Tarlós István azon sajtóhírekre reagálva, amelyek szerint az unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU megkeresésükre csütörtök este kilenckor azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában. Továbbá – az Európai Bizottságnál a projektért felelős válasza szerint – egyeztettek az Európai Beruházási Bankkal, hogy tudnák-e finanszírozni a projekt támogatáson felüli részét.
Tarlós István közölte, egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, hogy mi legyen a helyzet az unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Elmondta, az unió az 3-as metró – szerelvény- és infrastruktúra – felújítását “egy kompakt egységként” kezeli.
– jegyezte meg.
205 milliárd meg az apró
A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat – magyarázta Tarlós István. Hozzátette: természetesen azt még nem tudni, hogy milyen mértékű támogatást ad majd az unió.
A főpolgármester hangsúlyozta:
szóba nem kerül az, hogy a metrófelújítás valami mamuthitelből történne.
Kifejtette: arról egyeztetett a szakminiszterekkel, hogy a hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel.
Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a (…) szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal
– magyarázta Tarlós István. Úgy fogalmazott:
nem azt mondom, hogy ezt el tudjuk érni, és nem azt mondom, hogy a résre nem kell majd visszafizetendő hitelt állami garanciával felvenni a fővárosnak,
de a pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogy azt a Népszabadság állította. Hangsúlyozta: konstruktív egyeztetés folyik a kormánnyal a “hiányzó rés betöméséről”. Megjegyezte azt is, hogy a kormány mellesleg aláírt egy támogatási szerződést a fővárossal.
Legalább 60 százalék?
Kérdésekre válaszolva elmondta, informális számok alapján most, a szaktárcával egyetértésben 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számítanak.
Szólt arról is, hogy rendszeresen támadják a fővárost közterület-foglalási díjak miatt. Állandó kettős presszió alatt állnak – fogalmazott -, vagy az a támadás indoka, hogy milyen sokat kér a főváros, vagy az, hogy milyen olcsón adja oda a területet.
Ha ez folytatódik, nem fogunk közterület-foglalásokat engedélyezni
– jelentette ki Tarlós István. A főpolgármester elmondta azt is, hogy a III. kerületi polgármesternél kezdeményezi majd, hogy vizsgálják meg, lehet-e helyi népszavazást tartani a Római-partra tervezett védműről.