Üzleti tippek

Irány München

Annak ellenére is sikeresnek tartja az elmúlt öt évet Kereszty Gábor, a Tv 2 leköszönt vezérigazgatója, hogy a nézettségi versenyben és a hirdetési piacon sem tudták megelőzni az RTL Klubot.

Tudta-e?



A Tv 2 új tulajdonosa a ProSiebenSat.1 Media AG, amely az amerikai Kohlberg Kravis Roberts és a brit Permira befektetési társaság többségi tulajdona.

A médiatörvény előírása miatt a Tv 2-t működtető társaságnak formálisan magyar tulajdonosa is van, a VT2 Kft., amely Kereszty Gábor és Benke Gábor ügyvéd tulajdona. Az ötmillió dolláros tulajdonrész árát annak idején az SBS hitelezte meg, és opciója van a tulajdonrész megvásárlására. Egyelőre nem tudni, hogy a vezérigazgató-váltás miatt ennél a cégnél lesz-e változás.

– Valószínűleg a sokadik vagyok, aki megkérdezi tőled: a ProSiebenSat.1 tartalomfejlesztésért felelős alelnöki pozíciója felfelé buktatást, vagy igazi előléptetést takar?

– Komolyan nem értem, hogy miért kell mindenkinek ugyanazt cin-cálni. Visszakérdezek: ha valakit meg akarnak buktatni egy ilyen tulajdonosváltásnál, azt miért nem rúgják ki?

– Nem tudom, de a felfelé buktatás két dolog miatt vetődik fel. Egyrészt a tulajdonosváltás júniusi bejelentésekor azt mondtad, hogy a Tv 2-nél semmilyen személyi változásra nem kell számítani…

– Ilyenkor nem tud az ember mást mondani.

– Másrészt, amikor Tolvaly Ferenc, majd később Pintér Dezső távozott a cégtől, akkor az első sajtóközlemények szerint hangzatos tanácsadói pozíció várt rájuk az SBS csoporton belül.

– Az akkori és a mostani váltás között óriási a különbség. Ugyanis a korábbi esetekben nem volt változás a tulajdonosi szerkezetben, egyszerűen csak úgy döntöttek, hogy új vezetőt neveznek ki. Most viszont az történt, hogy az SBS-t megvásárolta egy nála erősebb hal a piacon, ennek következtében pedig újraszervezik a cégcsoportot. Ha pusztán vezetőváltást akartak volna, akkor engem kiraknak az utcára.

– Maradhattál volna vezérigazgató, ha akarsz?

– Szerintem igen. Amikor még nem volt nyilvános a tranzakció, akkor az új tulajdonos azzal keresett meg, hogy készült egy szinergiatáblázat, amely azt mutatja, hogy az SBS és a ProSiebenSat.1 egybeolvadásával mekkora összeget lehet megtakarítani. Ezen belül a legnagyobb tétel a gyártások áthelyezése volt, és ehhez a legkézenfekvőbb helyszínnek Magyarország tűnt. Felkértek, hogy gyűjtsem öszsze, milyen jellegű produkciókat lehetne idehozni. Összegyűjtöttem, elolvasták és megkérdezték, hogy lenne-e kedvem részt venni ebben
a folyamatban. Már korábban az SBS-nél is azt képviseltem, hogy legyen a központban egy produkciós bróker, aki az alapján ossza ki a munkákat, mit hol érdemes gyártani. Ráadásul öt évet lehúztam Tv 2-nél, én is szerettem volna már a váltást.

– Sikeresnek ítéled meg vezérigazgatói tevékenységedet?

– Igen.

– Nem tekinted kudarcnak, hogy a nézettségi versenyben és a hirdetési piacon sem sikerült megelőzni az RTL Klubot?

– Ha valaki körbenéz a világ médiapiacán, akkor látható, hogy a televíziók napi húzóműsorokra épülnek. Magyarországon ugyanez a helyzet. A konkurensünk még a korai időszakban felépített három-négy nagyon erős produkciót, amelyek a piacvezető pozícióban tartják az RTL Klubot. A Tv 2 később indított ilyen formátumokat, például napi szappanoperát. Magyarországon nincs arra pénz, hogy félévente előálljunk egy-egy brutál erős sorozattal, de amikor erre mégis lehetőség volt, az sikert aratott. Elég csak a Big Brotherre gondolni.

– De hosszú távon azzal sem tudtátok megszorongatni a riválist.

– Igen, de ezt előre lehetett tudni. Ezek a formátumok rövid ideig felboríthatják a struktúrákat, viszont a trendeken hosszú távon nehéz változtatni. Öt éve, amikor átalakítottuk a tévét, az volt a kérdés, hogy versenyzünk-e az RTL Klub addigra már kialakult közönségéért, vagy megpróbálunk alternatív irányba elmenni. Gazdasági szempontból az utóbbi célravezetőbbnek tűnt.

– Ez most nem utólagos ideológiaépítés a második pozíció köré?

– Egyáltalán nem. Annak idején, amikor ezt kutatásokkal felmértük, én ki is mondtam: nem az a cél, hogy elsők legyünk a nézettségi versenyben, hanem hogy nyereségesen működjön a társaság. Persze sugározhattunk volna olyan műsorokat, amelyek még nagyobb nézettséget hoznak, viszont túl nagy árat kellett volna fizetni értük. Egyébként még így is, olykor a saját gyerekeimnek sem engedem, hogy nézzék a Tv 2-t. Más az, amit szakmai vezetőként elfogad az ember, és más az, ami otthon a családi morál alapján megengedhető.

– Volt, amit nem engedtél képernyőre, de később megbántad?

– Gáspár Győző sokáig kopogtatott nálunk, hogy csináljunk vele műsort. Szakmailag minden tiszteletem az ellenfélé, aki végül sikeres produkciót készített vele. Én akkor úgy éreztem, hogy ez nem illik a Tv 2 imázsába. Utólag belátom, ez hiba volt.

– Saját gyártású műsoraitok közül (a magyar Rém rendes család, a Megatánc, a Sztárok a jégen, az Egy a 100 ellen) valahogy az egyik sem lett igazán sikeres az elmúlt egy évben.

– A siker elég szubjektív kategória. Nem csak úgy lehet mérni, hogy megnézzük a nézettségi adatokat a 18–49-es célcsoportban. A magyar Rém rendes családot például nagyon jól elkészítettük, de mégis megbukott. Viszont a mai napig referenciaműsorként szolgál ahhoz, hogy külföldiek jöjjenek hozzánk forgatni. A táncos műsorok nagyon sok fiatal nézőt hoztak a csatornának. Az Egy a 100 ellen sem volt rossz, kérdés, hogy helyes döntés volt-e a Barátok közttel szemben elindítani. A Tv 2 és az RTL Klub imázsában rengeteg sztereotip elem van. A rivális például sokkal több hibát megengedhet magának a szórakoztató műsorainál, mert az emberek fejében úgy él, hogy az a szórakoztató csatorna. Minket a Tényekkel és a Dáridó-jellegű szórakoztató műsorokkal még 1997-ben skatulyáztak be, s ezt azóta sem sikerült teljesen levetkőzni. A kutatásaink szerint a mai napig még mindig sokan „csigatévéként” emlegetik a csatornát.

– Kereskedelmi síkon sem minden ment zökkenőmentesen. Szép lassan elfogyott a kábeles portfóliótok, már csak a Spektrum reklámértékesítése van nálatok. Mi volt ezzel a gond?

– Az értékesítési portfólió azért olvadt el, mert nem érte meg, olyan minimális bevételt generált.

– Viszont a kábeltévé-üzemeltetés mégiscsak jó üzlet. Ti miért nem léptétek meg azt, mint az RTL Klub az IKO Kábeltévével?

– Az RTL Klubnak sincs több csatornája, mert ezt a médiatörvény tiltja.

– Igaz, de találtak kiskaput.

– Jó, de a magyar RTL cégnek ehhez semmi köze. Ők megengedték a kisebbségi tulajdonosnak, hogy csatornákat indítson, és majd ők értékesítik a reklámidőt, eladnak nekik tartalmakat. A Tv 2 tulajdonosi köre azt mondta, hogy nem akar másnak lehetőséget adni. A mi tulajdonosaink közvetve pénzügyi befektetők, az RTL-é szakmai befektető, ők más logika szerint gondolkoznak.

– Soha nem okozott gondot, hogy a legnagyobb műsorbeszállító, az Interaktív Kft. vezetője, Sváby András régi jóbarátod?

– Dehogyis, ez inkább könnyebbség volt.

– Nem nehezebb egy haverral tárgyalni?

– Andrással mi sokszor összevesztünk az elmúlt években. Mindig elmondtuk egymásnak a véleményünket, akár emeltebb hangon is. Inkább abból volt konfliktus, hogy nem mindent kapott automatikusan az Interaktív, ami egyébként már évek óta az anyacég százszázalékos tulajdona.

– Még vezérigazgatóként tettél lépéseket, hogy jövőre fizessenek a kábelszolgáltatók a Tv 2 továbbításáért?

– Igen, tettem.

– Tehát már tény, hogy jövőre fizetnek?

– Azért ezt még nem merném mondani. Ezeket a lépéseket be kell fejezni.

– A digitális földfelszíni sugárzás elképzelhető a Tv 2 és az RTL Klub nélkül?

– Jelenleg nem.

– Adott esetben a kábeles és műholdas lefedettség elegendő lehet?

– Az analóg frekvencia 2012-ig adott. Meg kell nézni, hogy addig hányan térnek át a digitális földfelszínire, kábelre, műholdra, s akkor lehet majd látni, hogy mit kell lépni. Minden platform a tartalomra épít, ehhez kell a mi programunk is. A kábelesek, a műholdasok, az IPTv ezt meg tudja fizetni. Azonos piaci elv alapján a földi digitális sugárzás is teremtse meg azt az üzleti modellt, ami alapján ezt meg tudja oldani.

– A német piacon ez miként működik?

– Ott is rendkívül magas a szatellit- és a kábelpenetráció. A Pro7 és a Sat1 eleve ezeken indult. Nálunk is elképzelhető, hogy nem is lesz szükség a földi digitális rendszerre.

– Új pozíciódban hol kell tevékenykedned?

– Heti négy napot Münchenben, egyet Budapesten. Kétféle munkám van, egyrészt a produkciószervezés, tehát hogy mit hol érdemes gyártani. Másrészt azt, hogy kialakítsunk egy kreatív gárdát, amely a jövőben műsorformátumokat talál ki és valósít meg.

– Család?

– Egyelőre itthon marad.

– A kávézóddal mi lesz?

– Az eddig is ment nélkülem. Csendestárs vagyok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik