A helyzet ismerős lehet valamennyiünk számára: feltartottak vagy dugóba kerültünk, és késünk a megbeszélt találkozóról. Ilyenkor általában sorozatos SMS-ekkel, telefonhívásokkal tartjuk a kapcsolatot a ránk várakozókkal, azonban az okostelefon-tulajdonosok számára egy új alkalmazásnak köszönhetően más lehetőségek is nyitva állnak. A helymeghatározásra épülő szolgáltatások (LBS – Location Based Services) körébe tartozó Glympse segítségével partnerünk ezentúl pontosan nyomon követheti, hogy éppen hol járunk.
A május közepén bemutatott alkalmazás egyelőre az Android operációs rendszert használó G1 okos mobiltelefonokon érhető el, de a készítők ígérete szerint hamarosan megjelenik az iPhone-ra, BlackBerryre és Windows Mobile-ra optimalizált változata is. A Glympse ugyan nem az első ilyen helymeghatározó megoldás, azonban ez az egyetlen olyan szolgáltatás, amely a rövid „kapcsolatoknak” kedvez. Míg a hasonló szolgáltatások – mint például a Loopt – felhasználóinak folyamatos kapcsolatot kell létesíteniük ismerőseikkel ahhoz, hogy azok információhoz juthassanak hollétükről, addig a Glympse keretében csak átmeneti – legfeljebb négy óráig érvényes – kapcsolatokat lehet létrehozni. A szolgáltatás megalkotói ugyanis felismerték, hogy bizonyos esetekben szerencsésebb, ha a hollétünkről nem tud valamennyi ismerősünk.
Az alkalmazás elindítása után akár telefonszám, akár e-mail cím megadásával meg kell határozni, hogy a felhasználó kivel szeretné megosztani az aktuális pozícióját. Ezt követően be kell állítani, hogy mennyi ideig érvényes a hozzáférés, vagyis meddig látja az adott ismerős a felhasználó tartózkodási helyét. Ezen információk birtokában az alkalmazás egy üzenetet küld a kiválasztott kapcsolatoknak, amely egy egyedi Glympse oldalra mutató hivatkozást tartalmaz. Itt egy folyamatosan frissülő térképen lehet követni a felhasználó aktuális tartózkodási helyét. A szolgáltatás üzemeltetői a TechCrunch információi szerint a jövőben egy olyan kiegészítés elkészítését is tervezik, amely SMS-ben vagy e-mailben automatikusan jelzést küld az ismerősöknek, ha a felhasználó egy előre megadott távolságra megközelíti őket.
Az első kereskedelmi jellegű helymeghatározáson alapuló szolgáltatások Japánban jelentek meg. A DoCoMo távközlési cég 2001 júliusában indított el egy ilyen típusú alkalmazást a GPS-ek elődjének számító készülékekre, de az ázsiai országban még ugyanazon év decemberében megjelent egy GPS-funkcióval ellátott, mobiltelefonokra szánt LBS-szolgáltatás is.
A helymeghatározásra épülő alkalmazásoknak számtalan felhasználási területe van, így például információt adhatnak a legközelebbi pénzkiadó automatáról vagy étteremről, lépésről lépésre elnavigálhatják a felhasználót bármely címhez, tájékoztathatnak az aktuális forgalmi helyzetről, illetve már hirdetési megoldásként is alkalmazzák őket.
Az eredetileg a mobilcégek és a mobiltartalom-szolgáltatók által fejlesztett megoldások 2007-ben már mintegy 1,5 milliárd dollárt hoztak üzemeltetőiknek világszerte az Insight Research piackutató cég adatai szerint. Tavaly az LBS-alkalmazásokra előfizető mobiltelefon-tulajdonosok száma meghaladta a 18 milliót az ABI Research felmérése szerint, és az okostelefonok robbanásszerű terjedésével további gyors növekedésre lehet számítani ebben a szegmensben.