Másfél éve, egy felvilágosítást kérő diákkal indult a budapesti épületek háromdimenziós virtuális modelljeinek megalkotása – elevenítette fel a kezdeteket Balogh András, a munkát végző Virtuális Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Hiába tudta ugyanis, hol található az a hely, amit az illető keresett, nem tudta leírni az épületet. Ekkor fogalmazódott meg az a „háromdimenziós” ötlet, amelynek első látványos eredményeit szeptember közepén, a fővárossal közösen rendezett sajtótájékoztatón be is mutatták. Az eseményre stílszerűen a Műcsarnokban került sor, annak a 24 budapesti épületnek egyikében, amelynek háromdimenziós modellje már megtekinthető a Google Earth szolgáltatás részeként a világhálón.
Az, hogy Budapest szerepet vállaljon a projekt megvalósításban, Bojár Iván András ötlete volt, a kivitelezést pedig a Fővárosi Önkormányzat turisztikai marketingszervezete, a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. segítette. Nem véletlen az idegenforgalmi szakma érdeklődése, hiszen a mai városlátogató turisták a kiválasztott úti cél felől elsősorban az interneten tájékozódnak, és Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselőjének elmondása szerint a Google Earth-t is főként turisztikai céllal keresik fel a felhasználók.
A kezdeményezés kétségtelenül jó, hiszen egy televíziós országimázs-hirdetés áráért akár többtucat épület háromdimenziós képe is megalkotható és eljuttatható az internetezők és a potenciális látogatók tízmillióihoz. Kérdés ugyanakkor, hogyan tudunk élni ezzel a lehetőséggel, mennyire lesz folyamatos a frissítés, milyen ütemben kerülnek fel új épületek a világhálóra. Balogh András elmondása szerint 2008-ban még legalább harminc budapesti épület háromdimenziós modelljét készítik el. Ez a szám azonban még az idén a többszörösére nőhet, attól függően, hogy az üzleti szféra milyen marketinglehetőséget lát a projektben, illetve mennyien csatlakoznak a kezdeményezéshez. Elsősorban építészek, fotósok bekapcsolódását várják, illetve a turizmusban, vendéglátásban érdekelt vállalkozások támogatására számítanak. A kezdeti visszajelzések kedvezők, a tapasztalatok szerint a fiatal építészek körében nagyon népszerű a kezdeményezés, érdeklődnek a projekt irány, így könnyen megnőhet a modellalkotási kapacitás.
A megrendelők felkutatását csak a szeptember közepén tartott bemutatkozó sajtótájékoztató után kezdték meg. Egyelőre főként az önkormányzatokat igyekeznek rávenni arra, hogy a középületekről készíttessék el a háromdimenziós modellt, és abban bíznak, ha egyre több ilyen épület jelenik meg a világhálón, az üzleti szféra is úgy érzi, követni kell a trendet – közölte Balogh András.
A budapesti épületek internetes megjelenítésére eddig hatmillió forintot költött a főváros, és a főpolgármester-helyettes ígérete szerint a 2009-es költségvetésben a turisztikai hivatal az ideivel megegyező összeget kap erre a célra. Ikvai-Szabó Imre a projekthez kapcsolódóan felszólította az üzleti szféra szereplőit, hogy „fogadjanak örökbe” egy-egy városnegyedet a Google Earth-ön, és támogassák annak megjelenítését. Ha sikerülne megvalósítani ezt a kezdeményezést, akkor néhány éven belül valamennyi belvárosi épület háromdimenziós képe látható lenne a neten.