A 2028-as pályaszámú Combino 2014 májusában ütközött a baknak oktatás közben. A villamos kisiklott, vezetőfülkéje teljesen összetört, de megsérült a szerelvény második kocsija is. A jármű azóta is a Hungária kocsiszínben várja sorsát.
A BKV tavaly tette közzé a javításra vonatkozó ajánlati felhívást, amelyben rögzítette, hogy tárgyalni kíván az ajánlattevőkkel a feladatok teljesítéséről és körülményeiről. Mint azt a BKV-Figyelő megkeresésére közölték:
A tárgyalásokkal azt kívántuk, kívánjuk biztosítani, hogy a javítást követően minden részletében az eredeti járművel azonos műszaki állapotú villamost állíthassunk újra forgalomba úgy, hogy a javítás minőségére megfelelő garanciákkal is rendelkezzünk.
Az ajánlattevőkkel folytatott tárgyalások jócskán elhúzódtak; a BKV közlése szerint 2015 őszén kezdődtek és csak idén májusban zárultak le. Hogy mégis mi tart ilyen sokáig? BKV-s nyelven ez:
Az ehhez szükséges jogi és műszaki keretek kialakítása azonban – tekintettel az elvégzendő feladatok speciális tartalmára és körülményeire – az átlagosnál jóval időigényesebb folyamat.
Olyannyira időigényes, hogy jelenleg a BKV is csak bízik benne, hogy a villamos 2017-ben (tehát három évvel a baleset után) ismét utasokat szállíthat majd a Nagykörúton, de ez – mint írják –
jelentősen függ attól, hogy egyes cserélendő elemek, alkatrészek utángyártása milyen átfutási idővel valósul meg.
Azt, hogy a villamoson milyen munkákat kell elvégezni és ez mennyibe kerül majd, BKV egyelőre nem tudta megmondani, ám amikor tavaly márciusban ugyanezzel a témával foglalkoztunk, a közlekedési vállalat a villamosban keletkezett kárt több mint százmillió forintra becsülte.
A javítás pontos műszaki tartalmát és költségét az ajánlattevő által saját telephelyén végzett, mind a jármű javításban érintett két moduljának, mind a részére a jármű sérült részéből átadott alkatrészeinek tételes állapotvizsgálatát követően lesznek adataink
– írta a BKV.
A balesetes villamosra egyébként azóta felkerültek a BKK-s korszak arculati elemei (a főváros és a BKK logója), viszont alapvető egységek, fődarabok hiányoznak róla. Felvetődik, hogy a BKV esetleg donorként használja a villamost, a vállalat azonban határozottan állítja, nem szereltek le róla olyan egységeket, amelyek más járművek esetében felmerülő hibák gyors elhárításához vehetőek igénybe.
A jármű alól csupán a vontatómotorok, illetve a hajtóművek kerültek teljes körűen kiépítésre, tekintettel arra, hogy a Combino flotta elérte az úgynevezett felújítási időciklust (8 éves időszak), amely során minden jármű esetében ezeknek a fődaraboknak a felújítását el kell végeznünk. Ezeknek a felújított egységeknek a visszaépítése közvetlenül, a jármű újbóli forgalomba állítását megelőzően fog megtörténni. Tehát építettünk ki egységeket (fődarabokat), azonban ezeket nem “donor” jelleggel szereltük ki, hanem tervezetten, felújítás céljából.
Világos, hogy a BKV precizitásra törekszik, azt is tudjuk, hogy a jó munkához idő kell, az azonban továbbra sem világos, miért tart egy egyedinek egyáltalán nem nevezhető villamos két kocsijának megjavítása legalább 3 évbe.
Összehasonlításul: a Budapest Sportcsarnok 1999. december 15-én égett le; a Papp László Budapest Sportarénát három évvel és négy hónappal később, 2003 márciusában adták át. Pedig az összetettebb feladatnak tűnik.