Nagyvilág

Szmolenszki légi katasztrófa: itt a fekete doboz leirata

Szmolenszk (szmolenszk, lengyel, )
Szmolenszk (szmolenszk, lengyel, )

A lengyel katonai ügyészség honlapján megjelent a Szmolenszk mellett 2010-ben lezuhant elnöki különgép fekete dobozában rögzített adatok legújabb leirata.

A dokumentum mellett nyilvánosságra hoztak két szakértői véleményt is, amelyek egyike kétségbe vonni látszik azt a korábban sugallt magyarázatot, miszerint a lengyel légierő parancsnoka nyomást gyakorolt a pilótákra.

A szmolenszki katasztrófáról korábban azt írtuk, hogy két orosz légiirányítót gyanúsítanak. A katonai ügyészség azután szánta el magát az anyag közlésére, hogy az RMF FM lengyel rádió honlapja kedden közzétette a pilótafülkében elhangzott beszélgetésekről a fekete doboz által készített felvétel újabb, a baleset óta immár 9. leiratának részleteit. A rádió által közölt leirat azt sugallta, hogy a lengyel légierő parancsnoka nyomást gyakorolt a pilótákra a leszállás végett. Az NPW már kedden pontatlannak minősítette a kiszivárgott anyagot.

A csütörtök délután közzétett, 200 oldalnyi hivatalos anyag a leirat teljes szövegét és két kapcsolódó szakértői véleményt tartalmaz. Az egyik – egy zeneszakértő által megfogalmazott – vélemény, amelyre az RMF FM közlése hivatkozott, azt az álláspontot képviseli, hogy a lengyel légierő parancsnoka nyomást gyakorolt a pilótákra a leszállás végett. A csütörtökön közzétett másik – egy hangtan-professzor által megfogalmazott – vélemény szerint nem egyértelmű, hogy a felvételen a parancsnok hangját hallani. Egyesek szerint ebből következően a professzor kétségbe vonja, hogy a parancsnok gyakorolt volna bármiféle nyomást. Az NPW nem zárja ki, hogy egy újabb szakértői véleményt is készíttetni kell a vizsgálat lezárása előtt.

2010. április 10-én a nyugat-oroszországi Szmolenszk mellett sűrű ködben lezuhant a TU-154M elnöki különgép, fedélzetén Lech Kaczynski lengyel államfővel és feleségével, valamint számos magas rangú politikai, katonai, egyházi vezetővel. A küldöttség és a gép teljes személyzete – összesen 96 ember – életét vesztette. A légi katasztrófa okai máig tisztázatlanok, az orosz és a lengyel vizsgálóhatóságok eltérő részeredményekre jutottak. A lengyel vizsgálatot a döntő bizonyítékok – a géproncs és az eredeti fekete dobozok – hiányában az Oroszország által átadott jegyzőkönyvek, vizsgálati minták alapján végzik. Egy független nemzetközi vizsgálóbizottság felállítását több alkalommal a legnagyobb lengyel ellenzéki párt, a Jog és Igazságosság (PiS) eredménytelenül sürgette.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik