia Airlines plane. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Fotó:John Thys / AFP

A férfi, akivel 18-án Girkin beszélt, Szergej Dubinszkij volt, aki feltételezések szerint 2014 nyarán nemcsak a donyecki katonai titkosszolgálat (GRU DNR) vezetője volt, hanem az orosz katonai hírszerzés (GRU) kötelekében is állt. Több lehallgatott telefonhívás is arról tanúskodik, hogy Dubinszkij rendelte meg a légvédelmi rakétát a Siznye melletti front megerősítésére, és személyesen felügyelte az oda- és elszállítást. Ugyancsak őt terhelheti a tényleges felelősség az MH17 lelövéséért, miután azt tévesen ellenséges repülőként azonosították.

A nyomozók a GRU DNR másik két tagját is azonosították. Az egyikük Oleg Pulatov korábbi orosz katona, aki a Buk elhelyezésében vett részt. A másikuk Leonyid Harcsenko, aki ugyancsak részt vehetett a légvédelmi rakéták elhelyezésében, majd eltüntetésében.

Akik még felelősek lehetnek

A JIT ezzel nem zárta le a nyomozást, sőt, nem kizárt, hogy később további személyeket is megneveznek felelősként. Van ihonnan válogatni. A Bellingcat szerint az egyik legnagyobb szeparatista csoport, a Vosztok zászlóalj is felelős az utasszállító lelövéséért. A csapat vezetője, Alekszandr Hodakovszkij egykor az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) tagja volt, de aztán átállt a szeparatisták oldalára és 2014. július 16-ig Donyeckben volt állambiztonsági miniszter. Több hangfelvétel szerint a Vosztok zászlóalj már korábban tudott a rakéták érkezéséről az elfoglalt területekre, és segédkezett a szállításban. Ezen felül arra is utalnak nyomok, hogy az MH17 lelövése után Hodakovszkij megpróbálta elrejteni a gép fekete dobozát a nemzetközi vizsgálócsoportok elől, méghozzá Moszkva kérésére. A férfi ezt tagadta.

Az ukrán kormány szerint a GRU tagjaként is működő Igor Bezler által irányított és az ő nevét viselő csoportnak is köze lehet a tragédiához, mert 2014 nyarán ők tartották a felügyeletük alatt azt a területet, amely fölött az MH17 lezuhant. Bezlert arról értesítette a csoport egyik tagja telefonon, hogy „egy madárka” repül felé, mire Bezler azt válaszolta, továbbítsa ezt az üzenetet feljebb, mégpedig a donyecki katonai hírszerzésnek. Valószínűleg ez volt az a pillanat, amikor az MH17-et tévesen ellenséges gépként azonosították és arra utasították a légvédelmi rakétát kezelő szeparatistákat, hogy lőjék ki.

A man reads a newspaper in Kiev on July 18, 2014, with front page depicting a plane crash of Malaysia Airlines flight MH17 carrying 295 people from Amsterdam to Kuala Lumpur which crashed in eastern Ukraine.  Ukraine's prime minister said Friday that pro-Russian separatist rebels who Kiev believes shot down a Malaysian airliner with 298 people on board should face an international tribunal in The Hague.AFP PHOTO/ ANATOLII STEPANOV (Photo by ANATOLII STEPANOV / AFP)
Fotó: Anatolii Stepanov / AFP

Esély sem volt a landolásra

A szerencsétlenség idején a légteret 9700 méterig zárták le, a maláj gép viszont 10 ezer méter magasan repült, ráadásul abban az időben más kereskedelmi járatok is tartózkodtak a térségben. Az MH17-est a két kilőtt légvédelmi rakéta nem találta el közvetlenül, az egyik a pilótafülke fölött négy méterrel robbant fel, a másik pedig mellette. Ez azonban elég közel volt ahhoz, hogy a robbanás miatt nagy sebességgel szétszóródó rakétadarabok a pilótafülkébe behatolva azonnal megöljék a személyzet bent tartózkodó tagjait.

A srapnel olyan súlyos károkat okozott a Boeing 777-esben, hogy az gyakorlatilag szétesett. Előbb a pilótafülke vált le, bár ezután a gép még tovább repült. Nem sokkal később a szárnyak vége, valamint a gép hátsó része is leszakadt, majd a repülőgép megmaradt teste fejjel lefelé becsapódott a földbe. A nyomozók szerint 60-90 másodperc telhetett el a pilótafülke leválása és a földbe csapódás között. Egyes szakértők nem zárják ki annak a lehetőségét, hogy amikor zuhanni kezdett a gép, néhány utas élt, sőt a tudatánál volt.

Az áldozatok túlnyomó többsége (193 ember) holland állampolgárságú volt, az utasok között volt egy öttagú család is. Az MH17-es egyik szerencsétlenül járt légiutas-kísérőjét bizarr kapcsolat is összeköti a másik, szerencsétlenül járt maláj utasszállítóval: a szintén stewardessként dolgozó feleségét beosztották Indiai-óceán fölött eltűnt gépre, de a nő elcserélte a műszakját, ez mentette meg az életét.

Kiemelt kép: Mikhail Voskresenskiy/Sputnik / AFP

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Image: 73907061, A FehÈrv·ri TÈglaipari Kft. ter¸letÈn j·rtunk, ahol megnÈzt¸k hogyan nınek nˆvÈnyek a felhaszn·lt szennyvÌziszapbÛl, illetve azt is l·thattuk, hogyan dolgozz·k fel nagy betongˆdrˆkben a szennyvÌz tisztÌt·s ut·n megmaradt anyagokat., Place: SzÈkesfehÈrv·r, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.