Pálinka helyett egy stampedli homoktövisnektárral köszönt minket feldolgozóüzemének tárgyalótermében Berta Zoltán. A fővárosból mintegy kétórányi autózás után érkeztünk az Árpád vezér unokája, Fajsz nevét viselő és a létesítménynek otthont adó, Kalocsa és Baja között található településre, amit egy oldalról a Duna, körben pedig termőföld övez. Hamarosan felkerekedünk, hogy vendéglátónk néhányat megmutasson abból a több mint kéttucatféle bionövényből, amelyeket a Berta Bt. vezetésével alakult integrációban termelnek.
Paprikával kezdődött
Dr. Berta Zoltán
54 éves agrármérnök, gazdaságelemző szakmérnök, családtagjaival közösen a Berta Bt. és a Bio-Drog-Berta Kft. tulajdonosa, az utóbbi ügyvezetője, az Ember Napja Kht. alapítója.
Nős, felesége a Berta Bt. ügyvezetője. 26 esztendős Ágnes lánya Amerikában szerzett marketingkommu- nikációs diplomát, a Bio-Drog-Berta Kft. marketing- és kereskedelmi projektjét irányítja. 23 éves Balázs fia jövőre szerzi meg agrármérnöki diplomáját.
Hobbija a kertészkedés.
Nem a díjeső a fontos
Az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása 2002 pályázat fődíjasa volt a Bio-Drog-Berta Kft. Ezt követően csak 2006-ban pályáztak ismét. Nem a díj miatt, hanem azért, mert ellenőrizni szerették volna, hogy úgy működnek-e, ahogyan az egy korábbi fődíjastól elvárható. A termelő ágazatban a 100–500 millió forint éves árbevételű cégek kategóriájában elért minősítés azt jelzi számukra, hogy rendben vannak.
Berta Zoltán élethosszra tervezett szövetkezeti munkájának tíz év elteltével a rendszerváltás vetett véget. Ez után feleségével közösen 1990-ben megalapította a Berta Bt.-t szántóföldi biozöldség, -fűszer és -gyümölcs termesztésére. Azóta sikertermékeik a kalocsai fűszerpaprika, a sárközi fűszernövények és a homoktövis nevű gyógynövény.
A cégalapítást követően nehézséget jelentett számukra, hogy a biotermesztés akkor még teljesen iskola és hagyomány nélküli volt, az anyagiak, a termelőeszközök és a vállalkozási hajlandóság híján lévő gazdák között pedig csak a saját elszántságukra számíthattak. 1992-től mégis akadtak követőik. 1995-re kialakult a jelenlegi méret és szerkezet, eredménye az 57 kistermelő család tulajdonát képező, 80 hektár földterületet magában foglaló termelési integrációs rendszer. A gazdák a földet és munkaerejüket adják, a Berta-cég a gépeket, a vetőmagot, a technológiát.
Eleinte szárítóipari szolgáltatókkal dolgoztatták fel a földekről betakarított termékeket, aztán a teljes önállóságra törekvés jegyében 1995-ben gyerekeikkel közösen megalapították feldolgozó vállalkozásukat, a Bio-Drog-Berta Kf.-t. A termőhelyen zöldmezős beruházásban kialakított létesítményben a szárítás mellett őrléssel, lepárlással, nektár-, krém- és lekvárkészítéssel foglalkoznak.
Igazoltan bio
A Berta-cégekben 2004-ig, a fejlesztések lezárásáig pályázati pénzekből, hitelekből és a vállalkozásból visszaforgatott pénzből több mint 220 millió forint beruházás valósult meg, ebből 180 millió a feldolgozóüzemre jutott. „A helyi fiatalok nem kérnek a paraszti életmódból, inkább biztonsági őrnek mennek – mutat rá a vállalkozás humánerő-gondjaira vendéglátónk. – Kevés a megbízható alkalmazott. Évek óta munkaerő-kölcsönzési szerződésem van a kalocsai női börtönnel, ahonnan mintegy kéttucatnyian járnak ki hozzánk. Nem rúgnak be, és beteget se jelentenek. Ha valaki mégis ágynak dől, küldenek helyette mást.”
A termékek bioigazolását az EU-n kívüli országokban is elfogadják. Az ellenőrzött biokultúra, a szigorú minőségi követelmények betartása kielégítette a külföldi megrendelők igényeit. Mostanra 11 uniós ország 19 élelmiszer-ipari cégének és biokereskedésének, továbbá az Egyesült Államokba, Svájcba és Japánba szállítanak lédig termékeket. „Egyre több budapesti üzlet portálján olvastam a biobolt feliratot, mégis sokat tépelődtem, hogy az itthon gyártott portékáink mikor találhatnak itt is otthonra” – emlékszik Berta Zoltán. Erre csak 2002-ben került sor.
A kreatív gazda a fogyasztói kiszerelés logójának és arculatának megtervezésébe is belevágott. Hamar rájött, hogy az külön szakma, ezért a feladatot egy amerikai tulajdonú cég itteni leányvállalatára bízta.
A piacra először ötféle ízesítésű homoktövisnektárt, továbbá csípős és csípősségmentes paprikakrémet vezettek be. Folyamatosan bővítették a termékkínálatot, mostanra több mint 70-féle cikk hordozza a Bio Berta márkanevet. „Megvalósult a másfél évtizeddel ezelőtt megálmodott »Terülj, terülj, bioasztalkánk!« programunk: az aperitiftől a desszertig minden fellelhető választékunkban.” A belföldi kereslet dinamikusan fejlődik, a forgalom évről évre 60 százalékkal bővül.
A piacon is túl
Újabban különféle konzorciumok keresik azokat a befutott biocégeket, amelyekkel karöltve pályázatokat lehet nyerni. Jelenleg egy nemzetközinek és két magyarnak is tagjai. Az egyik, két évig tartó programban például azt kutatják, hogy a paradicsomtermesztés hogyan segíthető elő különféle talajkovászolásokkal. „Rajtunk kívül nyolc–tízen dolgoznak egy ilyen programban, ennek révén új kapcsolatokra teszünk szert” – jegyzi meg Berta Zoltán. Ember István professzorral a rákbetegség kialakulásának megelőzését szolgáló élelmiszerek kidolgozásán munkálkodnak.
Berta Zoltán akkor se maradna tétlen, ha befejezné tevékenységét a vállalkozásaiban. De már nem a piaci sikerek elérése lenne a célja. Tavaly civil társaságot alapított, az Ember Napja Kht.-t. A vegyszermentesen termelt élelmiszerek fogyasztására kényszerülő betegeknek és a közétkeztetésben részesülő gyermekeknek szeretne támogatást szerezni. Azt mondja, hiába az egészség záloga a bioélelmiszer, ha magas ára miatt éppen a legrászorultabbak számára hozzáférhetetlen.